Campagne verkeersveiligheid motorrijders: dealers verplicht om twee helmen te leveren verkochte motorfiets
In een poging om het aantal verkeersslachtoffers onder motorrijders drastisch te verminderen, heeft de Thaise minister van Transport, Suriya Jungrungreangkit, een nieuw verkeersveiligheidsplan aangekondigd. Dit initiatief richt zich specifiek op het bevorderen van helmdraaggedrag bij zowel motorrijders als hun passagiers. Het plan heeft als doel om bewustzijn te creëren rond de gevaren van rijden zonder helm, een van de belangrijkste oorzaken van verkeersdoden in Thailand.
De nieuwe maatregelen houden in dat iedereen die betrapt wordt op het niet dragen van een helm verplicht een aantal uren verkeersveiligheidstraining moet volgen. Deze training bestaat onder meer uit het bekijken van video’s die de risico’s van het negeren van helmvoorschriften duidelijk illustreren. Dit verplichte programma beoogt om mensen bewust te maken van de levensbedreigende gevolgen van onbeschermd de weg op gaan. “Ik geloof dat motorrijders en hun passagiers bereid zullen zijn om mee te werken, omdat ze de tijd die ze aan training kwijt zijn, willen vermijden,” aldus de minister.
Een opvallend onderdeel van het nieuwe veiligheidsplan is de aanscherping van de verkoopregels voor motordealers. Zij worden verplicht om voortaan twee helmen te leveren bij elke nieuwe motorfiets, in plaats van de huidige regel waarbij slechts één helm verplicht is. Deze aanpassing moet ervoor zorgen dat zowel bestuurder als passagier beschermt de weg op gaan.
De urgentie van dit plan wordt onderbouwd door statistieken van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Thailand kent een van de hoogste aantallen verkeersdoden ter wereld, met vorig jaar 25 verkeersdoden per 100.000 inwoners. De Thaise overheid streeft ernaar om dit cijfer tegen 2027 te halveren tot 12 per 100.000 inwoners, een ambitieus doel dat vraagt om stevige ingrepen zoals deze nieuwe maatregelen.
Minister van Volksgezondheid Somsak Thepsutin voegt hieraan toe dat verkeersongevallen in Thailand jaarlijks leiden tot gemiddeld 18.000 doden, meer dan een miljoen gewonden en zo’n 10.000 mensen die een blijvende invaliditeit oplopen. Deze ongevallen brengen niet alleen menselijk leed met zich mee, maar zorgen ook voor economische verliezen die worden geschat op 600 miljard baht per jaar. De gezamenlijke inspanning van de ministeries van Transport en Volksgezondheid benadrukt de noodzaak van een sterke aanpak om de verkeersveiligheid op de Thaise wegen te verbeteren.
Met deze campagne hopen de Thaise autoriteiten het gedrag van motorrijders en passagiers blijvend te veranderen, om zo het aantal verkeersslachtoffers in het land significant te verminderen.
Bron: Bangkok Post
Nobel streven en veel succes met deze campagne.
3 jaar geleden nog een pcx aangeschaft en bij koop afgedwongen gratis helmen.
Dat is gelukt. Al liggen de helmen vrijwel ongebruikt hier in huis.
Ook een motorfiets (honda wave) voor zoon (16) om naar school te gaan.
Bij aankomst/vertrek vanuit school wordt gecontroleerd of de helm gedragen wordt.
Echter hardleers, en deze strijd opgegeven, dat ze alleen die helm de laatste/eerste 100 meter
in nabijheid van de school dragen, ondanks dat hij al een keer door een hard remmende auto voor hem
is gevallen en er met geluk wat schaafwonden vanaf kwam.
Het zit zo ingebakken in hun cultuur dat dit een lang proces kan worden.
Gelukkig zijn de kinderen, zoon 16 en dochter 13, er wel aan gewend dat ik niet weg rij met de
auto zonder dat ze de gordel om hebben.
Ook pas na uitleg dat hun gewicht bij een botsing wel 10x zoveel kan worden. Dat je jezelf dus niet met
je armen op het dashboard even tegen kan houden.
Samen met foto’s van passagiers die door de voorruit zijn heeft het toch indruk gemaakt.
Misschien toch maar weer proberen om ze uit te leggen dat het niet raar is om de helm te dragen.
Oh ja, ik heb het hier wel over integraal helmen en niet die potjes die je vaak ziet.
Ik vermoed dat – helaas – ook dit ‘plan’ weinig helpt zolang de politie niet consequent optreedt. Eerder deze week nog, per fiets de permanente politie-controlepost op Highway 1 bij Mae Chan passerend, zie ik tientallen helmloze motorrijders gewoon doorgezwaaid worden, waaronder ook een paar hooguit 12-jarigen op een scooter.
Ik las ooit ergens hoe Vietnam – waar de helmplicht vrijwel 100% wordt nageleefd – dat indertijd bij de introductie van de draagplicht heeft aangepakt: na een korte overgangsperiode werd iedereen die geen helm droeg aangehouden en werd het voertuig in beslag genomen. Weer af te halen na aanschaf van een helm. Binnen enkele weken droeg vrijwel iedereen een helm op de motor…….
Hartstikke leuk plan, dat, zoals zoveel plannen, wordt ingevoerd maar waar na een paar maanden geen toezicht meer op gaat zijn.
Als je daar bij optelt dat de “helmen” plastic mayonaisse potten zijn die alleen goed zijn om bekeuringen te voorkomen, maar die bij ongevallen nauwelijks bescherming bieden, denk ik dat eind volgend jaar geen echte verbetering van de cijfers te zien zal zijn.
Het is wat het is…
Kom dan maar eens hier op Koh Phangan kijken als de school uitgaat. Kinderen vanaf zo’n 10 jaar met z’n 3-en zonder helm op een motorbike, die het schoolplein afrijden langs de politie/verkeersregelaar. Er is nog veel werk te doen.
Thailand heeft voor alles tot in finesses prachtige wetgeving.
Moet je de wetshandhavers wel leren om wetgeving te handhaven. En daar faalt het in Thailand.
Af en toe een seizoen veiligheidsweekje met tentzitten+tv langs de wegen, en daar blijft het bij.
Thaise wetshandhavers nemen zichzelf niet serieus en falen groots in functieuitvoering.
Nu ik dit weer eens lees, lig ik dubbel van het lachen achter de PC.
Hoe bedenken ze het, weer een luchtballon opgelaten.
Het verplicht bekijken van een video, net zo iets als bij de verlenging van mijn rijbewijzen, waarbij het merendeel van de klas of zit te slapen of mobieltje zit te kijken.
Ik heb een beter idee, vaker politie controle, waarbij bij geen helm dragen.
Afstappen van de brommer niet verder rijden, lang laten wachten liefst nog in de brandende zon tot er iemand komt met een helm.
Misschien dat ze dan iets leren.
Janneman.
Afstappen en wachten tot er iemand een ECHTE helm komt brengen, dat zou pas de ultieme oplossing zijn.
Mijn schoonbroer, een echte motorfiets fanaat, heeft een zwaar toestel waarmee hij dagelijks gaat werken.
Eerlijk is eerlijk, hij draagt altijd een deftige integraalhelm. Voor de rest draagt hij een T-Shirtje en slippertjes … beschermende kledij heeft hij niet.
Gemiddeld zitten er drie passagiers op een motor met Thaise bestuurder. Dus verplicht bij levering van een nieuwe motor de dealer maar tot het bijleveren van 3 helmen. Voor de verkeersveiligheid!? Of toch handhaven van maximaal 2 mensen op een motor? De wijsheid komt met de aantallen ongelukken, we wachten af.
Drie? VIJF!
Die helmen komen toch ooit van pas hoor. Tijdens het begin van de Covid-waanzin zag ik ze zowel in België als in Thailand tijdens het wandelen dragen als een soortement mondmasker. In nood kan je met wat verbeelding in die ijzeren pothelmen (die vooral in Vietnam heel populair zijn) er ook nog in koken. Dus ze hoeven niet altijd ongebruikt in huis blijven rondslingeren.
Die helmplicht bestaat volgens mij nu al bijna een halve eeuw. Regels invoeren bij de vleet maar ze nooit kunnen of willen handhaven is Thailand ten top. Komt er nog eens bij dat zelfs een gekleurde dikke wollen muts mag doorgaan als helm. Zo een plastic potje uit de Tesco van 79 Baht kan men toch bezwaarlijk een helm noemen…dat is gewoon een kleurtje op je hoofd.
Mensen die betrapt worden zonder helm moeten een veiligheidstraining volgen, nou dan mogen ze wel het nationale stadion een week gaan afhuren.
Wat een verschil met een ander Aziatisch land, VIETNAM! daar zijn we dit jaar 16 dgn geweest en het eerste wat ons opviel was de dicipline ivm helm dragen op motor en bromfiets! maar ook verdere verkeersregels! Overigens blijven beide landen heerlijk om te verblijven. En ja, het grote hoge aantal verkeersdoden, ook onder toeristen, blijft je verbazen! Of het afsluiten van een goede reisverzekering. Ook daar de gevolgen van nabij meegemaakt!
Praat voor de vaak, met die maatregelen ga je het niet oplossen, die mensen moeten heropgevoed worden inzake verkeer, hoe gedraag ik mij in het verkeer, waar is mijn plaats op de openbare weg, etc….
Ook het gerecht moet in deze een u-turn nemen, nu krijgen ze eigenlijk steeds gelijk, ook al veroorzaken ze het ongeval.
Onze Farangs staan weer in de rij om hun kritiek te spuien.
Ik stel me de vraag wanneer het ooit wel goed is voor jullie. Precies alsof jullie de wereldverbeteraars bij uitstek zijn.
Voor mij is dit een uitstekend initiatief. Alle beetjes helpen.
De verantwoordelijkheid ligt bij de mensen zelf en niet bij de politie of farangs.
In Thailand weet je dat als je de weg opgaat je altijd zelf verantwoordelijk bent voor wat er gaat gebeuren..ook al is het een fout van een ander.
Mensen kunnen de schade nooit betalen ook al bekennen ze misschien schuld.
Ieder weet dat je zonder veel rijervaring gewoon een auto of motorbike mag besturen.
Ieder weet dat menig mens in Thailand teveel alcohol of drugs heeft gebruikt in het verkeer.
Waarom dan toch weer elke keer die verbazing op dit blog over helmplicht of ander niet nagekomen wetgeving en regeltjes?
We zijn hier te gast en ik ben blij met de vrijheid dat de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf ligt….en dat begint bij aankomst op Thaise bodem.
Er was eens een wijze uil die zei..slaap lekker en snaveltjes toe.
Goede groet van Danny