Negenentwintig mensen zijn overleden en 310 raakten gewond bij 313 verkeersongevallen op donderdag, de zesde dag van de zevendaagse Songkran vakantie.
In vergelijking met de gegevens van 2019, daalden de cijfers in alle drie de categorieën (zie grafiek). Reizen was verboden tijdens de Covid-19 lockdown in 2020.
In de afgelopen zes dagen bedroeg het dodental door verkeersongevallen 238, de meeste daarvan in Chiang Mai (9) gevolgd door Bangkok, Khon Kaen, Chon Buri, Nakhon Ratchasima en Pathum Thani, met elk acht.
De belangrijkste oorzaken van de meeste ongevallen zijn: rijden onder invloed, goed voor 38,2% van alle ongevallen, te hard rijden (27,4%), anderen afsnijden (17%) en slecht zicht (13,5%). Bij de meeste ongevallen waren motorfietsen betrokken (79,3%), gevolgd door pick-uptrucks (6,9%). Het tijdstip waarop de meeste ongevallen plaatsvonden was van 16.00 tot 20.00 uur (29,7%), gevolgd door 12.00 uur tot 16.00 uur (20,9%).
Twee miljoen voertuigen werden de afgelopen zes dagen aangehouden voor controle door de autoriteiten en 394.000 chauffeurs werden op de bon geslingerd, voornamelijk omdat ze geen rijbewijs hadden, geen helm droegen en voor te hard rijden.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
We reden op 15 april van Prasat (Surin) naar Pranburi. Dat was een afstand van 600 km. Ik kan natuurlijk niet zeggen wie onder invloed reed, maar op die rit heb ik zo vaak gezien hoe slecht het rijgedrag van sommigen was. Te dicht op elkaar rijden, snijden en veel te hard rijden op plaatsen waar het echt niet kon. Of het andere uiterste, waardoor ook naar mijn mening ongevallen veroorzaakt worden: te langzaam rijden. Voor de Thai manier van het oprijden op de weg. Er wordt zo tussen de 90 en 150 gereden op de wegen en dan rijden de meeste Thais met een gangetje van 40 de weg op. Niet dat ze even gas geven….
En wat me ook al heel vaak opvalt zijn inderdaad de pick-ups. De SUV’s en dergelijke soorten. Veel bestuurders denken toch echt dat ze met die auto’s “The King of the Road” zijn. Ik laat me door hun niet gek maken, als ik op de rechterhelft zit en zelf al met 120km/u 30 kilometer te snel rijd en zij nog geen twee meter achter mij me proberen van de weg te duwen… ik laat ze en tik soms even het rempedaal aan, wanneer het te bont wordt. Heb ik plaats, ga ik ook wel eens naar links.
Bij regen zie je vooral weer de pick-ups met snelheden hoger dan 100 aanstormen. Van Aquaplaning hebben ze nog nooit gehoord blijkbaar, of zijn die pick-ups zo speciaal dat dit met hun niet gebeurt? Je ziet ook vaak borden langs de weg dat je bij regen niet harder dan 60 mag rijden. Maar wie houdt zich eraan?
Ik las al vaker in dit forum, dat de politie strenger moest optreden om het verkeer veiliger te maken en ik antwoordde steevast (in mijn gedachtes vaak): strengere eisen voor het rijexamen en goede opleiding is effectiever. Maar nu moet ik erbij zeggen: er staan overal borden langs de weg die de te rijden snelheid aangeven. Er zijn lijnen getekend, waar geen mens zich aan houdt. In deze gevallen zou het echt effectief zijn daar boetes af te geven. Het is toch levensgevaarlijk dat je niet de weg op kunt, omdat iedereen de lijnen negeert die ervoor dienen het verkeer in een goede baan te leiden.
Nu hebben ze in Hua Hin op veel plekken grote oranje (of rode) blokken gezet, die je gewoonweg niet kunt negeren….
En toch, met alle tekortkomingen, rijd ik hier prettiger dan in Duitsland. Daar reed ik vele jaren vier keer per maand 270 km van thuis naar de luchthaven van Frankfurt. Tijdens de vakantie periodes moest je met enorme files rekening houden en op bepaalde tijdstippen van de dag voor de rest van het jaar. Onderweg waren er wel genoeg plekken waar je een broodje of een maaltijd kon eten, maar dan wel peperduur.
Hier in Thailand heb je vele tankstations, vooral de PTT stations met heel goede voorzieningen. Het verkeer (behalve de grote steden) is bij lange niet zo druk als in Duitsland en ik vind het ook prettig dat je hier (officieel niet) links kunt inhalen, zonder dat er een agent achter je aan zit. In Duitsland moest je maar eens rechts inhalen…. of de politie heeft je dan te pakken, of medeweggebruikers met een leermeestersyndroom zaten dan je te beleren of lieten je niet voorbij rijden….