Op de 45e Bangkok International Motor Show maken Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen (EV’s) indruk met hun hoogwaardige, innovatieve ontwerpen en competitieve prijzen, waarmee ze volop aandacht trekken van bezoekers. Dit 12-daagse evenement, dat loopt van 27 maart tot en met 7 april, presenteert 49 vooraanstaande automerken en introduceert minstens 20 nieuwe modellen op de markt.

Nieuwe spelers op de Thaise markt, waaronder Geely’s Zeekr en Xpeng, hebben hun meest recente EV-modellen onthuld, waarmee de toenemende acceptatie en vraag naar elektrische voertuigen onder Thaise consumenten benadrukt wordt. Deze ontwikkeling sluit aan bij de ambitie van Thailand om zich te ontwikkelen tot een centraal productieknooppunt voor elektrische voertuigen in Zuidoost-Azië, met als doel dat tegen 2030 dertig procent van de voertuigproductie uit elektrische voertuigen bestaat.

Het evenement biedt autobedrijven een platform om hun nieuwste elektrische voertuigen te tonen en benadrukt de groeiende populariteit van Chinese EV-merken in Thailand. Deze merken waren vorig jaar verantwoordelijk voor meer dan 80 procent van de nieuwe EV-registraties in het land.

Organisatoren van de show benadrukken dat de toenemende aanwezigheid van Chinese EV-fabrikanten in Thailand ook wordt gezien als een cruciale stap in het versterken van de lokale arbeidsmarkt, het verbeteren van de toeleveringsketen en het consolideren van Thailand’s positie als een leidende kracht in de ASEAN-regio op het gebied van elektrische voertuigen.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

13 reacties op “Chinese ev-fabrikanten schitteren op Bangkok motor show met innovatieve modellen”

  1. klaasje123 zegt op

    hallo,

    Ik citeer een bericht op line, dus hemaal mijn hand in het vuur steken kan ik niet. Recentelijk was er zware regenval in of bij Pattaya met veel diepe waterplassen op de weg. Veel chinese elec auto’s gaven de geest en niet reparabel wegens kortsluiting. Helaas gaf de verzekering ook niet thuis. Motivatie over de uitsluitingsgronden werd mij niet duidelijk. Indien dit verhaal klopt verdienen plannen tot aanschaf van chinese karretjes heroverweging en is wachten op betere ontwerpen misschien verstandig.

    • GeertP zegt op

      Helaas weer een broodje aap verhaal, elektrische auto’s zijn juist in het voordeel bij hoog water, de motoren zijn waterdicht er zijn geen inlaten .
      Voor alle critici, ga eens in een Zeekr 009 zitten en je bent gegarandeerd verkocht.

      • Roger zegt op

        Gelukkig heeft ieder zijn smaak.

        Heel wat voertuigen hebben een gedeelte van het dashboard vervangen door een ordinaire tablet. Dat trekt helemaal op niets als je het mij vraagt.

        En de wagen die jij aanhaalt, wat is de buitenkant walgelijk lelijk. Er zijn veel mooiere designs op de markt!

        En als iemand een andere smaak heeft is hij dan per definitie een criticus?

        • GeertP zegt op

          Kijk de Hyundai ioniq N test eens en zelfs de grootste tegenstander van EV kan geen enkel argument meer aandragen om toch voor fossiele brandstof te gaan.
          Maar eigenlijk moet het gaan om die miljoenen kinderen die opgroeien met ernstige longproblemen dankzij de giftige uitstoot van fossiele brandstof.

  2. Luc Van Broekhoven zegt op

    Thailand heeft geen kerncentrales maar de planning is om er tegen 2030, wat zeer snel zou zijn, 5 te gaan bouwen.
    Nu is 70 % gascentrale en 20 % kolen….de rest is hydro, biomassa, solar….
    Trek zelf maar uw conclusies.
    Mijn bescheiden mening is dat EV geen goede oplossing is omdat de grondstoffen voor de batterijen snel heel duur gaan worden.
    Zuinige hybride zijn een aanvaardbare oplossing.

    • Henk zegt op

      5 kerncentrales tegelijkertijd bouwen is veel. Alleen al vanwege de kosten. Het bouwen van één kerncentrale kost tien tot het dubbelvoudige aan miljarden euro’s(de Hinkley Point centrale in het Verenigd Koninkrijk kost bijvoorbeeld zo’n 31 miljard). Thailand heeft al problemen als een duikboot moet worden aangeschaft, en 500 miljard baht om een digitale portemonnaie in orde te maken vraagt al maanden om een zoektocht. Hoe dan ook: wereldwijd worden momenteel meer dan 50 nieuwe kernreactoren gebouwd. Azië is daarbij de absolute koploper. In China alleen zijn 15 reactoren in aanbouw. Op de tweede plaats staat India, met 8 reactoren die de komende jaren operationeel moeten worden. Thailand zou dan plaats 3 in gaan nemen. Die centrales productief te zien wordt tegen 2040 en gaan de meesten van ons niet meemaken.
      Hoewel de meeste kernreactoren relatief snel worden gebouwd, zijn er enkele uitschieters die de gemiddelde bouwtijd fors naar omhoog trekken.
      Een voorbeeld dat al vaker in de media is gekomen, is de Britse kerncentrale Hinkley Point C. De aanbouw daarvan begon in 2018. Oorspronkelijk gingen de twee reactoren die worden gebouwd in 2025 operationeel worden. Dat doel zal echter niet worden behaald. Hinkley Point C wordt nu verwacht pas in 2027 elektriciteit te gaan opwekken.
      Een nog frappanter voorbeeld is de Atucha-2-reactor in Argentinië. De bouw daarvan begon in 1981 maar werd in 1994 stilgelegd. Door een energiecrisis werd meer dan een decennium later dan toch besloten om de reactor af te maken. 33 jaar nadat de bouw begon, produceerde Atucha-2 in 2014 voor het eerst elektriciteit.
      Het niet benijdenswaardige record voor langste bouwtijd werd echter behaald in de VS. De bouw van de Watts Bar-2-reactor begon in 1972. In 1985 werd echter besloten om de werken stil te leggen, omdat werd verwacht dat de vraag naar elektriciteit zou afnemen in de staat Tennessee. Uiteindelijk werd, na een lange lijdensweg, in 2016 voor het eerst energie geproduceerd met Watts Bar 2, meer 43 jaar nadat de bouw begon.

      In Belgie duurde het gemiddeld minder dan 6 jaar per kernreactor, waardoor Belgie niet ver afwijkt van het gemiddelde.
      De kernreactoren Doel 1 en 2 en Tihange 1 werden in 1969 besteld. De bouw van Doel 1 begon datzelfde jaar al, waarna vijf jaar later voor het eerst elektriciteit werd geproduceerd.
      De bouw van Doel 2 verliep nog sneller. De bouw begon in september 1971. Vier jaar later, in augustus 1975, werd de reactor aangesloten op het net.
      Doel 3 en 4 volgden enkele jaren later. De bouw begon in respectievelijk 1975 en 1978. Bij beide reactoren duurde het zeven jaar voordat ze operationeel werden.
      Ook bij Tihange ging het relatief vlot. De bouw van Tihange 1 ging in 1970 van start. Vijf jaar later produceerde de reactor elektriciteit.
      Tihange 2 deed er een jaartje langer over. De bouw duurde van 1976 tot 1982.
      Bij Tihange 3 kun je daar nog een jaartje bijtellen. Nadat de werken in november 1978 begonnen, produceerde de reactor voor het eerst in 1985 elektriciteit. (kg).
      Het stilleggen en opruimen van een kerncentrale kost ook nog eens een half tot heel miljard euro.
      Bron: businessam.be

    • Albert zegt op

      Juist, 5 kerncentrales bouwen in 5 jaar tijd.
      Téveel chocolade gegeten 😉

      De Thaise regering heeft regelmatig wel eens van die gekke ideeën die achteraf gebakken lucht blijken te zijn.

  3. Johnny BG zegt op

    Ieder moet maar lekker doen wat ie wil en EV is leuk voor de bewuste mens, maar zolang in Bangkok de 20+ jarige diesel stadsbussen niet vervangen zijn en er op de dieselprijs een subsidie zit dan kies ik met mijn relatieve lage uitstoot liever voor een recente Japanse SUV. Veiligheid en betrouwbaarheid is mij ook wat waard en ik wens niet bij te dragen aan Chinese propaganda politiek d.m.v. hun EV programma.

    • Ger-Korat zegt op

      Het punt is wel dat vele Chinese EV’s er heel gaaf, mooi tot perfect er uitzien. Zag wat billboards in Bangkok met nieuwe merken in Thailand nou daar kan wat design Japan, Tesla en Europa niet tegen op. De Japanners lopen hopeloos achter, snap ook niet dat ze niet de Chinese weg behandelen en wat modellen zoals de Chineses EV’s klonen en dan wat Japanse degelijkheid toevoegen. Success gegarandeerd en zal ook wel moeten als ze in Thailand marktaandeel willen behouden en niet willen worden in weggevaagd in de komende 20 jaren.

      • Johnny BG zegt op

        Je hebt zeker gelijk dat ze er leuk uit zien maar de Japanners en Koreanen schat ik ook best hoog in. Zij volgen de realiteit en wachten op de fouten die gaan komen. Uiteindelijk willen de investeerders van Toyota e.d. ook hun rendement en zal de toekomst ons verrassen.

    • Wim zegt op

      De BMTA -uitbater van het publieke transport in Bangkok- maakte in augustus 22 al bekend voornemens te zijn alle dieselbussen te vervangen door electrische bussen, nadat sedert medio 2019 al diverse testbussen zijn ingezet, en per augustus 22 een 40-tal al dienst doen.
      Oktober verleden jaar werd het plan gelanceerd om gefaseerd tot 2030 een totaal van 3.200 bussen definitief vervangen te hebben. Een zeer goed en itt de teneur van jouw reactie een zeer positief initiatief.
      https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2658267/e-buses-to-rule-bangkok-by-2030

      • Johnny BG zegt op

        Dat is wat ik bedoel. BMTA augustus 2022 en wel 40 bussen van de 3200 in 2030. Heeft BMTA of de overheid hier geld voor over terwijl het land in een hele treurige economie zit en aan de andere kant de fijne inkomsten van de benzine en diesel heel goed kan gebruiken?
        Heeft u cijfers wat de dagelijkse files en daardoor hoger verbruik de staat oplevert ook paraat?
        Zoals zoveel plannen in TH gaan ze dit ook niet redden en de reden is simpel. Te weinig arbeidsproductiviteit door de beroepsbevolking waarvan een groot deel het zelf ook allemaal wel best vindt want na mij de zondvloed is ook wel makkelijk en daarom geen budget.

  4. Sjaak S zegt op

    We zitten nu op een paar minuutjes loopafstand van die tentoonstelling. Gisteren reden we naar Bangkok en hopen een gezellige, teminste interessante dag te hebben.
    Ik ben geen auto freak, maar deze week waren we bij BYD in Pranburi. Ik vond de Seagull interessant vanwege de prijs (384000 baht) en de grootte van de wagen. Hij was er helaas nog niet. Maar ik kon testritten met twee andere modellen maken.
    Mooie auto’s en ze rijden prettig.
    Toch merk ik (was altijd een electronica liefhebber), dat er me toch te veel tierelantijntjes in de grotere modellen zitten.
    Ben ik toch blij met mijn Nissan.
    In ieder geval gaan we over een paar uurtjes kijken. Ze hebben er zelfs een vliegende auto staan!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website