BYD expansie in Thailand: 10.000 nieuwe banen
Op 4 juli vierde BYD de opening van zijn fabriek in Thailand en de productie van zijn 8 miljoenste nieuwe elektrische voertuig in Rayong, Thailand. Hiermee werden twee belangrijke mijlpalen bereikt in de wereldwijde expansie van het bedrijf. Bij de ceremonie waren mevrouw Pimphattra Wichaikul, de Thaise minister van Industrie; de heer Han Zhiqiang, de Chinese ambassadeur in Thailand; de heer Narit Therdsteerasukdi, secretaris-generaal van de Thailand Board of Investment; en de heer Wang Chuanfu, voorzitter en president van BYD, naast andere topmanagers van de BYD Group aanwezig.
De fabriek heeft een jaarlijkse capaciteit van 150.000 voertuigen en omvat processen als stansen, spuiten, lassen, eindassemblage en de productie van auto-onderdelen. Het zal naar verwachting 10.000 banen opleveren. Tijdens het evenement onthulde BYD het model Dolphin als het 8 miljoenste nieuwe energievoertuig, een historisch moment voor het bedrijf.
Minister Pimphattra Wichaikul sprak haar grote waardering uit voor de uitstekende bijdragen van BYD aan de sector van nieuwe elektrische voertuigen: “BYD is een wereldwijd toonaangevende autofabrikant en een pionier in de Chinese industrie voor nieuwe voertuigen. De investering van BYD in Thailand zal, samen met zijn geavanceerde productietechnologie, de ontwikkeling van de industrie voor elektrische auto’s in Thailand en in heel ASEAN stimuleren”.
Ambassadeur Han Zhiqiang benadrukte de nauwe banden en blijvende vriendschap tussen China en Thailand. Hij merkte op dat BYD, een uitstekende vertegenwoordiger van de wereldwijde industrie voor nieuwe energievoertuigen, zijn fabriek in Thailand heeft voltooid en de lancering van zijn 8 miljoenste nieuwe energievoertuig heeft gevierd. Deze mijlpaal is niet alleen een belangrijke prestatie voor BYD, maar markeert ook een nieuw hoofdstuk in de wederzijds voordelige samenwerking tussen China en Thailand op het gebied van nieuwe energievoertuigen.
Tijdens het evenement bedankte Wang Chuanfu beide overheden, Thaise klanten en partners voor hun sterke steun. Hij benadrukte het succes van BYD op de Thaise markt, waar het bedrijf het afgelopen jaar achttien maanden lang verkoopkampioen was van volledig elektrische voertuigen. Op dit moment is één op de drie elektrische voertuigen die in Thailand worden verkocht een BYD. BYD wil in de toekomst meer puur elektrische en plug-in hybride modellen lanceren in Thailand.
Als wereldleider op het gebied van nieuwe energievoertuigen heeft BYD zijn aanwezigheid in het buitenland de afgelopen jaren aanzienlijk uitgebreid. In 2023 steeg de export met 337% jaar-op-jaar tot 243.000 voertuigen. In de eerste helft van dit jaar verkocht BYD wereldwijd 1,607 miljoen nieuwe energievoertuigen, een stijging van 28% vergeleken met een jaar eerder, waarmee het bedrijf zijn positie als grootste in de branche bevestigde. Hiervan werden er meer dan 203.000 geëxporteerd, wat neerkomt op een groei van 173,8% jaar-op-jaar. Op dit moment zijn de nieuwe energievoertuigen van BYD aanwezig in 88 landen en regio’s wereldwijd, met productievestigingen voor personenauto’s in Thailand, Brazilië, Hongarije en Oezbekistan.
Over BYD Auto
BYD Auto, opgericht in 2003, is de automotive dochter van BYD, een multinationaal hightechbedrijf dat zich toelegt op technologische innovaties . BYD Auto wil de groene transitie van de wereldwijde transportsector versnellen en richt zich op de ontwikkeling van 100% elektrische en plug-in hybride auto’s. Het bedrijf beheerst de kerntechnologieën voor de hele industriële keten van nieuwe energievoertuigen, zoals batterijen, elektromotoren en elektronische regelaars. Het heeft de laatste jaren belangrijke technologische ontwikkelingen doorgemaakt, zoals de bladbatterij, de DM-i Super Hybride technologie, het e-Platform 3.0, de CTB-technologie, het e⁴ Platform, het BYD DiSus Intelligent Body Control System en het DMO superhybride systeem. Het bedrijf is de eerste autofabrikant ter wereld die stopt met de productie van auto’s op fossiele brandstoffen tijdens de omschakeling naar EV’s en staat al 11 jaar op rij boven aan de verkooplijsten voor elektrische personenauto’s in China.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Aanwezigheid puur vanwege lagere arbeidskosten in Thailand dan in China. Mocht dit veranderen dan is BYD ook weer weg. Zie auto productie sluiting in België en Limburg.
Arbeidskosten voor productiewerk zal elkaar niet veel ontlopen in beide landen en indien in China gemaakt komen daar nog transportkosten bovenop. Bepalend is dat Thailand 6 miljard USD als investeringssubsidie geeft voor de sector en dat daarnaast de EV-fabrikanten de (automaak)kosten mogen verdubbelen in hun winstberekening en daardoor minder of geen belasting betalen. Plus nog andere subsidies en maatregelen zoals heffingsvrijstelling voor duurdere EV’s welke wel in China worden gemaakt als men ook in Thailand produceert maakt dit het aantrekkelijk om een fabriek in Thailand te hebben voor de Chinese EV-automakers.
Wat mij dan weer opvalt, is dat Subaru en Suzuki alleen al goed voor meer dan 800 Arbeids plaatsen hun fabrieken gaan sluiten in Thailand.
Dat Nissan en Mitsubishi elk nieuwe fabrieken gaan bouwen voor Hybrids, in jawel Indonesië.
Vroeg enkele weken geleden bij mijn Suzuki dealer hoe het nu komt met de verkoop van hun auto modellen, ze vertelden mij dat ze geen voorraad meer nemen en alle modellen gewoon kunnen bestellen, oa de XR7 en Swift ook gemaakt in de Suzuki fabrieken in Indonesië.
Dus de Chinezen nemen de boel hier ook weer langzaam over, en de Japanners gaan naar andere landen.
Geld overigens niet alleen voor auto assemblage maar ook voor witgoed en airco producten waarbij Vietnam nu een populaire bestemming aan het worden is.
Chevrolet als geheel, en Ford alleen de personenwagens assemblage zijn al eerder vertrokken.
Of ze zo blij moeten zijn met de komst van de Chinezen autobouwers moet nog blijken.
Jan Beute.