Chinese lening voor aanleg drie dubbelspoorlijnen
China gaat Thailand leningen verstrekken voor de aanleg van drie dubbelspoorlijnen met een breedte van 1,435 meter en niet de elders in het land afwijkende breedte van 1 meter. Terugbetaling vindt plaats in de vorm van de levering van rubber en rijst.
De drie lijnen, Bangkok-Nong Khai, Bangkok-Map Ta Phut en Kaeng Khoi-MapTa Phut, zullen een aanzienlijke verbetering betekenen voor het transport van het Noordoosten naar de industrieterreinen in Rayong, constateert Bangkok Post vandaag in haar openingsartikel.
Tevens vormen ze een goed begin van het ontwikkelen van verbindingen tussen Thailand, Asean (Association of South-East Nations) en China. Voorlopig komen er mid-speed treinen op te rijden, maar de spoorlijnen zijn ook geschikt voor hogesnelheidstreinen.
De afspraak over China’s financiering is gemaakt tijdens een bijeenkomst met delegaties van Thailand en China, die geleid werd door de Chinese premier Li Keqiang en premier Prayut Chan-o-cha. Zondag had Prayut al gesproken met de Chinese president Xi Jinping.
Prayut is in Beijing vanwege de 22ste Asia-Pacific Economic Cooperation Summit, een topconferentie die ook werd bijgewoond door de Amerikaanse en Russische president.
Prayut onderstreept het grote belang van de spoorlijnen. ‘Als we nu niet beginnen met de aanleg, wordt het een obstakel in de toekomst. We moeten een beslissende stap zetten, anders wordt de ontwikkeling van het transport vertraagd en lopen de kosten op.’
‘Ik kan de mensen verzekeren dat de deal geen nadelige gevolgen voor het land heeft. Een aantal landen heeft belangstelling voor het ontwikkelen van spoorwegprojecten in Thailand, maar niet op deze routes.’
De regering zal er alles aan doen om corruptie te voorkomen, zegt de premier. In dit project en in toekomstige transportprojecten. ‘Het land heeft al te veel schade geleden door corruptie. Wat betreft het contract met China: de regering gaat alles transparant maken en zal de desbetreffende wetten eerbiedigen.’
(Bron: Bangkok Post, 12 november 2014)
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand23 december 2024De redactie wenst alle lezers fijne feestdagen!
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Illegale handel in medicijnen bedreigt volksgezondheid
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Thaise regering komt met steun en voordelen voor een zorgeloze nieuwjaarsvakantie in 2025
- Achtergrond23 december 2024De kerstboom: van heidense symbolen tot feestelijke traditie
Quote…”Terugbetaling vindt plaats in de vorm van de levering van rubber en rijst.”
Handige gedaan, want de Thaise overheid heeft hier en daar nog ‘wat zakjes rijst’ liggen…
Morgen Franky,
Denk je niet dan China hier wel degelijk weet van heeft en er voor zal zorgen dat er wel de verse rijst geleverd wordt i.p.v. de rijstzakken met “vlees”?
LOUISE
Wie een Chinees probeert te bedonderen is nog niet goed af. Thailand let op uw saeck! Louise, je hebt dus gelijk!
Wat gaat dit met het Bahtje doen dit is een miljarden verslindend projekt zie ook niet dat het ooit betaald gaat worden met rijst of rubber.
Een en ander is wel nodig voor de economie, en vraag mij af wie moet dat werk verzetten de Chinezen?
Eindelijk! Eindelijk verlaat men dat smalspoorgedoe en begint eens op een volwassen manier trein te rijden. Nongkhai is voor mij een goede zaak, geen 12+ uur meer in een rammelbak naar BKK maar 7 of 8 uur via elektrisch dubbelspoor. Als ik dit bij leven en welzijn nog mag meemaken tenminste.
En hoe ze het betalen? China barst van de poen en zal met plezier de zelfde afspraak maken met Laos om op haar kosten de lijn Z-China in te trekken en dan komen er ook containertreinen.
Daarna de lijn doortrekken naar de diepzeehaven in Myanmar (waar de Chinezen al jaren investeren) en men kan de straat van Malakka omzeilen en de Istmus van Kra blijft verschoond van een kanaal. De Mehkong in Thailand en Cambodja hoeft niet te worden verdiept en de boterham van de vissers blijft in tact.
Veel vliegen in EEN vette klap en heel veel werkgelegenheid voor Thailand en Laos. En geen corruptie lees ik! Het idee alleen al…..La me nie lachen…..