De verwoestende brand die een deel van het Karen vluchtelingenkamp in Khun Yuam (Mae Hong Son) in de as legde, kon zich zo snel verspreiden omdat er een harde wind stond en het kamp op een helling ligt.
De oorzaak is nog niet definitief vastgesteld, maar beweringen van vluchtelingen dat ze een helicopter over het kamp hebben zien vliegen, waaruit iets viel dat de brand zou hebben veroorzaakt, worden door de autoriteiten niet serieus genomen.
Het Royal Rain-making Operations Centre in Chiang Mai heeft bevestigd dat het op de dag van de brand drie helicopters in de lucht had om kunstmatig regen op te wekken ter bestrijding van de smog. Ze vlogen boven het district Khun Yuam, maar volgens directeur Song Saiwanich kunnen de gebruikte chemicaliën de brand niet hebben veroorzaakt omdat de heli’s op grote hoogte opereerden. ‘De piloten hebben tijdens hun werk rook op de radar gezien, maar ze realiseerden zich niet dat die rook van het brandende kamp kwam. Dat hoorden ze pas later.’
Tijdens een forum over de brand zei Ben Mendoza, directeur van het katholieke kantoor voor Emergency Relief and Refugees (Coerr), gisteren dat tien kinderen vermist worden. Daar wordt nog steeds naar gezocht. Benjawan Maliwan, veldmanager van Coerr, zei dat NGO’s met de lokale autoriteiten en vertegenwoordigers van de vluchtelingen in gesprek gaan over verbetering van de brandpreventie in het kamp.
Vluchtelingen kunnen sinds vorig jaar deelnemen aan een brandpreventiecursus van Coerr in samenwerking met het Disaster Mitigation and Prevention kantoor in Mae Hong Son van het ministerie van Binnenlandse Zaken. In elke zone van het kamp zijn kleine brandposten met brandblusapparatuur, emmers en watertanks. De vluchtelingen hebben een commissie gevormd, die huishoudens stimuleert om water en zand binnen handbereik te houden.
Bij de brand kwamen 37 Karen om het leven en werden ruim 100 personen gewond. Acht vluchtelingen worden nog behandeld in het ziekenhuis. Een van hen heeft op 53 procent van zijn lichaam brandwonden. Volgens Sally Thomson van het Border Consortium is 13 miljoen baht nodig voor de herbouw van de hutten en magazijnen, voor herstel van het sanitair en voor de aanschaf van voedsel. Nog meer geld is nodig om de scholen en klinieken te herbouwen, die bij de brand werden vernield.
(Bron: Bangkok Post, 28 maart 2013)
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
Rook zien op een radar… dat is het eerste dat ik daar van hoor, maar ja, this is thailand
Dick: Bedankt voor uw opmerking. Bangkok Post laat zich weer eens iets op de mouw spelden. Misschien dat de piloten de rook (visueel) hebben gezien. Dat lijkt me aannemelijker. Weet u trouwens hoe hoog een helicopter kan vliegen. De mededeling over de hoogte roept bij mij ook vragen op.
Inderdaad is het onzin dat je rook van een [bos]brand op een radar kunt zien.
@Dick,
Het maximum is 8000 voet, wat overeenkomt met 2438 meter. Doch hangt dat af van het type helikopter. Militaire helikopters zullen makkelijk hoger dan 6000 voet kunnen vliegen.
Hoe hoger, des te ijler de lucht. Dan heeft een helikopter meer moeite om ‘drag’ [neerwaarste stuwing van lucht] te genereren.
Rook is wel degelijk zichtbaar op radar. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid vocht (druppels) in de rook die voor reflektie kunnen zorgen.
Rook kan je natuurlijk niet zien op RADAR als rook.
De rookwolk kan evenwel bepaalde deeltje bevatten of van een bepaalde dichtheid zijn dat dit reflectie van signalen mogelijk maakt. Op het scherm kan men dat dan wel waarnemen.
Dit is ook wat het KNMI waarnam tijdens het Enschede ongeval
http://www.knmi.nl/cms/content/9182/rookpluim_enschede_op_knmi_radar_en_satelliet_zichtbaar
Gezien de opdracht waar ze mee bezig waren zouden ze best een RADAR of vergelijkbare apparatuur aan boord kunnen hebben gehad die dat zou kunnen detecteren.
Het is dus niet onmogelijk.