Vanaf 1 november is de internationale luchthaven van Chiang Mai continu, 24 uur per dag, in bedrijf. Dit besluit komt als een reactie op de vlotte stimulatie van de economie door de regering, aldus Suriya Jungrungreangkit, de minister van Transport.
Minister Suriya gaf aan dat de uitbreiding van de openingstijden, die direct op last van premier Srettha Thavisin zijn ingevoerd, noodzakelijk is vanwege de verwachte toestroom van toeristen tijdens het hoogseizoen aan het einde van het jaar en daarna. Dit komt mede door de visumvrijstelling die ook geldt voor bezoekers uit landen als China en Kazachstan.
Als onderdeel van het beleid van Airports of Thailand (AoT) zal de luchthaven in deze noordelijke provincie haar openingstijden wijzigen van 06.00 uur tot 24.00 uur naar een non-stop operatie vanaf 1 november. De eerste vlucht die na deze verandering vertrekt, is een rechtstreekse vlucht van Chiang Mai naar Osaka, Japan, uitgevoerd door Thai Vietjet. Deze vertrekt op de eerste dag om 12.30 uur.
De minister heeft AoT opdracht gegeven te overleggen over geschikte vluchtroutes en schema’s met luchtvaartmaatschappijen en gerelateerde sectoren. Deze aanpassingen moeten overeenkomen met de milieueffectrapportage (MER) van de luchthaven en zo min mogelijk impact hebben op de omwonenden. Er zal ook een passend compensatieplan worden opgesteld voor degenen die nadeel ondervinden van de langere openingstijden. AoT zal bovendien een openbare hoorzitting organiseren met alle bewoners die geraakt worden door deze uitbreiding, aldus minister Suriya.
Verder heeft hij aan de gerelateerde sectoren opdracht gegeven hun dienstverlening en faciliteiten te verbeteren, ter ondersteuning van de toeristische en horecasectoren in de provincie.
De verruiming van de openingstijden is bedoeld om de tijdsbeperkingen voor toeristen in de provincie op te heffen en tegelijkertijd luchtvaartmaatschappijen meer flexibiliteit te bieden in het plannen van hun vliegroutes en tijdslots.
Momenteel ontvangt de luchthaven dagelijks ongeveer 4.800 bezoekers via 20 internationale vluchten. De regering verwacht dat met de invoering van de 24-uursservice het aantal internationale passagiers met zo’n 30% zal toenemen, zegt minister Suriya.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Van de redactie30 december 2024Wij wensen de lezers van Thailandblog een prettige jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2025!
- Nieuws uit Thailand30 december 2024Hotelbrand in Bangkok met 3 doden leidt tot tijdelijke sluiting
- Eten en drinken30 december 2024Pad Krapao Gai (roergebakken kip met basilicum) een smaakvol Thais gerecht
- Thailand tips30 december 2024Silom Road: Het financiële hart van Bangkok
Toch een paar kritische kanttekeningen bij dit, volgens mij domme, besluit:
– het toerisme wordt niet bevorderd door een langere openingstijd van het vliegveld. Dat is gewoon een drogreden. Het is hetzelfde als beweren dat het toerisme gaat toenemen door meer treinen in te zetten vanaf Bangkok, of een 6-baans weg aan te leggen vanaf Bangkok. Moet de toerist nog tegenkomen die als reden voor zijn vlucht opgeeft dat het vliegveld van aankomst 24 uur per dag open is.
– er zijn nu 20 vluchten tussen 6 en 24 uur. Dat is gemiddeld 20/18 is net iets meer dan 1 vlucht per uur!! Met twee vluchten per uur zou het aantal al naar 40 stijgen zonder het vliegveld langer open te doen.
– Waarom de nachtrust verstoren van al die mensen die vlakbij het vliegveld wonen?
– Wat moet je in godsnaam doen als je in het holst van de nacht in Chiang Mai aankomt? Het is niet Bangkok of London.
– wat zijn de kosten en opbrengsten van deze langere openingstijd? Denk niet alleen aan slots (die ook voor overdag kunnen worden verkocht en waarschijnlijk voor meer geld) maar ook aan electriciteit en nachtshifts van medewerkers (van het vliegveld maar ook immigration)
Beste Chris,
Ben het grotendeels met je eens.
Maar jouw bewering dat er sprake is van gemiddeld ongeveer één vlucht per uur is nonsens.
Het werkelijke aantal: gemiddeld 5 vluchten per uur.
20 internationale vluchten gedurende 18 uur, lees ik, dat maakt nog steeds ruim 1 vlucht per uur.
De eerste vlucht staat dat deze om 12.30 vertrok, zal wel bedoeld zijn 00.30 uur richting Japan. En dan komt deze daar om een uur of 6 in de ochtend aan. Lijkt inderdaad alleen aantrekkelijk voor vertrekkende vluchten zodat ze niet te vroeg aankomen in bijvoorbeeld Japan. Voor toerischtische vluchten blijft het toch schipperen want te laat weg gaan betekent dat de passagiers de hele dag nog in Thailand zijn zonder verblijf in en gemak van hotels ( denk aan douchen of schone kleding).
Ik las in de commentaren in BP dat die nachtvluchten bij het opstijgen en/of landen laag over stadsdelen vliegen waar behoorlijk veel toeristen logeren. Welkom in CM, geroemd voor te snijden smog en slapeloze nachten. TIT
diegenen die in Nimmanhaemin geinvesteerd hebben zullen blij zijn 🙂