Buitenlandse investeringen in Thailand hebben het hoogste niveau in tien jaar bereikt, met een totaal van $21,4 miljard.
De Thaise Raad voor Investeringsbevordering (BOI) meldde dat de waarde van de aanvragen voor investeringsbevordering tussen januari en september van dit jaar met 42% is gestegen tot een indrukwekkend totaal van 722,5 miljard baht (US$21,4 miljard). Dit vertegenwoordigt het hoogste investeringsniveau sinds 2015.
Daarnaast steeg het aantal investeringsaanvragen in de eerste negen maanden van 2024 met 46%, van 1.501 projecten in dezelfde periode van 2023 naar 2.195 projecten. Deze stijging onderstreept de toenemende aantrekkingskracht van Thailand als bestemming voor buitenlandse investeerders, die profiteren van de gunstige economische omstandigheden en de inspanningen van de overheid om buitenlandse investeringen te stimuleren.
De investeringen concentreerden zich voornamelijk in vijf belangrijke doelsectoren, namelijk elektrische apparatuur en elektronica, de digitale sector, de automobielindustrie en onderdelen, landbouw en voedselverwerking, en petrochemie en chemicaliën. Deze sectoren hebben allemaal een strategische rol in de economische ontwikkeling van Thailand en profiteren van zowel binnenlandse als buitenlandse vraag.
Wat betreft de herkomst van de buitenlandse directe investeringen (FDI), was Singapore de grootste bron, gevolgd door China, Hongkong, Taiwan en Japan. Dit toont aan dat Zuidoost-Aziatische en Oost-Aziatische landen een belangrijke rol spelen in de kapitaalstroom naar Thailand, waarbij zij de kansen benutten die het land biedt op het gebied van technologische innovatie, productie en logistiek.
De stijgende investeringen zijn een indicatie van het vertrouwen dat buitenlandse bedrijven hebben in de economische vooruitzichten van Thailand. Het land blijft aantrekkelijk vanwege zijn strategische ligging, goed ontwikkelde infrastructuur en stimuleringsmaatregelen voor buitenlandse investeerders. Het BOI blijft zich inzetten om dit positieve investeringsklimaat te behouden en verdere groei te bevorderen, wat bijdraagt aan de economische veerkracht en ontwikkeling van Thailand.
Ik lees dit bericht met hele gemengde gevoelens.
De keuze om op werkzame leeftijd volledig het roer om te gooien en in Thailand te gaan wonen om daar van nul te beginnen had te maken met de wetenschap dat Azië belangrijk zou gaan worden. Europa wordt oud en in Azië is de populatie vrij jong dus er komt een keer een kantelpunt dat het kapitaal naar Azië gaat.
De EU heeft zat kansen rond 2012 gehad om productie van goedkope goederen in Zuid Europeesche landen te laten plaats vinden maar men heeft zitten slapen en China lacht het hardst.
Nu is er dus de huidige werkelijkheid dat steeds meer landen de suprematie van het Westen niet meer pruimen maar toevallig zijn de leiders van die landen vrij dictatoriaal.
Moet je als Thailand blij zijn om de strategische partner te worden in de geopolitiek en welke richtings keuze maakt de overheid nu eigenlijk? Het volk maakt zich er nu nog niet druk over maar wacht maar tot je de slaaf wordt.
De huidige overheid zet de deuren open om van Thailand een Chinese provicie te maken dus dat gaat allemaal nog leuk worden voor de komende generaties.
De door het Westen geprezen vrijheid blijheid levenswijze zit in zwaar weer en men laat het allemaal maar gebeuren. Musk is het nadeel van het Westen en zo rijk dat ie steeds gekker gaat doen en is niets anders dan de huidige dictators.
Alles draait om de macht te krijgen alsof we ergens in de vroege middeleeuwen leven.
De mens op zich is de kanker van deze planeet en de geschiedenis wordt altijd vergeten.
Maar in Thailand kan men zich weer op de borst kloppen dat er een record aan investeringen zijn met alleen nog de vraag wie die banen gaan vervullen. Ah joh, klein detail.
En zo is het Eric, waren niet onlangs de Japanse merk fabrieken van Subaru en Suzuki niet in het nieuws daar ze gaan sluiten of nu al gesloten zijn.
De Suzuki auto’s die nu worden geassembleerd voor de Thaise markt komen nu uit Indonesië.
En wat komt er voor in de plek juist ja gesubsidieerde auto assemblage fabrieken uit China.
Met name BYD en Greatwall motors en wat zich MG durft te noemen.
Dus ik vraag mij ook af hoe hard het loopt met die investeringen hier in Thailand, van landen die niet aan China gerelateerd zijn.
Janneman.
Terechte opmerking aangaande het verdwijnen van Subaru en Suzuki…Chevrolet had al eerder T’land verlaten. Nu maar eens even kijken of de zogenaamde investeringen zich ook vertalen in economische groei ofwel in de zakken verdwijnen van overijverige politici…
En dan lees ik vandaag in Bangkok Post:…. Bangkok housing market set to decline amid poor economy…. Lees in dat artikel ook over:…due to country’s sluggish economy….
Het is voor mij een raadsel hoe Thailand met een bevolking zo diep in debts toch die THB zo sterk houdt.
De Thai in debt.
—De foreigner hier, of met 65000 THB per maand of 400.000/800.000 THB op de bank of een combinatie van
dit alles.
—De nieuwe thaise wereld belastingplannen geprojecteerd op foreigners.
—Tel eens op wat de buitenlandse toerist aan verborgen belastingen in zijn ticket betaald.
Nu weer een extra 300 THB toeristenbelasting op komst.
— Je hebt een retirement visa en als kers op de appelmoes moet je voor uit/inreizen een Re-Entry visa kopen
voor 1000 THB per keer of 3800 THB for ‘unlimited’.
Idioot, het heeft bestuurlijk of staatsveiligheidshalve totaal geen functie.
Het is allemaal gewoon ordinair melkkoetjesgebeuren.