Als ik ’s avonds laat van de Megabreak poolhal terug ga naar huis in Pattaya Noord, rijd ik vaak “achterlangs” om de drukte (en eventuele politiecontrole) van 3rd Road te vermijden. Ik kom dan achter Central Festival langs twee grote parkeerplaatsen waar enkele honderden touringbussen staan geparkeerd.

De afgelopen dagen viel mij op dat beide parkeerplaatsen voor minder dan de helft bezet waren. Als u in één van de toeristische gebieden in Thailand woont, is het u misschien ook opgevallen dat er minder grote witte bussen onderweg waren. Ik kon dat niet verklaren, maar o.a. de Bangkok Post bracht uitsluitsel.

Afgelopen vrijdag hebben de autoriteiten namelijk 2155 bussen van OA Transport Co in beslag genomen en tevens bankrekeningen met een waarde van 4,7 miljard Baht bevroren. De firma, met hoofdzetel in Lat Krabang, is de grootste zogenaamde “zero-dollar tours” organisator van het land, dat vooral Chinese toeristen een goedkoop reispakket aanbiedt, waarbij zij worden ondergebracht in “bevriende” hotels en resorts. Tijdens de toer worden excursies gemaakt naar vaste adresjes van restaurants en winkels, waar de toeristen voor goederen en diensten een hogere prijs betalen dan normaal. Terwijl de reis zelf vaak onder de kostprijs wordt verkocht, betalen de toeristen tot 35% meer dan normaal voor o.a. hun eten, kleding, lederwaren, juwelen, geneeskrachtige kruiden en andere artikelen.

De actie kwam op gang nadat vorige maand ambtenaren van de Tourist Police, de Anti-Money Laundering Authority en andere overheidsinstanties een inval deden op het hoofdkantoor, waarbij twee directeuren van OA Transport Co. werden ondervraagd. De beschuldiging is dat het bedrijf illegaal aan het werk is en het Thaise toerisme ernstige schade toebrengt. Het netwerk van de firma omvat 381 bedrijven, die op een of andere manier bij dit toeristenschandaal betrokken zijn. De meeste van deze bedrijven zijn in Chinese handen, waarbij gebruik wordt gemaakt van Thaise stromannen. Op deze manier vloeit veel geld terug naar China zonder dat er belasting over is betaald in Thailand.

De in beslag genomen bussen staan inmiddels geparkeerd in de buurt van het vliegveld van Bangkok en het onderzoek wordt voortgezet. Deze actie is zelfs waarschijnlijk het topje van een ijsberg, want ook andere ondernemingen zouden dergelijke praktijken uitoefenen. Het niet betalen van belasting is natuurlijk zeer ernstig, maar het is nog veel meer schande dat er legio firma’s zijn die de toeristen belazeren. In de nieuwsbrief van de Nederlandse Vereniging lees ik nog, dat die Chinese toeristen sinds kort de niet geringe som van 2000 Baht betalen voor hun “Visa on arrival””. Dus wie weet profiteren ook sommige overheidsinstanties van deze zogenaamde “Zero Dollar Tours”.

Bron: Bangkok Post en Nieuwsbrief Nederlandse Vereniging Pattaya

Over deze blogger

Gringo
Gringo
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!

13 reacties op “Enorm toeristenschandaal komt aan het licht”

  1. Ger zegt op

    2155 bussen niet meer in gebruik ?. Graag wil ik de kanttekening maken dat men qua cijfers in Thailand hier niet goed mee overweg kan, en dan druk ik me bescheiden uit. Zelf hanteer ik de breuk 10 voor officiële Thaise cijfers. Economie, statistiek , cijfers en meer is mijn werk en hobby. En ik zie nogal wat rare , overdreven Thaise getallen voorbij komen.

    2155 bussen betekent nu dus dat er 2155 x 1 chauffeur en 1 helper en 1 thaise gids ( naast de Chinese gids ) = 6465 Thaise werknemers direct niet meer aan het werk zijn + alle ondersteunende werkers.
    Eveneens zijn dus ergens , bij een gemiddelde van 30 personen per bus zo’n 65.000 Chinese toeristen gestrand in Thailand. Daar ze niet meer naar hun hotel kamers kunnen zijn er zo’n 30.000 kamers geboekt maar er komt niemand opdraven, want er is geen vervoer meer.

    En bij dit alles is er niemand die zich laat horen ? Zodra er de broodwinning van een thai in het geding is laat deze wel van zich horen.
    Echter ik heb nergens nog ergens een reactie gelezen van de betrokkenen, personeel, hotels,toeristen.

    Daarom zet ik er weer mijn vraagtekens bij.

    • Fransamsterdam zegt op

      Het feit dat zowel
      http://www.oatransport.com
      als
      http://www.oatransport.co.th
      een melding geven dat ze ‘under construction’ zijn zou ik als Chinese vakantieganger toch wel enigszins zorgwekkend vinden.

  2. Fransamsterdam zegt op

    De meeste bussen daar kunnen wel 50 personen in dus dan kom je op meer dan 100.000 gestrande Chinezen.
    Dat is pas een echte bedreiging voor de Thaise werkgelegenheid want volgens mij hebben die Chinezen van oudsher een redelijk ontwikkelde handelsgeest en voordat je het weet roepen ze hier een nieuw China Town uit waar ze wortel schieten en hun zakken gaan vullen.
    En goedkope reisjes waarbij ‘geselecteerde’ hotels, restaurants en winkels worden bezocht, dat is volgens mij al zo oud als de weg naar Rome en lijkt me op zich (afgezien van het bij de Chinezen ontbreken van een werkvergunning) niet illegaal of per definitie verbonden aan belastingontduiking.
    Dat neemt niet weg dat er ongetwijfeld het één en ander rommelt. Ik houd meteen even in de gaten of ik op Second Road wel of geen OA-bus zie langskomen.

  3. Jan S zegt op

    De cruise reizen werken ook bijna volgens dit systeem, goedkope aanbiedingen maar dure dranken pakketten en excursies. In plaats van belasting ontduiking is er belasting ontwijking.

  4. HansNL zegt op

    Het was te verwachten.
    Chinese bedrijven hebben de neiging alles, via stromannen, zetbaasjes, in Chinese handen te houden.
    Het gebruik van”squeeze” is een volstrekt geaccepteerde manier van zaken doen in Chinese kringen.
    Handel, in algemene en uitgebreide zin, met China ontaard meestal in eenrichtingverkeer.
    En daar komt men in Thailand nu achter.

  5. l.lagemaat zegt op

    Er schijnen nog 2 Chinese directeuren van de “reisorganisaties”opgepakt te zijn. Voor de in beslag genomen bussen zijn tijdelijk andere maatschappijen ingehuurd om de mensen toch nog te kunnen vervoeren.
    Dat de TAT in deze periode de andere kant opgekeken heeft,laat zich raden. Totdat echter duidelijk bleek, dat al het “verdiende”geld naar China weggesluisd werd zonder belasting af te dragen, waren de rapen gaar en kwam de Anti Money Laundering Authority in beweging.

    Het “achterlangs” rijden zal steeds lastiger worden in Pattaya. Vaste bemande controleposten aan het begin van de Pattaya Thai,nabij afslag Big C; aan het begin van de Pattaya Klang komend vanaf de Sukhumvit; op de Nakluaroad nabij soi 17 en losse “vliegende brigades” aan de Pattaya Oostzijde.

  6. nico zegt op

    Tja,
    Ik ken er meer die toeristen belazeren.

    Zo is In Buriram airport, geen openbaar vervoer. De streekbus rijdt over de provinciale weg, maar komt niet de airport opgereden. het enigste alternatief is dus een taxi naar Buriram en deze koste 1200 Bhat, ja u leest het goed.

    Bij het Suger Palm Residents hotel in Phuket town, vraag ik om een taxi naar de luchthaven, deze koste 800 Bhat, ja u leest het goed.

    Bij Krabi Airport vragen ze voor een taxi ritje van 20 km ook 600 Bhat.

    Zo kan ik wel even door gaan.

    Dan wil ik over Kho Samui maar niet spreken, want op het vliegveld, wat eigendom is van Bangkok Airways, vraagt deze maatschappij 3 x maal de AirAisa prijs. Dit is in Europa onmogelijk.
    Neem nooit een taxi op Kho Samui want deze trekken 3 poten uit.

    Als men echt deze praktijken wil aanpakken, zijn ze nog wel even bezig in Thailand.

    Oorzaak; de Thai kijkt alleen maar naar vandaag, wat hij binnen haalt is welkom, dat er later minder mensen komen, dat weten ze niet.

    Groetjes Nico

  7. Fransamsterdam zegt op

    BREAKING NEWS : Een consortium van ruim 80.000 Chinezen heeft in Pattaya overeenstemming bereikt over de overname van 3.728 speedboten van lokale ondernemers. Voorts is de gemeenteraad van Pattaya in spoedberaad bijeen. Ook regeringsfunctionarissen zouden deelnemen aan het overleg, zo melden ingewijden. Het consortium heeft een bod uitgebracht op het eiland ‘Koh Lan’, dat de facto reeds ongeveer 17 uur per dag door de Chinezen werd bezet. De hoogte van het bod is niet bekend gemaakt. Later meer…. 🙂

    • l.lagemaat zegt op

      Moet ik alvast een visa aanvragen om het eiland te mogen bezoeken? (555)

      Is dat inclusief het vuil wat ze al een paar jaar niet meer kunnen verwerken of is dat voor die tijd weggehaald?

  8. Johan Bracke zegt op

    Ik heb heel weinig kennis van Thailand,maar meen wel dat er de laatste zeg 40 jaar een gigantische stroom van actieviteit op gang is gekomen. Ze hebben daar geen goed zicht op doordat ze eeuwenlang geen groot handelland waren maar zelfvoorzienend,en beetje afgesloten. Nu,zeker de laatste 25 jaar , is het toerisme een heel belangrijke tak geworden ,en daar zijn de chinezen al heel vroeg op gevlogen. Die hadden net even wat meer geld om te investeren ,en de nodige (corrupte) banden te leggen.Toevallig ken ik een familie uit belgie die in vietnam en china een bedrijf hadden (geen kleintjes). In vietnam konden ze gewoon handelen gelijk in europa,maar china hebben ze speciaal chinees voor geleerd ,omdat ze niet te vertrouwen zijn ,en altijd achterdeurtjes inbouwen. Gehaaide ,op het scherp van het mes ,handelen maar op straat de zielige verlegen mens uithangen. Trouwens de chinese toeristen zijn allang niet meer geliefd,omdat ze geen manieren hebben.

  9. john zegt op

    dacht dat er iets anders aan de hand was. De chinezen werkten met thaise stromannen. Een handige manier om werkverbod te omzeilen. De goedkope reizen zijn mogelijk een doorn in het oog van de overheid en de stok om de hond te slaan is gevonden in het verboden gebruik van thaise stromannen terwijl de werkelijke bazen de chinezen waren.
    nog iets over de goedkope reisjes waarbij de reizigers geld uit zak wordt geklopt door van alles tegen hoge prijzen te verkopen. Is ook in nederland, vooral voor oudjes, een gangbaar “product” Is moeilijk uit te bannen want wanneer is iets te duur en heb je dus een handvat om het te verbieden.
    Daar hebben we in thailand weinig problemen mee. Als de overheid iets ongewenst acht wordt er gewoon ingegrepen, wel of niet illegaal.

  10. T zegt op

    Blijken eerdere beweringen dat heel veel van die Chinese toeristen nagenoeg niks opleveren voor Thailand toch weer een beetje meer te kloppen.

  11. Fransamsterdam zegt op

    Ik heb wel wat blauwe bussen nog zien rijden,
    .
    https://goo.gl/photos/tGSZUNYwcPKE9rgN9
    .
    En afgaande op dit artikel met foto – waarin het allemaal nog een succesverhaal is – neem ik aan dat die ook tot het concern behoren.
    .
    http://www.nationmultimedia.com/business/The-accidental-tour-bus-operator-30281391.html


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website