Foto: © Just_One_Pic / Shutterstock.com

Woensdag was de eerste dag van de beruchte 7 dagen rond Songkran en dat zorgde er al voor dat de teller op 39 verkeersdoden staat. Rijden onder invloed was de oorzaak van 40,49% van de ongevallen, gevolgd door te hard rijden met 26,62%, liet minister van Toerisme en Sport Weerasak Kowsuwat op donderdag weten.

Bij de meeste ongevallen gaat het motorbikes (81,96%). De meeste ongelukken gebeurde tussen 16.00 uur en 20.00 uur, aldus Weerasak.

De autoriteiten hebben 2.031 controleposten opgericht, bemand door in totaal 65.413 politie-agenten, soldaten, ambtenaren en vrijwilligers. In totaal zijn er 678.566 voertuigen geïnspecteerd. En er zijn 128.260 mensen beboet, waaronder 35.582 motorrijders zonder valhelm. Meer dan 3.000 mensen zijn aangehouden voor alcoholmisbruik. En er zijn woensdag 146 voertuigen in beslag genomen. Bij 82 chauffeurs is het rijbewijs afgepakt.

Bron: Bangkok Post

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

5 reacties op “Dag 1 van Seven Dangerous Days: 39 doden en 461 gewonden bij 447 verkeersongevallen”

  1. rentenier zegt op

    Verleden woensdag de 11de kwam ik vroeg in de ochtend op Ekamai aan met een VAN vanuit Rayong en wou weer snel terug dus koos ik een Motorsytaxi om snel bij de Nederlandse Ambassade te geraken. Het was n chaos op de weg in de hoofdstad maar en ik stond doodsangsten uit achter op die motor. Hij kon niets in zijn spiegeltjes zien omdat ik te breed was, ik moest veel moeite doen om me vast te houden tijdens het lomp schakelen en het manoevreren tussen langzaam rijdende en stilstaande file’s en de vele motoren die zich daar een weg(getje) door zochten. Je weet nooit of en wanneer er ’n auto van z’n lijn af wijkt of ’n portier wordt geopend. Het bangst was ik om m’n benen kwijt te raken dus kneep ik die zo hard als ik kon tegen de rijder aan.Het was erg vermoeiend en ik was oh zo blij toen ik op tijd bij de ambassade aan kwam. Dat zou met een gewone taxi nooit zijn gelukt. Ik had de tocht heen- en terug voor goede prijs afgedongen en hij zou maar 1 uurtje hoeven te wachten. Ik stond in 30 minuten weer buiten en om 14.00 stond ik weer in Ban Phe nadat ik m’n auto op het busstation in Rayong had opgepikt. Het hoeft voor mij geen Songkran te zijn om me te ergeren aan het rijgedrag van de meeste Thai. Dat is altijd al zo. Ik rij zo’n 50 jaren schadevrij en voel me best wel ’n beetje dominant tussen de Thai. Ik vertrouw er gewoon geen eentje en daar je geen gezichten ziet door de zwarte ramen waardoor je nooit zeker kunt weten dat ze je gezien hebben, volg ik de bewegingen van de voertuigen nauwlettend. Eigenlijk vindt ik het toch wel ’n leuke uitdaging telkens weer.

  2. l.lagemaat zegt op

    Waarom niet vanaf Ekamai met de metro naar Chit Lom: snel en veilig.
    Vanaf Chit Lom stukje richting ambassade lopen en verder motorbike taxi: 10 minuten.

    • rentenier zegt op

      Soi Tonson is lang en heb er vaak heel lang op ’n taxi of motorsytaxi moeten wachten want die in de Soi kwamen waren allemaal bezet. Bovendien heb ik een bloed hekel aan openbaar vervoer in Bangkok en zelf ook aan Bangkok. Als ik er enigzins kan weg blijven dan doe ik dat terwijl ik er heel lang geleden 7 jaar heb gewoond en gewerkt op 4 verschillende locatie’s. Ik rij graag zelf, ook in de stad geen probleem maar alleen reizen met de wagen is in verhouding veel te duur..

  3. Adje zegt op

    De cijfers tonen aan dat er dus toch best veel gecontroleerd wordt. De regering doet wat mogelijk is maar kan niet op elke hoek van de straat een politieagent neerzetten.

    • rentenier zegt op

      Ik heb de sterke indruk dat mensen steeds minder de helm op zetten als ze motor gaan rijden en buiten Pattaya en Hua-Hin (b.v.) zie ik de buitenlanders vrolijk mee doen omdat er weinig wordt gecontroleerd. Ga maar eens langs de kust bij Rayong kijken en ’n best druk stadje als Ban Phe. Maar ook in mijn vorige woonplaats Ban Phet nabij Chaiyaphum, overal hebben ze lak aan verkeersregels als men geen politie verwacht.
      Toen ik van de week dus in Bangkok achter op ’n motor zat met zo’n plastic dopje op m’n hoofd, maakte ik opmerkingen over de afwezigheid van de politie. Toen zag ik er 3 op ’n hoek van Sukhumvit staan en jawel, ’n motor met achterop ’n vrouw in de zijwaartse zit, zonder helm en die nonchalant haar haren zat te fatsoeneren, werd aangehouden en maar goed ook.
      Alleen op hoogtijdagen als deze periode wanneer het gevaar van verkeer in Thailand in de Internationale Media en statistieken breed uitgemeten wordt, dan zijn er zeer veel controles met de hoop dat Thailand jaarlijks beter gaat scoren in de statistieken.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website