In juni verhuist de afdeling Visa & Immigration van de Britse ambassade naar New Delhi. Deze afdeling besluit over visa voor Thai die bijvoorbeeld naar Engeland willen reizen.
De verhuizing moet een de procedure rond visumaanvragen efficiënter maken. Nieuwe technologie maakt dat aanvragen nu onafhankelijk van het land waarin ze worden gedaan kunnen worden beoordeeld. De ambassade laat weten dat de aanvraagprocedure in Bangkok en Chiang Mai niet verandert.
Thai kunnen nog steeds een visum online aanvragen en hun biometrische gegevens en documenten inleveren bij de twee VFS-Global kantoren in beide steden.
Ook de Nederlandse ambassade heeft al enige tijd geleden voor deze aanpak gekozen. Visumaanvragen voor Thai die naar Nederland willen, worden centraal afgehandeld door het RSO (Regional Support Office) in Kuala Lumpur. Het inleveren van de visumaanvraag en bijbehorende documenten gebeurt ook bij een VFS-Global kantoor.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Reisadvies17 december 2024Reisadvies Thailand aangepast op 16-12-2024 i.v.m. zware regenval in het zuiden
- Vliegtickets17 december 2024Waarschuwing Consumentenbond: ‘vliegticketwebsites onnodig duur’
- Eten en drinken17 december 2024Gaeng Pa oftewel jungle curry
- Nieuws uit Thailand15 december 2024Politie in Bangkok ontmantelt bedelbende en ontdekt 300.000 baht aan contanten
Op Thai Visa is er veel hoon: zorgen on fraude (Identiteits diefstal etc) om maar wat te noemen. De ambassadeur komt met mooie woorden dat dit alles efficiënter is, de belastingbetaler ten goede komt en er meer uniforme werkwijze.
Ja, het is voor de Britse BuZa efficiënter: minder locaties = minder kosten. De Britse BuZa zal net als het Nederlandse BuZa vast te maken hebben met een kleiner budget of toekomstige afslanking hiervan. Sluit je her en der wat dan spaart dat geld uit.
Maar wat schiet de aanvrager van een visum er mee op? De doorlooptijd loopt op, want de afhandeling kan niet meer in 1 of 2 dagen rond zijn. Het paspoort en papieren stuurt men heen en weer, dan ben je zo een week kwijt. Transport van stukken betekent ook kans op verlies, schade of diefstal. Hoe korter de afstand tussen balie en beoordelings bureau hoe beter voor de aanvrager.
En wat omtrent taal ondersteuning? In India zal er geen Thais personeel zijn dan kan vertalen, dus zal alles in en Engels moeten worden vertaald verwacht ik zo. Meer rompslomp en kosten.
En de britse visum aanvragers hebben het al niet makkelijk: VFS is daar verplicht (voor Schengenvisums is VFS nog vrijwillig, je kunt ook bij een ambassade terecht als je niets met VFS te doen wilt hebben), je kunt sinds enige tijd niet in bezwaar tegen een weigering van een Brits visum en als je iemans wilt spreken van de UK visa service (UKVI) dan moet je betalen en krijg je een externe callcenter medewerker te pakken.
Twee jaar geleden was contact met UKVI nog gratis, ik heb toen enkele vragen gemaild of opmerkingen over de informatievoorziening. Veelal kreeg ik een knip&plak antwoord terug dat zo van UK.gov gekopieerd was en veelal niets te doen had met mijn vraag, na doorvragen kwam er een knip en plak antwoord van elders op de UK.gov website. Ja, ik ben niet gek dat had ik zelf al gevonden, ik vroeg juist extra duiding maar na 4x mailen gaf ik het op. Met outsourcen kreeg ik geen ambtenaar meer te pakken maar slechts een callcentre persoon die echt de wetgeving niet kent en al helemaal niet de beleidsprocedures.
Kortom: voor de Thaise visum aanvrager gaat het echt niet beter worden maar eerder meer ellende. UKVI is al een ramp met povere dienstverlening en dat sloopt men alleen maar verder omdat er minder en minder budget is.
Overigens sluit Nederlans de RSO in Kuala Lumpur, per 2019 moet dit vanuit Den Haag gaan gebeuren.
https://www.thaivisa.com/forum/topic/1021060-uk-visa-immigration-to-relocate-visa-application-centres-from-bangkok-to-new-delhi/
https://www.thailandblog.nl/dossier/dossier-schengenvisum-2017/
De Britten.willen nu nog weleens een Thais contactpersoon opbellen in de Thaise taal: bijvoorbeeld de werkgever om te vragen of het klopt dat werknemer X 1 of enkele maanden vrij is of een baan terugkeer garantie heeft. Dat zal dan ook niet meer gebeuren?
Maar ook daar was Nederland ze voor, de RSO heeft het beleid dat elke aanvraag compleet moet zijn. Ze gaan vragen je niet meer (per telefoon of mail) om iets te verduidelijken of een papiertje na te leveren. Is alles niet knip en klaar, struilelt men over iets klein, dan is het een afwijzing. Met een Schengenvisum kun je nog in bezwaar maar bij de Britten moet je een nieuwe aanvraag doen ook al vermoed je dan de beoordelaar simpelweg je aanvraag nof vewijsstuj niet helemaal goed begrepen heeft of zelfs over het hoofd gezien. Dus ja, ik begrijp het pessimisme wel. Het mag niks meer kosten aan tijd of geld. Snel beoordelen en door, geen tijd/geld voor service, de aanvrager lapt maar bij door afschuiven van kosten en diensten. Dat (Brits of Nederlands) BuZa geen luilekkerland mag zijn met grote pot geld okay, maar visumaanvragers krijgen het zo flink te verduren. Jammer.
Op ThaiVisa inmiddels wat meer info: er blijft slechts een basis team aan ambtenaren in Thailand, het meeste personeel zal in India terecht komen. Er blijft wel een enkele ECO (entry clearance officer, de beslisambtenaar) in Thailand. Deze zal de schakel zijn tussen VFS (de externe burger papierschuivers) in Thailand en UKVI ambtenaren in Sheffield en New Delhi. Maar ook ECO in Thailand zal wel (super) priority visums afhandelen. Tja, die dossier/paspoorten krijg je anders niet binnen 24-48 uur in India en weer terug. Ondertussen werkt men aan verdere digitalisering (e-visa, dus geen sticker meer in het paspoort!) en de ECO zal meeverhuizen zodra de Britse ambassade zijn deuren op de huidige locatie aan Wireless Road (ถนนวิทยุ, Witthayu Road) sluit en heropent te Sathorn, Bangkok.
Zie:
https://www.thaivisa.com/forum/topic/1021315-further-info-on-british-embassy-bangkok-visit-visa-processing-move-to-new-delhi/