Boeddhistische vastentijd: alcohol in de ban
Vandaag begint in Thailand de boeddhistische vastentijd oftewel de ‘Buddhist Lent Day’. op dergelijke dagen mag er in Thailand door boeddhisten geen alcohol worden gedronken.
Het ministerie van volksgezondheid is dit jaar met een anti-alcohol campagne gestart die extra wordt aangezet tijdens de Boeddhistische feestdagen. Er zijn een miljoen vrijwilligers geworven om Thai over te halen de komende drie maanden geen alcohol niet te drinken. De campagne richt zich vooral op jonge Thai.
De vrijwilligers gaan ook controleren of winkels zich aan de Alcohol Act 2008 houden. Deze wet verbiedt de verkoop van alcohol op vier boeddhistische feestdagen, waaronder Asarnha Bucha en Buddhist Lent Day en de verkoop aan personen onder 20 jaar. Alcoholische dranken mogen ook niet getoond worden.
Het ‘Stop Drinking Network’ en 35 vrijwilligers hebben gisteren een petitie overhandigd aan hoofdcommissaris Chakthip met het verzoek strenger op te treden tegen de verkoop van alcohol op beide dagen. Men wil ook een alcohol-verbod voor de gehele vastentijd. Het netwerk zegt dat sommige winkeliers en winkels de wet overtreden. Ook in hotels gaat het vaak mis omdat hoteliers denken dat de wet niet voor hen geldt, maar dat is niet juist. De grote supermarkten houden zich wel aan de regels.
Bron: Bangkok Post – Foto boven: Monniken in Surin maakten gisteren op Asarnha Bucha, hun dagelijkse ronde voor een aalmoes. Op deze bijzondere dag op de rug van olifanten.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Aangezien men heiligt gelooft wat de monniken zeggen en adviseren vraag ik me af waarom diezelfde monniken grote hoeveelheden mensen niet voorschrijven om niet te drinken. Ik heb meegemaakt hoe zo’n monnik een advies gaf aan een Thai en hem verbood de komende 7 jaar alcohol te drinken omdat dit hem ongeluk zou brengen. De brave man die voorheen elke dag dronken was heeft vanaf dat moment geen druppel alcohol meer gedronken. Het kan dus wel. De 7 jaren lopen nog. Moeten ze meer doen en wellicht ook toepassen op het gokken.
Verbiedt alcohol drinken en de verkoop gaat de illegaliteit in.
Er zijn duizenden kleine winkeltjes die op alle dagen gewoon alcohol verkopen aan de reguliere klanten (want dat zijn de enige klanten die ze hebben) en zich niet beperken tot de uren 11-14 en 17.00-6.00 uur. Trouwens: als je een grote hoeveelheid drank koopt voor het hele dorp mag dat blijkbaar alle uren van de dag. Een beetje krom en een aanleiding voor de Thais om creatief te worden en samen te werken, of ruim in te slaan wanneer er Boeddhistische feestdagen zijn of de buurtsuper gesloten is. De lokale agent drinkt overigens zelf een biertje mee.
Niet zichtbaar: gewoon bier drinken uit een glas met een omhulsel.
Boeddhisme: vraag elke Thai in je omgeving eens NIET of hij/zij zich Boeddhst voelt maar hoe vaak hij/zij de laatste maand een tempel van binnen heeft gezien. Vraag 2: heeft men een Boeddha beeld in huis? Dan krijg je een indruk hoe Boeddhistisch dit land is.
Vraag 1 en 2 hebben dus niets met het Boedhisme te maken. Zolang er alleen maar eeebetoon is en geen onderricht en meer mogen ze de tempels ook wel opheffen want je kunt overal leven als volgeling.
Doet mij denken aan de non die haar whiskey uit een theeglas dronk (Wim Sonneveld)
Vraag eens aan Christelijk Nederland hoe vaak men een kerk bezoekt of een bijbel heeft open gehad.
Het was jenever en in een kopje bij W.Sonneveld …
Ze dronk een dubbele jenever uit een kopje.
Zo zie je maar weer, samen komen we er wel weer uit! Bedankt!
Een miljoen vrijwilligers lijkt me net zo geloofwaardig, als de juichende cijfers van de TAT.
Voor degenen die het een goed idee vinden om alcohol maar gewoon te verbieden, zijn er landen als Maleisie en Indonesie als alternatief emigratieland voor Thailand.
Want wanneer we zover gekomen zijn, dat iedereen elkaar alles heeft verboden, bestaat er op de wereld alleen nog maar geboren worden, werken en doodgaan.
Ik zou namelijk heel veel dingen kunnen bedenken, waartegen ik zelf bezwaar heb.
“Sport”vissen om er een te noemen, maar ik kan er nog veel meer bedenken.
Ik ga echter geen clubje oprichten tegen het “sport”vissen.
Heel geloofwaardig als het leger het nieuws controleert.
Alcohol in de ban is het beste wat de mensheid kan overkomen. De mens is hier niet voor geschapen en velen hebben zich niet in de hand. We zien de uitwassen daarvan iedere dag weer. Ziektes, gestoord gedrag, vechtpartijen. Maar ja, bij een hoop mensen is niet alleen het vlees zwak, maar ook de geest.
Het voortdurende verhaal van alcohol en zijn gebruikers. We zullen er nog veel van kunnen genieten, maar niet heus.
Op een trouwfeest danwel begrafenisfeest word er hier steevast hongtong in flessen van icetea gedaan en laukau ik hoop dat ik het goed schrijf in waterflessen. En die drinken ze gewoon in de tempel.
dat er in de stad gecontroleerd word kan ik me voorstellen, maar uitbannen zelfs op deze dagen no way
Het klopt dat zowel in de steden als in de dorpen kleine(re) winkeltjes 7 op 7, 24 op 24 alcohol verkopen. ’s nachts als de winkel gesloten is gebeurt de handel door een klein luikje na aankloppen, uiteraard tegen een fikse meerprijs … het klopt ook “groepsaankopen” schering en inslag zijn omdat supermarkten de gehele openingstijd volle kartons bier en sterker verkopen … maar of dit nu enige indicatie geeft over het praktiseren/beleven van het Boeddhisme in Thailand valt sterk te betwijfelen.
Ik sta er nog altijd versteld van hoe vaak en hoe veel de Thaise medemens met “beleving” van Boeddhisme bezig is.
Als we een “heilige boom” passeren zie ik een moment van ingetogenheid bij de Thai rondom me. Dat is zo met (mede)pasagiers in de auto of op de motorfiets, met Thai als we in groep fietsen. Hetzelfde als we een bijzondere tempel voorbijgaan. Opmerkelijk intens was het voelbaar toen ik met de auto een duif doodreed. De gedachten van de Thaise passagiers waren minuten lang bij het “slachtoffer”.
Op kruismomenten in het leven, als een zoon monnik wordt, bij huwelijk of bij overlijden is het Boeddhisme nog altijd heel sterk hoorbaar, zichtbaar en voelbaar aanwezig.
Een paar jaar geleden planden we een tuinfeest met de familie. We nodigen dan ook altijd de buren uit. Ik als goddeloze mens had echter geen rekening gehouden met Aasalaha Puja dag, en mijn vrouw in haar enthousiamse evenmin. Toen we de gasten uitnodigden gaven de meesten aan dat ze niet konden komen, omdat het op Aasalaha Puja dag was en (alcohol) drinken op zo’n tuinfeest dan niet gepast is. Een tuinfeest zonder alcohol vonden ook de niet-Boedhisten ongepast 🙂
Eén van de genodigden was een buur politieman en die haakte ook af om die reden. Nochthans is hij er niet vies van op andere dagen.
In de meeste huizen van Thaise mensen die wij van binnen al gezien hebben staat een Boeddhabeeld, meestal zelfs een klein altaar. Dat is zo in Thailand en in België. Of dat een geschikte indicator is om het Boeddhistisch gehalte van land en volk te meten is voor mij een open vraag. Verder zou je ook geestenhuisjes kunnen tellen … 🙂 Dat zullen er alvast nog veel meer zijn dan dode honden langs de wegen.
quote
Er zijn een miljoen vrijwilligers geworven om Thai over te halen de komende drie maanden geen alcohol niet te drinken.
uquote
double negative = positive
Het is haast niet te geloven, de economie is al zo slecht in dit land en dan zijn er nog dergelijke verbods- regels. Als je Boeddhist bent en er zwaar in gelooft dan drink je geen alcohol, maar mensen die dit wel willen verbod opleggen kan niet. Alle bars moeten sluiten, dus geen inkomsten daar waar het al zo slecht gaat ! Restaurants ook niet, dus een glaasje wijn bij het eten kan niet, de mensen koken dan thuis en drinken hun glaasje wijn, wie is er weer de dupe ??? De nieuwe generatie studenten, vraag eens hun mening, en dan kan je inderdaad merken hoe het met het Boeddhisme staat ?
Er zijn bepaalde uren per dag, dat er geen alcohol gekocht mag worden bij supermarkten en Nakro’s. Tenzij je b.v. bij bier 10 ltr., koopt. Want dan ben je of handelaar of grootdrinker misschien.
Het wordt stilaan makkelijker om in Dubai aan een biertje te geraken dan in Thailand. Kom al 30 jaar in Thailand als tourist, en het wordt er echt niet leuker op.
Het feit dat vrijwilligers andere burgers gaan stimuleren om geen alcohol te nuttigen komt in mijn beleving dicht in de buurt van indoctrinatie. Ook het controleren door vrijwilligers van winkels is in mijn ogen een bedenkelijke zaak. Voor controle zijn overheidsdiensten verantwoordelijk. Controle door burgers van burgers stuit mij tegen de borst. Al snel bevind je je op een hellend vlak en het verleden heeft meer dan eens aangetoond dat dergelijke praktijken ongewenste effecten als gevolg kunnen hebben. Oproepen door de overheid en/of boeddhistische leiders om voor deze periode alcohol te laten staan kan ik billijken maar op controle door burgers ben ik faliekant tegen. Overigens zou meer informatie gedurende het hele jaar over de gevaren van alcohol een goede zaak zijn, met name voor de Thaise jeugd.
Foto: monniken geven weerom het voorbeeld zoals het niet hoort, met zjn allen op de rug van die arme olifanten.
Als ik tijdens de drie maanmaanden boeddhistische vastentijd, phansaa, drinkende mensen tegenkwam dan zei ik steevast: ‘He, jongens en meisjes, weten jullie niet dat het phansaa is? Jullie zijn toch allemaal boeddhisten? Stop met drinken!’
Ik bedoelde het als grap maar niemand lachte……
Elk jaar hetzelfde liedje. Ik weet heel zeker dat komende 3 maanden het alkoholverbruik niet wezenlijk zal veranderen.
(Drank)winkels sluiten voor 3 maanden? Dat veroorzaakt direct grote onrust. Als HH politie nou eens strenger controleert op alcoholgebruik in het verkeer, zijn we al een stap verder. Met huidige hap/snap beleid wordt het allemaal niks.
Men is hier kampioen ballonnetjes oplaten. 1 mln drankbestrijders, geen vervoer personen in laadbak pickup, TM30 formulier, Foreign National Information Form etc. Het wordt na korte tijd weer afgeschoten of op andere wijze naar de vergetelheid gevoerd.
Dat er geen alcohol probleem bestaat,kan eigenlijk niemand ontkennen,en wordt in het onderstaande bericht nog een keer duidelijk onder de aandacht gebracht. Ook hier gaat het meestal niet om het gebruik van alcohol,maar om de hoeveelheid,en het onvermogen van velen dit in grenzen te houden.
http://www.chiangraitimes.com/thailand-ranked-fifth-in-the-world-for-alcohol-consumption.html
Alcoholisme is vooral een armoede gerelateerd probleem. Dat blijkt ook in Thailand het geval. Het alcoholgebruik in het Noordoosten is het hoogst. Overigens wordt de alcohol vooral ingenomen door sterke drank en minder door het drinken van bier. Thailand scoort hoog op de consumptie van sterke drank en relatief laag op de consumptie van bier. Zelfs wij Nederlanders drinken per hoofd van de bevolking veel meer bier dan de Thais.
http://englishnews.thaipbs.or.th/infographic/alcohol-consumption-thailand/
De mensen in het noordoosten zouden best bier willen drinken.
Veel mensen drinken ook bier.
Alleen hebben de meeste mensen in het noordoosten niet genoeg geld, om van bier dronken te kunnen worden.
Dus kiezen ze voor de sterke drank.
Van “Satoe rijst” (Satu? rijst) kan gemakkelijk en goedkoop whiskey gemaakt worden, is veel goedkoper dan bier.
Je bedoelt “Dat er een alcoholprobleem bestaat, kan niemand ontkennen”. Een dubbele ontkenning is een bevestiging.
In de 18e en19e eeuw had men bij ons ook last van puriteinen op religieus gebied die Jan en alleman de wet meenden te moeten voorschrijven. Ook in Thailand wordt niet boeddhisten ongevraagd een moraal opgedrongen. Immers: men mag geen drank meer kopen, ook al heeft men aan Boeddha en zijn vermeende leer, vermeend inderdaad, want het berust op mondelinge overleveringen, geen boodschap. Overigens is de opmars van dit nieuwe puritanisme niet beperkt tot Thailand. Denk aan het anti rook gedoe bij ons. Nog even en ik mag op straat geen sigaar meer opsteken. (Zoals in Bangkok (puritanisme)) Goed, in Bangkok rookte ik zo wie zo al niet op straat. De uitlaatgassen bederven de smaak van mijn sigaar. In Nederland idem dito gezeur. Omdat het uithangen van de moralist de mens in het bloed zit en de religie terrein verliest heeft het puritanisme nu de gedaante aangenomen van gezondheids freaks.
De gast past zich aan de gastheer aan, niet andersom. In het diepe zuiden waar ik woon, is bij de meeste 7-Elevens geen alcohol en geen varkensvlees te krijgen. En dat het hele jaar door. Dat begrijp ik en kan ik accepteren. Als je geen respect kunt opbrengen voor de lokale religie en daarmee gepaard gaande gebruiken, wat doe je daar dan?
Euh euh Danzig, je woont in het Koninkrijk Thailand en de meerderheid is boeddhist in dit land en het zuiden behoort tot het koningkrijk. Wat jij beweert klopt niet, men dient ook andere groepen te respecteren in de samenleving. Dat sommige winkels onder al of niet openlijke bedreiging geen varkensvlees of alcohol verkopen is al erg genoeg. Net zoals halal-voedsel niet mag verbieden in Bangkok waar in sommige buurten ook moslims wonen zo mag je omgekeerd dat in het zuiden ook niet doen. Ik heb er geen begrip voor dat je dit goed vindt. Dat men het niet koopt als moslim begrijp ik maar om dan de wil aan een deel van de lokale bevolking op te leggen , niet-moslims, in het zuiden is absurd.Je woont niet in een moslimland maar in een boeddhistisch land.
Geweldig om te zien wat een reacties dit onderwerp losmaakt. Zo’n alcoholverbod is een buitenkansje om eens te bekijken of en hoe je je ook zonder alcohol kunt amuseren. Wie tot de conclusie komt dat dat niet kan, moet zich toch eens achter de oren krabben.
Voor alle duidelijkheid: van mij hoeft zo’n verbod ook niet, maar er hoeft nou ook weer niet zo’n drama van gemaakt te worden.
De discussie gaat niet echt over alcohol, maar over keuzevrijheid en zelfbeschikking.
Over het recht dat sommige mensen zich aanmeten, om anderen te vertellen wat ze moeten doen en moeten laten.
Niet sommige mensen,maar de overheid. En die mag er natuurlijk wat van zeggen want de kosten van drankmisbruik komen deels terecht op het bordje van de overheid, van de Thais samen. En deze kosten worden betaald uit de belastingopbrengsten.