De laatste loodjes over water
Het werk aan de brug over de Chao Praya rivier voor de Purple metrolijn schiet op. Nog één brugdeel en dan zijn beide oevers verbonden. Maar het duurt nog wel even voordat er metrotreinen over razen, want de lijn is naar verwachting pas in oktober 2015 klaar. De 23 kilometer lange lijn verbindt Bang Sue met Bang Yai in Nonthaburi.
Dossier: Uitbreiding metronet
Het huidige metronetwerk in Bangkok heeft een lengte van 80 km. Bovengronds rijdt de BTS (24 km/23 stations), ondergronds de MRTA (21 km/8 stations). De (bovengrondse) Airport Rail Link telt 8 stations en is 28,5 km lang. Verder zijn er nog twee doorgetrokken BTS lijnen: Taksin-Wongwian Yai (2,2 km/2 stations) en de recent klaargekomen lijn On Nut-Bearing (5,3 km/5 stations).
Vier nieuwe routes zijn in aanleg en nog eens vijf liggen op de tekentafel. Als die allemaal aangelegd zijn, telt het netwerk in 2016 236 km.
De vier routes in aanleg krijgen een lengte van 65,3 km. Het gaat om de volgende lijnen:
1 Red Line: Bang Sue-Taling Chan (15 km/6 stations).
2 Purple Line: Bang Sue-Bang Yai (23 km/16 stations).
3 Blue Line: Bang Sue-Tha Phra en Hua Lampong-Bang Khae (27 km/22 stations).
4 Green Line: Wongwian Yai-Bang Wa, of Wongwian Yai-Bang Wa via doorgetrokken lijn (5,3 km).
De vijf routes waarvan de aanleg nog moet beginnen, zijn:
1 Red Line: Bang Sue-Rangsit (26 km/10 stations), Rangsit-Thammasat (10 km), Bang Sue-Phaya Thai-Hua Mak (19 km).
2 Green Line: Mo Chit-Saphan Mai (12 km/12 stations), Bearing-Samut Prakan (13 km/9 stations).
3 Purple Line: Tao Pun-Ratburana (20 km/16 stations), via Government House en Wang Burapa.
4 Pink Line: Khae Rai-Min Buri (36 km/24 stations).
5 Orange Line: Taling Chan-Min Buri (37,5 km/29 stations).
(Bron: Bangkok property, bijlage bij Bangkok Post, 28 oktober 2011)
Vergeleken met Singapore en Hong Kong wordt door forenzen in Bangkok uiterst weinig gebruik gemaakt van de metro. In Bangkok stapt minder dan 6 procent dagelijks in de metro, in Singapore 40 procent en in Hong Kong 44 procent.
(Bron: Bangkok Post, 14 september 2012)
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand23 december 2024De redactie wenst alle lezers fijne feestdagen!
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
- Nieuws uit Thailand22 december 2024De groeiende impact van e-sigaretten op jongeren in Thailand
Raar eigenlijk dat de Metro in Bangkok zo een lage bezettingsgraad heeft. Minder dan 6 % is wel erg laag voor zulke dure investering
In de meeste landen is de Metro een populair vervoersmiddel, wat trouwens de cijfers van Singapore en Hong Kong ook aantonen en ik vermoed dat andere grote steden gelijkaardige cijfers kunnen voorleggen.
In Bangkok heb je natuurlijk veel alternatieven om je te verplaatsen (vind ik toch), en meestal gebruik ik die alternatieven dus heb ik weinig ervaring met de Metro in Bangkok. Toch ben ik eens benieuwd wat de oorzaak zou kunnen zijn waarom de Metro zo onpopulair is, of doet en denkt het merendeel zoals ik ttz bovengronds kom ik er evengoed.
Of zijn er andere oorzaken ?
@ Ronny & Jacques Mij heeft de lage bezettingsgraad van de metro ook verbaasd, maar ook weer niet. De bus is namelijk stukken goedkoper (7 of 8 baht?), er zijn gratis bussen, te herkennen aan de blauwe strip met tekst boven de ingang, de derde klas van forenzentreinen is gratis en sommige bedrijven hebben eigen bedrijfsvervoer. Verder neem ik aan, maar dat weet ik niet zeker, dat Singapore en Hongkong een uitgebreider metronet hebben.
Een paar keer per jaar zijn wij frequent Skytraingebruiker (BTS). Hij stukje Victory Monument tot Siam Square v.v. gebruiken we dan dagelijks, vaak meerdere malen. Die treinen kunnen bomvol zitten. Bangkok moet gigantisch veel forenzen hebben als dat toch maar 6% van het totaal is. Zou er wel goed geteld zijn?
Al die nieuwe lijnen en de uitbreidingen van bestaande lijnen gaan voor een geweldige vooruitgang zorgen in Bangkok. Mobiliteit in deze stad is van grote economische waarde. Grote nieuwe investeringen in onroerend goed voor kantoren, highrise condos en townhouses vinden nu al plaats daar waar de nieuwe lijnen geplanned worden. Uit het hierboven genoemde overzicht van de plannen wordt me niet duidelijk of het allemaal bovengronds gaat gebeuren of dat de enige MRT lijn van dit moment ook uitgebreid gaat worden.
Dick: Dat is mij ook niet duidelijk. Bang Sue is in ieder geval een MRT-station. In Nieuws uit Thailand van 13 maart was sprake van de ‘cut and cover’ methode bij de Orange Line, dus ondergronds.