‘Black-out Suvarnabhumi is onvergeeflijk’
Onvergeeflijk. Zo reageren luchtvaartmaatschappijen en piloten op de elektriciteits black-out van bijna een uur donderdagavond in de verkeerstoren van luchthaven Suvarnabhumi. Niet alleen viel de elektriciteit uit, maar ook het back-up systeem liet het afweten.
Dertien toestellen moesten daardoor uitwijken naar andere luchthavens, 21 vertrekkende toestellen liepen vertraging op en 15 toestellen moesten noodgedwongen rondjes draaien. Niettemin zag de toren kans 5 toestellen binnen te praten.
De luchtvaartmaatschappijen maken momenteel een calculatie van de extra kosten aan brandstof en het onderbrengen van passagiers. Namens hen stuurt de Board of Airlines Representatives Business Association een vette rekening naar Aeronautical Radio of Thailand Ltd (Aerothai). De maatschappijen waren sowieso al ongelukkig met de gang van zaken op het vliegveld, omdat één van de twee runways 60 dagen dicht is wegens onderhoud. Ook dat leidt tot talloze vertragingen.
Marisa Pongpattanapun, voorzitter van het Airline Operators Committee, vindt dat de reputatie van de luchthaven schade heeft opgelopen. ‘Het vertrouwen in de betrouwbaarheid van het Thaise systeem is enigermate verminderd’, zegt ze. Maar Aerothai-president Prajak Sajjasophon denkt niet dat Thailands reputatie een deuk heeft opgelopen door het incident.
‘Aerothai heeft er alles aan gedaan om de gevolgen voor de passagiers te minimaliseren en wat nog belangrijker is: gedurende de black-out periode hebben we gezorgd voor maximale veiligheid’, zegt hij. Prajak benadrukt verder dat zijn bedrijf zich houdt aan de richtlijnen voor inspecties en onderhoud.
Gevraagd waarom de toestellen niet naar de oude luchthaven Don Mueang zijn omgeleid, maar onder andere naar Kuala Lumpur (Maleisië) en Siem Raep (Cambodja), zegt Prajak dat Don Mueang van hetzelfde systeem gebruikt maakt als Suvarnabhumi.
De huidige energievoorziening van Aerothai heeft een levensduur van 7 jaar en is nu zes jaar in gebruik. Voor augustus staat een upgrade van 20 miljoen baht gepland. Het gelijktijdig uitvallen van elektriciteit en back-up moet dan tot het verleden behoren.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand23 december 2024De redactie wenst alle lezers fijne feestdagen!
- Bezienswaardigheden23 december 2024Lamphun, de charme van het Lanna koninkrijk (video)
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
Het is al een wonder dat de 7e luchthaven ter wereld ( in passagiersaantallen, bron: http://en.wikipedia.org/wiki/World%27s_busiest_airports_by_passenger_traffic ) het twee maanden lang uit kan zingen met welgeteld één start/landingsbaan.
Ach, computer storing, electriciteits storing, bommelding…het komt op de meeste vliegvelden wel eens voor. Wat ik pas echt ‘onvergeeflijk’ vind is dat een stel ontevreden burgers het vliegveld een dikke week platlegde in 2008, zonder dat er ingegrepen werd; wie heeft de ‘vette’ rekening voor al die ellende betaald?