MIA Studio / Shutterstock.com

Thailand wil de doerian (durian) promoten als de belangrijkste vrucht voor de export. De typische vrucht met de penetrante geur is een grote hit in China en daar niet aan te slepen.

“De doerian wordt als een speciaal landbouwproduct beschouwd”, zegt minister Chalermchai Sri-on van landbouw op de online conferentie Global Action on Green Development of Special Agricultural Products. “Onze doerian staat bekend om zijn premium kwaliteit en zijn unieke geur, smaak, smaak en textuur. Ze wordt ook vermeld als een product met geografische aanduiding (GI), wat helpt om meer waarde aan het fruit toe te voegen.”

De doerian staat bovenaan de lijst van geëxporteerde landbouwproducten met een waarde van meer dan US $ 2,9 miljard (94,8 miljard baht) of 2,5% van het BBP. De export groeit met een indrukwekkende 40% per jaar.

De vrucht van de doerian valt op door de eivorm en de zeskantige dikke stekels. De grote exemplaren zijn wel 30 cm lang en kunnen zelfs 8 kilo wegen. De vrucht bestaat uit een aantal vruchtkamers met daarin een grote harde zaad. De zaden zijn omgeven door dikke, crèmekleurige tot donkergele, puddingachtige zaadmantels. Deze zaadmantels die er wat vreemd uitzien, worden gegeten. Je ziet ze vaak liggen in plastic verpakt in kraampjes langs de straat in Thailand. Door de hoge exportprijzen wordt de vrucht ook steeds duurder voor de Thai.

Bron: Bangkok Post

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

1 reactie op “Doerian scoort: Buitenlandse verkoop groeit met 40% per jaar”

  1. Mark zegt op

    Deze Thaise ministeriële exellentie wordt geciteerd: “Onze doerian staat bekend om zijn premium kwaliteit en zijn unieke geur, smaak, smaak en textuur. Ze wordt ook vermeld als een product met geografische aanduiding (GI), wat helpt om meer waarde aan het fruit toe te voegen.”

    Ik heb van de Thaise duriankwekers in Laplae en aan de oost-kustprovincies geleerd dat de smaak van durian verschilt van soort tot soort. Sterk uiteenlopende smaakverschillen. Ik kan dat overigens proefondervindelijk bevestigen. De op de afbeelding getoonde Monthong soort vind ik een hele lekkere, maar ik heb ook wel eens soorten geproefd die veel minder van smaak waren.

    Deze Thaise ministeriële exellentie zou eens een aantal diverse duriansoorten moeten proeven om met kennis van zaken marketingpraatjes te verkopen. Hij zou versteld staan van de diversiteit in geuren en smaken.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website