Dodental veerbootramp Pattaya opgelopen naar zeven (video)
De ramp met de veerboot, die van Koh Larn op weg was naar Pattaya, telt inmiddels een zevende slachtoffer. Koh Larn is een eiland dat ongeveer 7 kilometer voor de kust bij Pattaya ligt en erg populair is voor een dagtocht.
Er zijn zeven slachtoffers te betreuren: drie Thai en vier buitenlandse toeristen. Daarnaast zijn er meer dan honderd gewonden naar ziekenhuizen gebracht. Tien mensen zijn ernstig gewond waaronder een 9-jarig Russisch jongetje dat in kritieke toestand verkeert.
De veerboot, een dubbeldekker, had meer dan 200 passagiers aan boord, terwijl de maximale capaciteit 150 passagiers is. Kort na vertrek moesten de passagiers op het benedendek naar boven vanwege motorproblemen. Waarschijnlijk is de boot daardoor omgeslagen en vervolgens gezonken.
Volgens getuigen waren er niet genoeg reddingsvesten en zwembanden aan boord. De mensen die niet konden zwemmen, klampten zich vast aan drijvende voorwerpen tot de hulpverleners kwamen.
De politie is nog op zoek naar de kapitein van de veerboot om meer duidelijkheid te krijgen over de oorzaak van het ongeluk.
Video veerbootramp Pattaya
Bekijk de video hieronder:
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond17 november 2024Pessimisme over verkeersveiligheid in Thailand: een schrijnend probleem en geen prioriteit bij de regering
- Weer en klimaat17 november 2024Zware regen en overstromingsrisico’s in Zuid-Thailand verwacht
- Eten en drinken17 november 2024Tom Yam Kung (garnalensoep) een heerlijkheid uit de Thaise keuken
- Stranden17 november 2024Stranden van Phuket – Patong, Surin, Karon, Kata en Nai Harn Beach
Heftig dit maar was te verwachten dat dit een keer ging gebeuren te veel mensen aan boord ze doen alles voor wat meer Bath
Nee helaas niet voor meer baht het was de laatste boot naar de wal en dan wil wel iedereen mee of niet toch..
Robert,
Het was niet de laatste boot. Ergens staat een interview met een zekere Olga, die de volgende boot nam, die ongeveer 15 minuten later ging.
Ferrys vanaf Kohlan varen om het half uur,18.00 de laatste naar Pattaya.
De Ferry vanaf Tawaen Beach vaart om het uur,de laatste gaat om 17.00 naar Pattaya.
Las net op het nieuws van Sanook dat de schipper is gearesteerd,hij heeft verteld dat hij Yaba en Whisky had genutigd,hij wist ook dat hij bij vertrek met de onderkant van de boot op de keien had gezeten,maar was toch door gevaren.
Voor degen die een filmpje willen zien van de gezonken ferry http://www.sanook.com
Hij staat kaarsrecht op de bodem,dus het gat wat alle ellende heeft veroorzaakt is niet te zien.
Heel triest doch voorspelbaar. Sedert 2003 nam ik die veerboot al meer dan 800 keer. Toen het toerisme begon toe te nemen waren er steeds veel, nadien te veel, mensen aan boord en te weinig reddingsvesten die dan dikwijls opeengestapeld ergens lagen.
Nochtans zijn die boten veilig en een mechanisch defect aan de zware dieselemotoren is mogelijk. Misschien was er ook gebrek aan coordinatie toen iedereen naar boven moest en paniek was er zeker bij.
Heel erg spijtig dat zo iets moest gebeuren.
Bert.
Toeval of niet ik heb vorige Woensdag de zelfde boot genomen
En ja ik ook stel me vraag zijn deze wrakken nog zeevaardig??
En ja veel teveel passagiers aan boord ..ook op mijn boottocht alle zitbanken waren bezet dus vele passagiers moesten gewoon staan en wat betreft de reddingsvesten die heb ik
Woensdag even aandachtig bekeken en deze zijn in zeer slechte staat.
Daarom lieve mensen als je toch een boottocht onderneemt even nadenken en doe zoals ik neem plaats aan de buitenzijde van de boot achteraan zo ben je meteen in het water als er iets misgaat
Dramatisch!
Ik heb minstens 10 keer de oversteek Pattaya – Koh Larn vv in zo’n gammele boot gemaakt. Een enkele keer werd de helft van de passagiers midden op zee overgeheveld naar een andere boot. Dat was al niet pluis.
Laten de autoriteiten hier lering uit trekken en strengere maatregelen opstellen zodat een ongeluk zich niet kan herhalen. De kapitein heeft zo te zien de benen genomen, waar zagen we dat ook?
Ik nam ook al veel de boot naar Koh Larn maar elke keer ben ik bang……zal nu zeker niet meer gaan,
Als het kalf verdronken is!!!! iedere keer als ik de oversteek naar Koh Larn maak zitten er teveel mensen op deze ferry, maar niemand controleert dit, en zoals reeds gesteld, het zijn extra baht voor de ondernemer, hopelijk leren ze hier nu van, alhoewel Thai en leren?????
Ook al meegemaakt juist de wal verlaten bij Koh Larn en na 5 minuten Moter uitgevallen dit zonder veel erg zijn we na een 10 minuten te liggen drijven terug gesleept naar de wal.
Nou dan kwamen die tientallen grote speedboten voor de kust die meestal toch niks te doen hebben nu toch maar eens van pas.
Vanochtend op het nieuws ,Eigenaar van de ferry is goed verzekerd,dus hebben ze besloten om de nabestaanden van de overledenen een bedrag van 300000 bath te geven,en de gene die gewond is geraakt 100000 bath.
Dit is weer echt zo’n Thaise oplossing,wat waarschijnlijk wel werkt als er alleen Thaien het slachtoffer waren geweest,maar hier waren mensen uit diversen landen bij betrokken.
Ik hoop voor de eigenaar dat er iemand bij de overlevenden zit die er echt werk van gaat maken met een goede advocaat en alles tot de bodem laat uitzoeken.
Kapitein van de ferry was onder invloed van yaba en alcohol.
Beste Henk,
Dit is Thailand. De kapitein was een dag spoorloos. Niet om zijn roes uit slapen maar om met zijn werkgever te overleggen over de te volgen strategie. Eensluidend kwamen zij tot de volgende besluiten:
1. we geven de nabestaanden van de slachtoffers en de gewonden een beetje geld (wat is 7.500 Euro voor een dode ?);
2. de kapitein neemt alle schuld op zich (alcohol, drugs en onvoorzichtigheid en niet naleven van de voorschriften);
3. de kapitein wordt veroordeeld; de rederij betaalt het bedrag om hem op borgtocht vrij te krijgen zodat hij gezellig thuis bij moeder de vrouw kan zijn;
4. de rederij blijft zodoende buiten schot zodat de ferries kunnen blijven varen;
5. na de (hopelijk voorwaardelijke) straf kan de kapitein weer gewoon aan de slag bij de rederij.
Tja, het zal wellicht een overladen boot geweest zijn, ik heb precies met die boot ook naar het eilend geweest, toen was de boot normaal geladen zoals het moest. Ze wilden waarscijnlijk meer geld verdienen door meer volk op de boot toe te laten dan eigenlijk mocht. Veiligheidsregels zijn daar niet of toch weinig