De State Railway of Thailand (SRT) gaat 90 miljard baht gaat uittrekken voor het verdubbelen van de huidige enkelspoorbaan naar het Zuiden. Het project sluit aan bij de werkzaamheden die al zijn gestart in Chumphon.

Van het dubbelspoor gaan vooral treinreizigers profiteren die op weg zijn naar en van Surat Thani, Songkhla en de Maleisische grensplaats Padang Besar. De reistijd naar een aantal populaire vakantieplaatsen langs de zuidelijk kust wordt aanzienlijk bekort. Een treinreis naar Hua Hin gaat straks twee tot drie uur duren. Over de weg duurt de reis vier tot vijf uur. Een reis over het spoort van Bangkok naar Chumphon duurt nu acht tot negen uur, wanneer het dubbelspoor klaar is vijf uur.

De SRT verwacht dat meer toeristen, vooral buitenlanders, voor de trein zullen kiezen. Nu al is 90 procent van de passagiers die van Bangkok naar Chumphon reizen, buitenlander.

Naar verwachting is het project in 2022 afgerond.

Bron: Bangkok Post

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

3 reacties op “Dubbelspoorbaan naar zuiden om toerisme naar o.a. Hua Hin en Chumphon te stimuleren”

  1. Lung addie zegt op

    citaat uit het artikel: ‘De SRT verwacht dat meer toeristen, vooral buitenlanders, voor de trein zullen kiezen. Nu al is 90 procent van de passagiers die van Bangkok naar Chumphon reizen, buitenlander.’
    Vraag me wel af waar die cijfers vandaan komen. Zou het niet beter 9% zijn? De mensen die, dan nog de nachttrein nemen, zijn mensen die van Chumphon naar Koh Samui en de eilanden errond , doorreizen. Ik ben regelmatig ter plaatse als de nachttrein uit Bangkok aankomt en zie wie en wat er uitstapt en dat zijn gegarandeerd geen 90% van de reizigers. Ja, cijfers …..

  2. John zegt op

    Ik heb since 2014 2 x per jaar de trein genomen van Hua Hin naar Surat Thain (en terug).En af en toe neem ik de trein naar Bangkok of haal iemand op die uit Bangkok komet. Ik denk dat er nog geen 5% buitenlanders in de trein zaten. Zoals Lung Addie zegt: cijfers? En dat hele project… zoals wel vaker: weggegooid geld.

  3. Lung addie zegt op

    Of dit weggegooid geld is daar zou ik me niet over uitspreken. Ik woon op een 300m van de spoorweg en hoor wel degelijk of er treinen rijden of niet. Betreffende passagierstreinen is het niet al te druk maar op deze spoorlijn is er wel degelijk redelijk druk goederentransport. Het goederentransport is druk wegens het feit dat het de enige verbinding, niet over de weg, van Bangkok met het Zuiden van Thailand is. Een uitbreiding van enkel naar dubbelspoor is wel aan de orde daar men, net als in Europa, het groot aantal vrachtwagens van de weg wil houden. Een goederentrein vervangt een serieus aantal vrachtwagens.
    Wat ik wel weggegooid geld vind is zijn de enorme werkzaamheden, welke momenteel aan de gang zijn, met de uitbreiding van de kustwegen van Hua Hin richting Zuiden met een, aan beide zijden van de weg, 1,5m breed fietspad. Dit dan in het kader van het ‘Rivierra project’ welke het toerisme naar het Zuiden zou moeten bevorderen. Als er, momenteel, wekelijks 10 fietsers voorbijfietsen is het veel en het autoverkeer op deze wegen is al laag te noemen. Ik vrees dat deze fietspaden door de mensen zal gebruikt worden als 2de rijvak, wat nu reeds aan het gebeuren is. De bewoners langs deze wegen dachten trouwens dat deze werkzaamheden tot doel hadden 4 vlaks- ipv een 2 vaksbaan te maken.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website