Foto: Blitz

Op 14 oktober, rond 13.00 uur, werd de politie van Udon Thani, onder leiding van luitenant-kolonel Prabda Suksontree, opgeroepen vanwege een incident waarbij een buitenlander voorwerpen naar het personeel van een café zou hebben gegooid. De ruzie ontstond naar verluidt vanwege een verschil van 130 baht wisselgeld.

Het voorval vond plaats in het Sky Blue-café aan de Prachak Silpakom Road, waar een man, genaamd Max, 59 jaar oud en afkomstig uit Nederland, te zien was op camerabeelden. In een dronken bui gooide hij met een ventilator en asbakken naar het personeel. De aanleiding was een discussie over het wisselgeld nadat hij een biljet van 1.000 baht had gegeven voor een rekening van 870 baht.

De eigenaresse van het café, mevrouw Wasithi Lhachan, 39 jaar oud, legde uit dat de ruzie begon toen een vriend van Max het wisselgeld voor de grap in zijn zak stopte. Max, die dit blijkbaar niet doorhad, beschuldigde het personeel ervan dat zij hem tekort hadden gedaan. Dit leidde tot een verhitte discussie, waarna Max woedend werd en een ventilator en meerdere asbakken naar het personeel gooide. Hierbij raakte mevrouw Wasithi gewond aan haar rechterarm en liep de kassierster, mevrouw Pawina Piansabai, 34 jaar oud, verwondingen op aan haar been.

Luitenant-kolonel Prabda en een andere politiefunctionaris nodigden beide partijen uit om naar het lokale politiebureau te komen om een schadevergoeding te bespreken. Max’ Thaise vrouw, die ook bij het incident aanwezig was, verzocht om de schade op te nemen voordat er tot een schikking kon worden gekomen. Max zelf toonde spijt over zijn gedrag en stemde in met de consequenties van zijn acties.

Mevrouw Wasithi, die duidelijk aangeslagen was door het voorval, verklaarde dat Max, een vriend van een kennis, zich in het verleden altijd goed had gedragen tijdens zijn bezoeken. Ze riep hem op om respect te tonen voor de Thaise wetten en de situatie vreedzaam op te lossen. Ze benadrukte daarbij het belang van het waarborgen van de veiligheid van lokale bedrijven en het voorkomen van soortgelijke incidenten in de toekomst, aldus een bericht van Matichon Online.

Dit incident onderstreept hoe kleine misverstanden kunnen escaleren tot gewelddadige confrontaties, vooral wanneer alcohol in het spel is. Het benadrukt ook het belang van respect en kalmte, zeker in een buitenlandse omgeving waar culturele verschillen een rol kunnen spelen.

3 reacties op “Dronken Nederlander wordt agressief bij ruzie om 130 baht in een bar in Udon Thani”

  1. Erik Kuijpers zegt op

    Lekkere vriend heeft die Max! Een geintje, okay, maar als het uit de hand loopt dan moet je er mee voor de dag komen. Maar die vond het zeker leuk, of zo….

    Heb de Engelstalige pers vandaag gezien. De commentaren gaan van ´wat een kwaliteitstoeristen´ tot ´de bak in´ en ´uitzetten´. Maar meneer zal de schade moeten betalen en hopelijk drinkt ie de volgende keer een 0.0 biertje…

  2. Jan zegt op

    Ik lees wel eens meer over asociaal en crimineel gedrag van hier vast of tijdelijk verblijvende landgenoten en andere buitenlanders, en dan bedoel ik dus de personen die de Thai ” farang” noemen.
    Dit straalt slecht af op de “normale” expat en toerist want dit geeft een verkeerd beeld in de ogen van de Thai.
    Ik voel soms wel eens negatieviteit en onvriendelijkheid naar deze farang.
    Ik ben een pensionado, en de vriendelijkheid zelve, dus daar kan het niet aan liggen.
    Laats nog was ik hier op het plaatselijke amphur om een adres wijziging door te geven van mijn vriendin en om een nieuw blauw huisboekje.
    Nu ik er toch was even gevraagd of ik een geel boekje en een roze Thai ID daar kon aanvragen.
    Geen probleem volgens de baliemedewerker na opgezocht te hebben wat er voor nodig is voor de aanvraag.
    Hier in de omgeving, een kleine gemeente en district, wonen bijna geen farang en die komen niet op gemeentehuis.
    Na alle papieren geregeld hebbende, oa officiële vertaling paspoort, brief van immigratie, en vertaling van mijn naam en van mijn ouders in Thais geschrift, terug naar de amphur met drie getuigen en de piu baan.
    Het hoofd van de amphur moest zijn goedkeuring geven en zijn handtekening zetten.
    Na een lang telefoongesprek en discussie met getuigen en vriendin gaf hij nors te kennen hier niet aan mee te werken en weigerde hij de behandeling af te ronden.
    Voor mij verder geen probleem, maar de reden was dat hij geen vertrouwen had in farang en dat de meeste naar Thailand komen met slechte bedoelingen en dat ik misschien wel misbruik van dit boekje en ID zou kunnen maken. Kortom hij vertouwde geen farang.
    Ik voelde mij gediscrimineerd toen ik dit achteraf hoorde want ik ben de Thaise taal nog niet.machtig.
    Hij heeft volgens mij nog nooit te maken gehad met buitenlanders maar zijn botte negativiteit moet wel ergens vandaan komen en ik denk dus dat dit soort nieuwsberichten geen goed doet in de ogen van de Thai want dit onthouden ze wel maar de goede dingen niet.
    Ik heb respect voor een ieder en ben goedaardig en hoffelijk, maar er zijn best wel botterikken onder de farang pensionados heb ik meerdere keren gemerkt, en sommige Thai zullen die ervaring ook wel hebben ondervonden.

  3. Rob V. zegt op

    Het bericht van Khaosod English was net wat anders: de man had 1000 thb gegeven, het wisselgeld had de serveerster aan de andere man. Toen de Nederlander om zijn wisselgeld vroeg zei de serveerster dat ze dat aan de andere man had gegeven maar die ontkende dat. Is dat nu blijkbaar een grap? Of hadden beiden heren het nodige op dat ze niet in de gaten hadden dat de ander het wisselgeld al had gekregen?

    Drank in de man geeft soms een boel ellende. En hier zou het om iemand gaan die in de buurt zelf ook een tentje heeft en dus zou moeten weten, mag je hopen, hoe met drank om te gaan en hoe je als gast van een restaurant of drinkgelegenheid te gedragen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website