Drankrijders zijn doodrijders, dat blijkt maar weer toen een vijftigjarige vrouwelijk straatveger tijdens haar werk werd doodgereden. Leden van een anti-alcohol actiegroep overhandigde daarom een  open brief aan gouverneur Aswin van Bangkok met het verzoek meer oog te hebben voor de veiligheid van gemeentepersoneel en de aanpak van alcohol in het verkeer.

Aanleiding hier voor was de tragische dood van een straatveger die zondagochtend vroeg, terwijl ze aan het werk was, om het leven kwam toen ze aangereden werd door een drankrijder.

De dader meldde zich maandag bij de politie en bekende schuld. Hij reed de vrouw aan na een een nacht lang bier zuipen met vrienden. Hij verklaarde dat hij zeker niet harder dan 100 km per uur reed en dat hij wat wegdoezelde toen hij de vrouw passeerde. Hij zegt niets gemerkt te hebben van de aanrijding en daarom was doorgereden.

In de open brief vraagt de actiegroep aan de gemeente boven op de zaak te zitten, zodat ede dader een passende straf krijgt. Dat geldt vanzelfsprekend ook andere drankrijders. De actiegroep wil daarnaast dat bedrijven die geld verdienen aan alcohol hun verantwoordelijkheid nemen en gebruikers wijzen op de gevaren van drank in het verkeer.

Jaarlijks sterven er in Thailand 25.000 personen in het verkeer. In 35 tot 40 procent van alle gevallen is er sprake van drankmisbruik.

Bron: Bangkok Post

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

13 reacties op “Dronken automobilist rijdt straatveger dood: Roep om meer actie tegen drankrijders”

  1. teun zegt op

    Nou ben ik toch eens benieuwd welke straf wordt opgelegd. Ik zag op TV een vent in het politiebureau samen met zijn moeder (?). Veel misbaar en sorry, sorry!!
    Ik kreeg niet de overtuiging dat hij direct achter slot en grendel werd gezet. Zal wel – voorlopig – met een borgsom vrij blijven rondlopen.

  2. John Chiang rai zegt op

    Als je wegdoezeld en zegt dat je hooguit 100km p/u gereden hebt,en bovendien zegt dat je helemaal niets gemerkt hebt van de aanrijding,vindt ik dat toch hoogst merkwaardig.
    Hoe kun je nou aangifte doen van iets, wat je zelf helemaal niet gemerkt hebt,en bij het inslapen zeker zijn dat je niet sneller was als 100 km??

  3. Jos zegt op

    Dronken bestuurders die iemand aanrijden en dan enkele uren later weer vrij op straat rondwandelen is niet aanvaardbaar en zeker niet het juiste signaal dat we moeten geven aan deze doodrijders. Rijden en drinken gaan niet samen. Iemand in dronken toestand aanrijden is voor mij gelijk aan (on)vrijwillige doodslag en dient ook zo berecht worden.
    Thailand heeft wat dat betreft nog een lange weg te gaan.

  4. lomlalai zegt op

    Betekenis Thailand: land van de vrijen. Zoals ik hier al vaker gezegd heb, of je nu met 1 of 10 flessen whiskey op achter het stuur kruipt en of je dan 1 of 20 mensen doodrijd, het maakt in Thailand allemaal niets uit, je woont immers in het land van de vrijen en je vrij kunnen voelen staat op de eerste plaats. Volgens mij zal er hierin in ieder geval de komende 1000 jaar nog niets veranderen, geen regel of wet kan immers het gevoel om je vrij te willen voelen onderdrukken!

    • teun zegt op

      Dit is toch wel een heel fatalistische gedachte. Ik durf de stelling wel aan, dat in soortgelijke gevallen zwaar straffen helpt.
      En met zwaar straffen bedoel ik bijvoorbeeld:
      * tenminste 5 jaar gevangenisstraf
      * Ontzegging rijbewijs voor 5 jaar (na uitzitten gevangenisstraf)
      * Schadevergoeding nabestaanden van minimaal TBH 5 ton.

      Deze combinatie permanent invoeren. Of nog zwaardere straffen.

      Daarnaast strakke alcohol-controles. Waarbij als boven de norm wordt geblazen direct een half jaar rij-ontzegging volgt met een boete van tenminste TBH 10.000. Niet (kunnen) betalen? Dan auto verbeurd verklaren.

      Als deze maatregelen voortaan worden ingevoerd en gehandhaafd dan wil ik nog wel eens zien hoeveel Thais zich nog vrij voelen om met drank op te rijden.

      Ik vrees echter, dat men dit soort draconische maatregelen niet zal (durven) invoeren. En dus blijft het dweilen met de fles open.

      • Khun Peter zegt op

        Strenger straffen helpt alleen als de pakkans ook vergroot wordt. Het grootste probleem in Thailand is handhaving. De politie is vooral bezig met zichzelf, het verzamelen van tea-money.

        • chris zegt op

          Strenger straffen helpt maar mondjesmaat. Het verhogen van de feitelijke en de psychologische pakkans is wel degelijk effectief. Het aantal ovetredingen van de maximum snelheid in Nederland is behoorlijk teruggedrongen zonder meer politie of meer camera’s maar alleen door de psycholgische pakkans te verhogen.

          • lomlalai zegt op

            Het vergroten van de feitelijke en psychologische pakkans zal in de westerse wereld inderdaad werken, de psyche van veel Thai steekt echter net even iets anders in elkaar….

  5. fred zegt op

    Zoals overal ter wereld doen mensen hysterisch over drugs behalve als het over Alcohol gaat …..dan moet alles onder de mantel der liefde worden bedekt.
    Het is één der schadelijkste en gevaarlijkste drugs die er bestaan maar omzeggens onschendbaar …..meer zelfs…..wie niet drinkt hoort er niet bij…..is een saaie piet…geen echte man…wat een hypocrisie.
    Voor de onwetenden ziehier de rangschikking ;

    https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/welke-drug-is-de-gevaarlijkste/

  6. Marijke zegt op

    Te triest voor woorden je zal maar aan het werk zijn en dit je overkomen.Voor haar familie een groot drama.Een ongeluk kan altijd gebeuren maar met drank op is onnodig.Inderdddaad dit moet harder aangepakt worden het zal je moeder of zo maar gebeuren.Heel veel sterkte wens ik de naaste familie.

  7. Gerrit bkk zegt op

    In thailand bestaat wettelijk de mogelijkheid dat je (bijna? ) elke aanklacht kunt afkopen door kompensatie betaling.
    Laag betaalde job zorgt er gewoonlijk voor dat af-laat-betaling relatief laag is.

    Dat kent nederland niet. Maar flink wat andere landen hebben dit afkoop principe.
    Waarschijnlijk 100.000 tot 250.000 baht en dan is de kous af.
    In eerdere jaren werd gezegt dat als het verkeers ongeval slachtoffer niet dood was,dat er dan terug/vooruit gereden werd om dood zeker te hebben.
    Afbetaling voor een dode is stukken goedkoper dan een gewonde/invalide.
    In dit geval was het slachtoffer al dood. Dus kon/kan goedkoop geregelt worden.
    So no worries als je tot een half miljoentje baht ergens vandaan kunt halen. (En dan reken ik “ruim”).

    • stevenl zegt op

      Onjuist.

      Er zijn, net als in Nederland, 2 procedures. Een civiele, dus met de nabestaanden van het slachtoffer. Dat betekent compensatie betalen, en een strafrechterlijke, dus met de overheid. En dat betekent een rechtszaak.

      Precies hetzelfde als in Nederland, alleen zal in Thailand in zijn algemeenheid in de strafrechterlijke procedure rekening worden gehouden met de afloop van de civiele. Als die goed is gelopen zal dat een voor de dader positief gevolg hebben.

      En ja, wereldwijd is een dode goedkoper dan een levenslange invalide.

  8. leo zegt op

    Dat Ned-se vingertje gaat weer omhoog. Ikke nie, zullie . . .

    De Thaise maatschappij is gebaseerd op eeuwenoude tradities en gebruiken. Nu met de introduktie van de westerse machines kan pas echt goed geleerd worden. Wat nog niet geleerd is wordt ervaren.
    Wetten zijn een poging om hetgeen men nog niet weet te leren kennen. Nog meer wetten, dat raakt iedereen (aanleiding tot meer scherp-rechters).
    Leren luisteren naar je innerlijke stem. Dan zeg je na het derde biertje, genoeg en je draait je glas ondersteboven,


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website