De aanleg van de Red Line, een Skytrainverbinding tussen Bang Sue en Rangsit, is stil gelegd nadat drie werknemers vrijdagavond om het leven kwamen bij een ongeval op de bouwplaats in Don Muang (Bangkok).
Het ongeluk gebeurde doordat plotseling een stalen steunconstructie tijdens de werkzaamheden van een pilaar is gevallen. Deze zogeheten ‘segment launcher’ wordt gebruikt om betonnen balken tijdelijk op hun plaats te houden. De drie dodelijke slachtoffers vielen daarbij ook van de constructie. Bij een eerder ongeval tijdens de bouw van de Red Line zijn al vijf personen om het leven gekomen.
De aanleg is nu stilgelegd totdat alle veiligheidsprocedures zijn herzien. Dit is bevolen door minister Arkhom van transport. De ingenieur die de leiding had, is lopende het onderzoek geschorst. De minister heeft het bedrijf bevolen binnen een week met een plan te komen om herhaling van het incident te voorkomen.
De Thaise Spoorwegen (SRT), de opdrachtgever voor de aanleg van de Red Line, gaat een onderzoekscommissie vormen. Nagegaan wordt of de aannemer Italian Thai Development Plc (Italthai) iets te verwijten valt. Permanent secretaris Chartchai van het ministerie van Transport zegt dat Italthai op de zwarte lijst komt te staan als blijkt dat ze het niet zo nauw namen met de veiligheidseisen.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand21 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (195)
- Lezersvraag21 december 2024Kun je een bewijs van een Thais adres in het Engels krijgen voor een Belgische bankrekening?
- Lezersvraag21 december 2024Hoe kun je als expat in Thailand omgaan met crypto?
- Lezersinzending19 december 2024Japanse autoverkopen dalen in Thailand, terwijl Chinese auto’s marktaandeel winnen (lezersinzending)
Positief, maar vooral opmerkelijk, dat men de werken heeft stil gelegd en een onderzoek instelt.
Opmerkelijk, omdat ik Thailand op dat vlak nog zie als een ontwikkelingsland dat het niet nauw neemt met veiligheidsvoorschriften en een dode meer of minder…
Eetstalletjes, parasols, en dergelijke verwijderen met veel tam tam, om te tonen dat je iets doet voor de burgers, maar anderzijds te maken hebben met onder andere corruptie en (om on topic te blijven) met een gebrekkige veiligheid op bouwwerven, stoot me tegen de borst.
De beslissing om zo’n arbeidsongevallen ernstig te nemen, is dus een echte vooruitgang voor het land!
De combinatie Italian Thai Development geeft al te denken.
Zoals overal waar ze aan bouwen zijn staat een groot bord SAVETY FIRST..vergeet dat maar gerust in Thailand wordt er zeer slordig met veiligheid omgegaan .Kijk maar eens naar de staalkabels van de hijskranen .En op de steigers in de bouw gewoon met hun slippers aan het werk alleen de opzichter heeft een helm op zijn hoofd . Ik weet wel iets van veilig werken af en ook hoe je de boel moet afzetten bij wegwerk zaamheden .Ik heb zelf in de hoogbouw gewerkt zoals de tuien geschilderd van de toren in lopik en alle andere masten en tv torens in Nederland .
Ik zou willen dat ze ook zo voortvarend te werk zouden zijn gegaan met de zaak van het prostitutienetwerk in Mae Hong Son.
Om over de verdwijning van de 1932-paquette nog maar te zwijgen.
Ook Ik verbaas me er over dat de bouwvakkers daar op slippertjes lopen.
Statica is een vak dat doorgaans op school geleerd wordt.
En als je de lessen dan begrepen hebt, kun je zoiets als het Millau viaduct bouwen.
https://www.youtube.com/watch?v=6LbkM1AhxNM