Saudi-Arabië, Egypte, Bahrein, de Verenigde Arabische Emiraten en andere landen verbraken maandag de diplomatieke banden met Qatar. Ook sloten de landen al het verkeer over land, zee en lucht. De landen zeggen dat Qatar de regio destabiliseert door terroristen te steunen. De oliestaat zegt dat deze aantijgingen zijn gestoeld op vals en verzonnen nieuws. Deze crisis heeft ook gevolgen voor het toerime naar Thailand.
Het luchtverkeer, zowel voor passagiers als vracht, tussen Qatar en Thailand valt door de boycot waarschijnlijk stil omdat de buurlanden hun luchtruim hebben gesloten voor Qatar Airways. Alleen een smalle strook boven Iran blijft beschikbaar, wat kan leiden tot veranderingen in de routes van QA en hogere brandstofkosten.
De sluiting heeft verstrekkende gevolgen voor Bangkok Airways, een van de grootste code-share partners van QA. Directeur Puttipong zegt: “Qatar Airways is een van de drie grote Golf carriers, die bijna een derde van de totale code-share partners aan ons netwerk leveren.” De andere twee luchtvaartmaatschappijen uit de golfregio zijn Emirates en Etihad.
Qatar Airways vliegt momenteel vijfmaal per dag non-stop tussen Doha en Bangkok, tweemaal tussen Doha en Phuket en viermaal per week naar en van Krabi. Daar komt nog een vlucht bij tussen Doha en Chiang Mai, van viermaal per week (start op 31 oktober).
Gevolgen voor export en toerisme
De ruzie tussen Qatar en de buurlanden heeft ook gevolgen voor Thailand’s export naar het oliestaatje. Deze bestaat voornamelijk uit auto’s, airconditioners en koelkasten, die via Dubai worden verscheept.
De TAT maakt zich zorgen over de gevolgen voor het toerisme in het hoogseizoen (oktober tot maart). Er is vrees voor een forse terugval in het toerisme naar Bangkok en andere bestemmingen in Thailand. Toeristen die naar Thailand vliegen, krijgen vermoedelijk te maken met hogere ticketkosten wanneer ze overstappen op andere maatschappijen, zoals Emirates die duurder is dan Quatar Airways.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken19 december 2024Roti Mataba Nuea (โรตีมะตะบะเนื้อ)
- Bezienswaardigheden19 december 2024Uitstapjes vanuit Thailand: Angkor Wat in Cambodja (video)
- Thailand tips19 december 2024Ontdek de magie van wellness: Van Thaise voetmassages tot aromatherapie in het hart van Bangkok (video)
- Agenda17 december 2024Agenda: Consulair Loket van de Nederlandse ambassade in Ubon Ratchathani op 9 januari 2025
Ik begrijp dit artikel niet zo goed. Qatar Airways kan toch rechtstreeks naar Thailand vliegen, ook na de boycot?
Zojuist even op de kaart gekeken, en volgens mij hoeft Qatar Airlines niet over een van de landen te vliegen, die deelnemen aan de boycot. Vanuit Qatar stukje Iran, vervolgens over Pakistan en India en tot slot over Birma en je bent in Thailand.
Maar misschien zie ik wat over het hoofd. Iemand die het beter weet? Graag?
Door de boycot van de vijf buurlanden is er nog maar een vluchtingang naar doha. Dit is hetzelfde als je een stad over 1 weg laat evacueren.dit zorgt voor opstoppingen en enorme vertraging waardoor het vluchtschema volledig in de war is.
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Het is Saudie Arabie dat de grootste sponsor is van alle moslim terroristen.
Helemaal juist. En het is nu de Verenigde Staten in de vorm van het Oranje Monster die Saoedi-Arabië steunt. Rare wereld.
Inderdaad, het is gewoon lachwekkend hypocriet. Maar dat er andere belangen wapenhandel, olie etc.) meespelen in wie ‘onze’ vriend of vijand is mag geen verassing wezen…
Iets anders wat een glimlach tevoorschijn kan toveren: de Thaise ambassade in the UAE waarschuwt de door gevestigde Thai dat ze vooral geen kritische geluiden moeten laten horen omtrent het beleid van de UAE.
http://www.bangkokpost.com/news/general/1264791/thais-in-uae-warned-not-to-criticise-bans-on-qatar
Op flightaware is duidelijk te zien dat ze vanaf 6 juni een noordelijke route volgen boven Iran en niet meer boven Verenigde Emiraten. Akkoord dat het geen grote omweg is, maar voor vliegtuigmaatschappijen telt elke km om concurrentieel te blijven.
Klopt maar Qatar pompt gewoon wat extra olie op gratis in het vliegtuig en ook dat probleem is weer opgelost.
Gratis bestaat niet.
De bezorgdheid van Bangkok Airways komt, volgens mij, van van mensen die de markt kennen.
De Arabieren zijn altijd al aan het ruzieen geweest onder elkaar. Ik was eens gemonsterd, voor 6 mnd, op een Nederlandse tanker van Erhardt en Dekkers R’dam die niets anders deed dan olie van het ene naar het andere Arabische land te varen in de Perzische, sorry heet nu Arabische, Golf. Er waren nog 2 van die kleine tankers (18000 ton) gecharted dus in totaal 3. Uit Nederland, Italie en Engeland. De reden? Zij bliezen elkaars olie pijpleidingen op en terroriseerden elkaar. Bij het lossen stonden er dan ook gewapende soldaten op de kade. Dit met Quatar waait vanzelf weer over.
Een nogal overdreven reactie van TAT lijkt me. Alsof iedereen met Qatar Airways naar Thailand vliegt. De mensen die eerder met hen vlogen zoeken wel een andere luchtvaartmaatschappij.