Burgermeester en zijn gezin komen om bij ongeval op Doi Inthanon
In het weekend is bij de afdaling van de Doi Inthanon berg in Chiang Mai een gezin van vijf personen omgekomen. Het betrof de burgemeester van Pathum Thani, de heer Sompong Sri-anan, zijn vrouw en drie dochters.
Een onderzoek wees uit dat Sompong, die reed, onbekend was met de route en onervaren was met het rijden op steile bergwegen. Zeker met een auto met een automaat. Het gevolg was dat de auto steeds meer snelheid kreeg en in een scherpe bocht tegen een boom botste en de Toyota Hilux pick-up truck kantelde.
Vijf ambulances waren nodig om de slachtoffers weg te voeren. Volgens bijgeloof mochten de lichamen niet apart vervoerd worden. De eerste ambulance kreeg een motorstoring, de tweede kreeg problemen met zijn banden en deze moesten vervangen worden. De derde ambulance stopte zonder duidelijke oorzaak en de vierde belandde op zijn kant bij de Mae Kao Sa-Aad Sai onderdoorgang.
De Thais reageerden vol verontwaardiging en afschuw over het gebrekkige vervoer van de slachtoffers. Het zou ook kunnen dat door matig onderhoud de ambulances niet voor deze steile wegen geschikt waren.
Een triest einde van een bezoek aan de Doi Inthanon berg.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken28 november 2024Vers fruit in Thailand
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
Wat triest, ook de afwikkeling. Vorige week vrijdag waren er in diezelfde afdaling
ook al 5 doden te betreuren toen een pickup truck uit een bocht vloog………
https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2023043/5-die-as-pickup-loses-control-on-doi-inthanon
Ik denk dat het om hetzelfde ongeval gaat….
Sorry, Peter, ja, daar lijkt het inderdaad op, de teksten nog eens herlezend……..
Ik was een paar weken geleden op koh samui en ging met een gehuurde scooter de bergen in. Bij de afdaling ging het mis, probeerde wel om af en toe de handremmen even lost te laten maar niet voldoende kennelijk. Beide remmen stopten er mee toen ik op een steile afdaling, smal weggetje naar beneden hing met mijn meissie achterop.
Rechts de bergwand waar ik niet tegen aan wilde knallen, links de afgrond. Echt op het laatste moment dat ik het ding haast niet meer houden kon werd de weg wat vlakker en kwamen we tot stilstand. Dacht echt dat mijn laatste uur geslagen had.
Met een auto heb ik wel ervaring in de bergen maar niet met een scooter, weer wat geleerd. Kun je dat wel opvangen als je een scooter met versnellingen hebt?
Ja, terugschakelen voordat de snelheid te hoog oploopt!
Met een automaat op de scooter kun ke niet terug schakelen.
Scooters in Thailand zijn bijna allemaal automaat werkende via het ooit eens door Jan en Huub van Doorne uitgevonden snaar aandrijving met variabele conus principe.
Met een handgeschakelde motor kun je door de compressie in de cilinder op de motorafremmen.
Ik prefereer zowel bij auto als bike handgeschakelt.
Jan Beute.
Toen ik in 1954 op de Philips bedrijfsschool zat hadden ze daar al FLOTT kolomboormachines met een vario aandrijving het zelfde principe als de latere DAF variomatic, en heel raar toen ik in 1968 bij de DAF ging werken als monteur hadden ze de zelfde FLOTT kolomboormachine in de werkplaats, had Huub van Doorne misschien ooit daarin gekeken?
Mijn Isuzu v cross automaat kun je ook in handgeschakeld zetten met 5 versnellingen das geen probleem.
Een keer gereden vele jaren terug op de achterbank zowel omhoog als omlaag is goed opletten, vaak door vele met een auto die daar eigenlijk niet voor gemaakt is.
Wat een drama voor deze familie.
Dat de nabestaande dit drama goed mogen verwerken.
Dat er met het bijgeloof toch extra drama’s gebeuren is duidelijk.
Niet alleen de Thai reageerden vol verontwaardiging lijk mij.
Kijk het hier in mijn stad vaak met verbazing aan hoe ambulance stranden in file richting het ziekenhuis.
Hoewel dat minder of helemaal niets met bijgeloof te maken heeft mag ik hopen de file en de weinig toegeeflijkheid van medeweggebruikers om ruimte te maken hoewel die vaak ook handelen uit overmacht.
Maar meer met ook hier slechte conditie van vooral de commerciële ophaaldiensten bij ongelukken.
Helemaal niets of meerdere is regelmatig het geval en vaak een slechte technische staat.
De ambulancebusjes die bij het ziekenhuis horen stralen meer vertrouwen uit.
Heb er jaren terug wel eens als een slechte droom gehad dat ik het leven laat in de ambulance omdat het stoplicht op rood staat of de file vier banen dik in de weg zit.
Heb het ongeluk zien gebeuren. Ik reed Doi Inthanon op en de verongelukte pick-up truck kwam mij dus tegemoet. Ik was de voorste tegenligger en het gebeurde zo’n 25 meter voor mijn auto.
In de verschillende media ben ik al heel verschillende lezingen tegengekomen. Wat ik er van begrepen heb had de verongelukte auto problemen met de remmen en kwam vlak voor de scherpe bocht met zijn linker wielen in de waterafvoer greppel langs de weg terecht. De auto werd als het ware gekatapulteerd, vloog door de lucht, draaide om zijn as en kwam op de kop terecht. De vijf inzittenden waren op slag dood. Op het streekjournaal van Chiang Mai werd vermeldt dat de bestuurder al 13 maal eerder in de tempel op Doi Inthanon was geweest. Of de omgekomen burgemeester de voorgaande keren niet zelf heeft gereden vermeldt de historie niet. Op het journaal werden ook beelden getoond van de dashboard camera van de auto die naast de verongelukte auto reed en tijdens de crash door deze auto werd ingehaald.
Eventuele problemen met de remmen zouden ook veroorzaakt zijn door het verkeerde gebruik van de automatische versnellingsbak. Als je die bij een afdaling niet vastzet in een bepaalde versnelling, maar gewoon in D laat staan, freewheel je min of meer naar beneden. Al menige Thaise chauffeur meegemaakt die dit doet en gewoon constant de voet op de rem heeft om de snelheid te regelen. Binnen de korste keren staan de remschijven dan roodgloeiend, als het maar lang genoeg duurt treedt dan ‘fading’ op. Dat gebeurt nog steller als er door achterstallig onderhoud de remvloeistof nooit – of veel te lang geleden – is ververst.
Cornelis, t vast zetten van een versnelling bij een automaat, kan dat bij alle automaten?. Mijn auto kan ik verzetten naar manueel schakelen, dus in een bepaalde versnelling laten staan, maar of alle automaten dat hebben.
Wij reden een paar uur later langs die plek op weg naar Chiang Mai. Ook toen was er nog sprake van grootscheeps sporenonderzoek en lange files op de weg. Het autowrak was grotendeels weggehaald, maar er lag nog genoed, iclusief bloed, waaraan te zien was hoe ernstig het was geweest, Brrr… Ik rijd altijd voorzichtig maar heb toen nog extra opletten gereden en op mijn snelheid gelet.
Nog een kleine aanvulling; de weg lag inderdaad bezaaid met troep en ongetwijfeld ook bruikbare sporen. Maar op het eerder genoemde streekjournaal werd er vooral uitgebreid stilgestaan dat er met een heel legertje van functionarissen werd gezocht naar goud, jawel. Op de berg had het vijftal zich laten fotograferen en daaruit bleek dat in ieder geval de burgemeester en zijn vrouw dure gouden sieraden droegen. Deze werden niet meer aangetroffen bij de slachtoffers en dus werd er een enorme zoekactie gestart. De sierraden werden echter vooralsnog niet gevonden. Dit riep natuurlijk de vraag op wie er met de sieraden vandoor was gegaan.
De eerder genoemde boom waar de verongelukte pick-up truck tegen aan zou zijn gebotst die was er echt niet, alleen de goot en de bergwand. Het verhaal over al de bovengenoemde ambulances lijkt mij wat overdreven. Ik heb in totaal zes ambulances geteld. Volgens het journaal zou één van de ambulances die gebruikt werden voor het transport van de omgekomenen, op de terugweg van Pathum Thani naar Chiang Mai, inderdaad wel zijn omgekieperd. Daar werd ook een foto van getoond.
Een wrang detail kwam naar voren, dat een aantal sieraden van de slachtoffers vermist werden.
Om niemand te beschuldigen werd een actie ondernomen om met metaaldetectors de berm te onderzoeken.
Tussen de begroeiing vonden de officieren een koning Rama V munt ter waarde van ongeveer 1 miljoen baht, een gouden ketting, gouden ring en een armband, samen met zes andere items terug.
Als je met een automaat in de bergen naar beneden gaat ,moet je de cruise control inschakelen, dan remt hij goed af op de motor
Ja, maar dat gebeurt dan niet door terugschakelen maar doordat de cruise control dan ook actief remt. Bovendien is dat niet het geval bij alle automaten, bij Mercedes in ieder geval wèl (op Europese uitvoeringen niet zeker of dat ook op dein Thailand geleverde modellen het geval is,
Zelf ik een automaat met het dubbele koppelingssysteem (het type dat b.v. bij VW als DSG wordt aangeduid, die schakelt bergaf zelf terug en dan rem je ook op de motor af.
Huib waar zit de cruise control bij de meeste auto’s, op de folder misschien, maar ik hier alleen maar cruise control op de duurdere auto’s gezien.
Met de PCX rij ik regelmatig steile hellingen af, Hinlek Fai, HH. Geen enkel probleem, de motor remt automatisch met gas dicht.Als de weg vlakker wordt ontkoppeld de variomatic automatisch.
Mijn audi heeft cruise control en remt in de bergen af door omhoog te schakelen
Herstel naar een lagere versnelling zonder te remmen
De Toyota Hilix Pick-up met Automaat..heeft naast Auto Ook De Optie van L(Low Gear) & gelocked In 2-de versnelling..Zoals persbericht aangaf was deze Burgemeester Niet bekend Met rijden In Automaat & In De bergen..Had Hij versnelling gelocked in L Of 2-de versnelling..was zijn Hilux Niet gaan versnellen bij afdaling
Tragisch ongeval door onwetendheid.