Met het aanpakken van de zero-dollar tours blijven veel Chinese toeristen weg. Het aantal Chinezen dat Thailand binnenkomt, is van 13.000 per dag in augustus gedaald naar naar 4.000. Inmiddels hebben drie luchtvaartmaatschappijen daardoor liquiditeitsproblemen en hebben de wacht aangezegd gekregen van de CAAT.
De drie Thaise luchtvaartmaatschappijen, waarvan de namen niet zijn vrijgegeven, zijn door de Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT) opgedragen om deze maand met een financiële onderbouwing te komen. Wanneer ze niet voor de deadline met een sluitende begroting komen, riskeren ze maatregelen zoals opschorting van de vergunning om te mogen vliegen.
Het water staat de maatschappijen aan de lippen. Ze hebben schulden en kunnen brandstofkosten en landingsrechten niet betalen. CAAT-directeur Chula (foto) zegt dat het om vliegmaatschappijen gaat die voornamelijk afhankelijk zijn van de Chinese markt. De beslissing om de vergunning op te schorten moet premier Prayut maken. De CAAT heeft hen nog niet verboden door te gaan met de ticketverkoop, omdat de financiële problemen alleen betrekking hebben op de Chinese routes.
Touroperators zeggen dat 70 procent van de vluchten uit China zijn geannuleerd. De minister van Toerisme overlegt deze week met de reisagenten over de ontstane problemen. Ze rekent er toch nog op dat het aantal Chinese toeristen dit jaar op 9,2 miljoen uitkomt (7,9 miljoen in 2015).
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Ik zou toch wel graag willen weten welke maatschappijen dat zijn. Ik heb vluchten geboekt bij Nok Air voor december (Bangkok Don Mueang – Khon Kaen) en januari 2017 (terug)… Hopelijk vallen deze vluchten niet in het water…
ik zou ook graag hier informatie over hebben net als daniel heb ik ook verscheidenen vluchten van 1 december tot en met 31 januari geboekt met nok air en nokscoot ? iemand enige info ? patrick
ik zie hier alle dagen in khon kaen nok air opsteigen en landen die vliegen niet naar china ik dacht op laos en thailand dus geen zorgen maken
Bij mijn weten vliegt Nok Air niet op China, dus ik zou me er maar niet druk over maken.
.
http://nokair.com/content/en/travel-info/where-we-fly.aspx
De ticketverkoop is niet verboden, omdat de problemen betrekking hebben op de Chinese markt?
De logica ontgaat me een beetje, want als je als maatschappij geen geld hebt om Kerosine te kopen, kun je op al je andere routes ook niet vliegen.
De enige logica, die ik er in zie, is dat de maatschappijen gelijk failliet gaan, als ze de ticketverkoop moeten staken.
Nu ligt het risico bij de toekomstige reiziger.
Er staat een artikel op de site van Bangkok post dat de visumkosten vervallen de komende 3 maanden, terwijl de kosten voor visa-onarrival worden gehalveerd.
Ook is er nu sprake vh 10-jaars visum voor ouderen.
Beiden lijken te beogen om tegenvallende bezoekersaantallen te compenseren.
Maar, in bovenstaand artikel wordt iemand aangehaald die aangeeft dat er flink meer Chinezen komen dit jaar, zelfs met 70℅ annuleringen uit China.
Ik vermoed dat Saddam’s Iraakse voorlichter tijdens de golfoorlog ontkomen is en naar Thailand is gevlucht.