De Thaise overheid heeft aangekondigd plannen te hebben voor het invoeren van een congestieheffing tijdens de spitsuren in Bangkok. Het doel hiervan is om de bekende verkeersproblemen te verlichten en tegelijkertijd geld in te zamelen om de tarieven voor het openbaar vervoer, zoals de metro, betaalbaar te maken. Met het oog op een maximale ritprijs van 20 baht wil men de concessies terugkopen van particuliere exploitanten om dit doel te realiseren.
Dit voorstel, gepresenteerd door minister van Transport Suriya Jungrungreangkit, heeft geleid tot hevige discussies en verdeelde reacties. Veel experts en beleidsmakers vragen zich af hoe effectief en duurzaam deze aanpak werkelijk zal zijn.
Congestieheffing in drukke zones
De geplande heffing zou gericht zijn op automobilisten die populaire en drukke gebieden in Bangkok binnenrijden tijdens de spitsuren, zoals Silom, Ratchadapisek en Sukhumvit. Deze zones zijn berucht om hun opstoppingen, waar duizenden forenzen dagelijks urenlang vaststaan. Volgens schattingen zijn er dagelijks zo’n 700.000 voertuigen op de weg in Bangkok, wat leidt tot een enorme verkeersdrukte.
De heffing zou tussen de 40 en 50 baht per keer bedragen, wat de overheid jaarlijks naar schatting 12 miljard baht zou kunnen opleveren. Suriya geeft aan dat de opbrengst hiervan voldoende zou moeten zijn om de metro aantrekkelijker te maken voor forenzen. Hierdoor zou een deel van het verkeer naar het spoor kunnen worden geleid, wat de druk op de wegen aanzienlijk zou verminderen.
Reacties vanuit het stadsbestuur
Bangkok’s gouverneur Chadchart Sittipunt heeft aangegeven geen bezwaar te hebben tegen het idee van een congestieheffing, maar stelt dat het belangrijk is dat forenzen die moeten overstappen op openbaar vervoer goede alternatieven krijgen. Hij pleit voor efficiëntere busverbindingen en veilige wandelpaden, zodat reizigers eenvoudig en comfortabel kunnen overstappen op het openbaar vervoer.
“Om de congestieheffing te laten slagen, moeten we zorgen voor een soepel werkend en aantrekkelijk openbaar vervoerssysteem,” aldus Chadchart. Hij suggereert ook dat de heffing in eerste instantie beperkt kan worden tot enkele gebieden, om zo het effect te testen en geleidelijk uit te breiden naarmate er betere reismogelijkheden beschikbaar komen.
Internationale ervaringen met congestieheffingen
Thailand is niet het eerste land dat een dergelijke heffing overweegt. Wereldsteden zoals Singapore, Londen en Stockholm hebben al decennia ervaring met congestieheffingen om hun verkeersproblemen te beheersen. Zo introduceerde Singapore al in 1975 een elektronisch tolsysteem om het aantal voertuigen op de drukste wegen te verminderen. In Londen betalen automobilisten sinds 2003 een dagelijkse heffing van 15 pond om het centrum in te rijden, en in Stockholm geldt sinds 2006 een spitsheffing. Ook steden als Milaan, Oslo en New York hebben vergelijkbare regelingen ingevoerd om verkeersdrukte te verminderen en luchtvervuiling tegen te gaan.
Deze ervaringen tonen aan dat congestieheffingen kunnen bijdragen aan minder verkeer en verbeterde luchtkwaliteit, maar ze vereisen wel een robuust openbaar vervoersnetwerk om als effectief alternatief te fungeren.
Te hoge metrotarieven: een uitdaging voor de betaalbaarheid
Een van de beloftes van de regerende Pheu Thai Party is om de tarieven van het openbaar vervoer te beperken tot 20 baht per rit. Deze belofte is gedeeltelijk waargemaakt op bepaalde trajecten, zoals de Purple Line en delen van de Red Line. Ondanks de positieve reacties van het publiek blijft de prijs voor andere lijnen, zoals de BTS Green Line, onbetaalbaar voor veel inwoners. Forenzen betalen hier een maximumtarief van 62 baht, wat voor veel mensen bijna een kwart van hun minimumdagloon betekent.
Dit in contrast met steden als Singapore, waar een metrorit slechts 3,5% van het minimumdagloon kost, en Zuid-Korea, waar dit percentage zelfs 1,5% bedraagt. De hoge kosten van openbaar vervoer in Bangkok vormen dan ook een serieuze uitdaging om mensen te overtuigen de auto te laten staan.
Belemmeringen en praktische uitdagingen
Hoewel het plan voor een congestieheffing veel potentie heeft, wijzen experts op enkele praktische problemen. Assistent-professor Dr. Taweeksak Taekrattok, een specialist in verkeersveiligheid, waarschuwt dat automobilisten de heffing kunnen vermijden door gebruik te maken van kleine zijstraten, wat het verkeer van de hoofdwegen naar de zijwegen zou kunnen verplaatsen. Dit zou slechts leiden tot verplaatsing van de files, in plaats van een vermindering ervan.
Taweesak benadrukt het belang van goed openbaar vervoer als alternatief. Veel Bangkokianen reizen liever met hun eigen voertuig omdat de huidige vervoersopties niet altijd praktisch of betaalbaar zijn. Een voorbeeld is het BTS Khu Khot-station, waar forenzen vaak alsnog een privérit moeten regelen om er te komen.
Ook op financieel vlak zijn er hindernissen. Sumet Ongkittikul van het Thailand Development Research Institute (TDRI) wijst erop dat het terugkopen van concessies ingewikkeld is, aangezien private exploitanten niet zomaar hun inkomsten willen opgeven. Zij vragen compensatie voor hun investeringen en een deel van de opbrengsten.
De weg naar duurzame oplossingen
Een duurzame oplossing voor de verkeersproblematiek in Bangkok vergt meer dan een heffing alleen. Het vraagt om uitgebreide planning, investeringen in infrastructuur en langdurige betrokkenheid van zowel de overheid als private partijen. Het beperken van de metrotarieven tot 20 baht, zoals beloofd door de Pheu Thai Party, zou een belangrijke stap kunnen zijn, maar dit vraagt wel om constante financiering en een grondige evaluatie van de haalbaarheid op lange termijn.
Experts, waaronder voormalig politicus Samart Ratchapolsitte, benadrukken dat het plan om de Groene Lijn over te nemen al sinds 2004 speelt. Ondanks deze lange geschiedenis is er nog steeds geen oplossing gevonden, omdat de kosten voor terugkoop enorm zijn. Sumet waarschuwt dat het beleid alleen kan slagen met zorgvuldige planning en een gedegen budget, anders dreigt het in de praktijk onhoudbaar te worden.
In november zal de 20-baht limiet op sommige treinroutes vervallen als het ministerie van Transport geen middelen vindt om de regeling voort te zetten. Daarmee komt de toekomst van betaalbaar openbaar vervoer opnieuw onder druk te staan.
Conclusie
De congestieheffing in Bangkok belooft verlichting te brengen voor het drukke verkeer, maar roept ook vragen op over de uitvoerbaarheid en impact. De overheid staat voor de uitdaging om het openbaar vervoer betaalbaarder te maken, wat essentieel is om mensen te motiveren hun auto te laten staan. Bangkok heeft potentie om het voorbeeld van andere wereldsteden te volgen, maar zal dan moeten investeren in infrastructuur en slimme oplossingen. Een integrale aanpak en goede samenwerking tussen publieke en private partijen zijn onmisbaar om Bangkok op lange termijn bereikbaar en leefbaar te houden.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)