Bijna 400 verkeersdoden tijdens nieuwjaarsvakantie
Tijdens de ‘7 dangerous days’ in Thailand stierven 392 verkeersdeelnemers bij ongeveer 3.300 verkeersongevallen. Dat is 5% meer dan tijdens de nieuwjaarsvakantie van vorig jaar.
Er vielen in totaal 3.326 gewonden de afgelopen 7 dagen. Chiang Mai registreerde de meeste ongevallen en verwondingen (respectievelijk 115 en 117), terwijl Chiang Rai de meeste doden noteerde (18).
Te hard rijden was de belangrijkste oorzaak van ongevallen (33,6%), op de voet gevolgd door rijden onder invloed (33,1%). De meest risicovolle gedragingen waren het niet dragen van een helm (59,3%) en rijden onder invloed (25,1%). Bij de meeste ongevallen waren motorfietsen betrokken (82,5%), gevolgd door pick-uptrucks (6,2%).
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Agenda27 december 2024Agenda: Thailand viert 2025 met magische aftelmomenten in elke regio
- Achtergrond27 december 2024Demografische crisis in Thailand: een oproep tot actie
- Eten en drinken27 december 2024Thaise heldere soep (Gang Jued)
- Bangkok27 december 2024Bangkok: 10 absolute highlights
Er zijn nieuwe wetten op komst, zie hier nog steeds mensen zonder helm rijden en die paar dagen dat ik in Pattaya was op de beach road langs het politiebereau van de 5 hebben er 3 geen helm op .
Oja krijg je een boete mag je gewoon weer wegrijden, is toch van de gekke dat zoiets kan??
In plaats van nieuwe te plannen, moeten de bestaande wetten eindelijk strikt worden gehandhaafd. Personen met geen rijbewijs of met alcohol achter het stuur die aangehouden worden moet het voertuig in beslag genomen worden en uit het verkeer genomen totdat zij aan alle voorschriften voldoen. Daarnaast zijn er extra, gevaarlijke dagen gepland met nieuwe feestdagen.
Natuurlijk moet men een rijbewijs hebben, maar zolang dat ook zonder enige rijvaardigheid en voertuigbeheersing verkregen kan worden helpt de controle daarop weinig tot niets.
Beste Caspar,
Dit gebrek aan handhaving van bestaande wetten heeft ook positieve kanten voor de staat Thailand.
De meerderheid van deze slachtoffers hebben het zelf veroorzaakt door onverschilligheid en maken vaak deel uit van een groep zonder apathie voor de wetten van die samenleving. Dat deze groep zich zelf elimineerd is een positieve kant voor het land.
En, iedereen leert na afloop hoe het niet moet.
Piet
Bete Piet, in mijn optiek is er helemaal niets positiefs te melden aan het rijgedrag van velen die schuldig zijn aan de vreselijke ongelukken vaak met de dood al gevolg. Zeker niet voor die groep die buiten hun wil hierin betrokken wordt. Het is een trieste bedoening en dat dit euvel niet goed wordt aangepakt is al erg genoeg. De groep mensen die zich misdraagt dient op andere wijze te worden aangepakt en voor een deel tegen zichzelf worden beschermd. Een taak die een regering zich zwaar dient aan te rekenen, maar die laten het vaak afweten.
Beste Jacques,
Ik zie de emphatie van je redenering maar wat heeft dit voor waarde in Thailand?
Niet meer dan een papieren tijger.
Deze redenering gaat op in Nederland waar mensen met een sociaal gevoel zijn opgevoed.
Bumperkleven is bij de Thai meer gewoon dan uitzondering.
Vervolgens wil de motorsai er ook nog eens tussendoor.
Voornamelijk de bezorgservice rijders zijn levensgevaarlijke rijders.veel ongevallen worden door hun veroorzaakt.
Ook het rijden zonder licht is levensgevaarlijk.
Het grootste probleem is dat de Thai niet anticipeert op de andere gebruikers.
Regelmatig zien we de ongevallen welke bijna altijd met een motorsai.
Lalamove,grab, line man enz gedragen zich erg onbeschoft qua rijgedrag.
De politie kijkt meer op de telefoon dan opletten op dit rijgedrag.
Ook rijden door rood licht is vaak debet aan de ongevallen.
Er zijn natuurlijk rijscholen waar je dat leert rijvaardigheid tenminste hier in khon kaen , maar als je stom dronken bent heb je geen voertuigbeheersing meer, lijkt me toch dat je dan fout zit??
Ken mensen die staan op de markt die rijden al jaren zonder rijbewijs.
Ik zelf heb al Thais rijbewijs motor en auto en rij al jaren hier zowat 16 jaar , eerste jaar 1 jaar daarna 3 maal verlengt met 5 jaar, als ik de weg op ga verbaas ik me steeds hoe dom ze rijden en met nieuwjaar en songkran ga ik al helemaal niet de weg op.
Als ik naar Pattaya of Phuket strand vakantie ga dan met het vliegtuig en sneller en veiliger !!!
Volgend jaar komen er 8 extra vakantiedagen/verlengde week-ends bij. Het huidige record zal alweer sneuvelen. Maar, ja….de Thai willen in alles op de eerste plaats komen. Zo hebben ze hier ook weer even aangetoond op enkele dagen veel méér doden te kunnen maken in het verkeer dan Covid in het voorbije jaar. “Dronken, luidruchtig en snel…Me First! Me First!”
De meest risicovolle gedragingen waren het niet dragen van een helm (59,3%) en rijden onder invloed (25,1%). Bij de meeste ongevallen waren motorfietsen betrokken (82,5%), gevolgd door pick-uptrucks (6,2%).
Als je naar de cijfers kijkt weet je gelijk welke mensen dit zijn. De stoere pubers die de provincies kennen en als ze hun pubertijd overleefd hebben dan gaan ze vrolijk in en pick-up verder want hun kan nooit wat overkomen….
Je bent jong en je hebt niets te verliezen dus dan ga je maar dwaze dingen doen. Precies het soort mensen wat een land niet nodig heeft en het zou mij niets verbazen dat het een soort van beleid is geworden om het maar te accepteren.
Helaas voor de mensen die het echte slachtoffer zijn en dat kan zomaar iedereen zijn.
Leuk altijd die discussies over d vele verkeersdoden in Thailand. Waarom? En wat te doen?
Ik heb een wat andere visie dan de meeste reageerders hierboven. In Nederland was in de zestiger jaren het aantal verkeersslachtoffer rond de 3.000 en dat is nu 600 ondanks toename van het verkeer. In de zestiger jaren was het aantal verkeersdoden in Nederland 2/3 van het aantal in Thailand nu. Nu heeft Thailand bijna 10 keer het aantal verkeersdoden van Nederland.
Waarom ging het aantal verkeersdoden in Nederland zo snel omlaag? Was het gedragsverandering? Betere handhaving? Absoluut. Maar ik denk dat een belangrijke, misschien wel de belangrijkste factor, een betere infrastructuur was. Scheiding van snel-en langzaam verkeer. Meer verkeerslichten. Betere bewegwijzering.
Gedrag is moeilijk te veranderen maar daar moet wel aan gewekt worden. Maar wat Thailand nu al kan doen en wat veel zal helpen is een betere infrastructuur. Drempels, bloembakken, rotondes. Ik zeg waarom het niet gebeurt. Auto zijn heilig, alles moet opzij voor de auto. Daar rijdt de betere klasse in. De lagere klasse rijdt op brommertjes.
De vrienden van mijn zoon op de middelbare school kwamen al op hun 15e-16e naar school in een auto. Ik vroeg aan de ouders Waarom? ‘Omdat een brommer veel te gevaarlijk is, ook als je je aan de regels houdt’, zeiden ze.
In Thailand plusminus 25.000 verkeersdoden per jaar, In Nederland ongeveer 680. (situatie 2020)
Dat is NIET een factor 10 (keer zoveel), maar een factor 35.
https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/verkeersdoden-nederland#:~:text=In%202019%20vielen%20er%20in,toen%20er%20678%20verkeersdoden%20waren.
https://www.thaiwebsites.com/caraccidents.asp
Op dit moment zijn er 69.799978 inwoners in Thailand en in Nederland 17.479613.
Zie bevolkings teller !!!
Worden de Thais slimmer als we meer scholen en universiteiten bouwen? Worden er minder Thais ziek als we meer ziekenhuizen bouwen? Komen er minder files als we meer wegen aanleggen? Krijgen we democratischere verkiezingen als we in elke straat een stembureau inrichten? Gaan er meer mensen met het openbaar vervoer omdat we nieuwe aircon bussen aanschaffen?
Gaan de Thais minder gokken als we alle bestaande casino’s oprollen?
Faciliteiten, voorzieningen kunnen het beoogde effect hebben met de nadruk op KUNNEN. Het echte cruciale is het gedrag van mensen. In het geval van de verkeersslachtoffers in Thailand: aanpassen aan de omstandigheden, minder alcohol drinken en dan rijden, langzamer rijden en minder gevaarlijk weggedrag. Het is dus zaak om het gedrag van weggebruikers duurzaam te veranderen. Dat kan door gewenst weggedrag te stimuleren, te belonen en ongewenst gedrag systematisch te bestraffen (dat is een problem in Thailand) of psychologisch te ontmoedigen. Dat laatste wordt in menig land, ook in Nederland met veel success toegepast. De feitelijke pakkans is in tientallen jaren niet toegenomen (niet meer politie, niet meer camera’s, niet veel strengere straffen), de psychologische pakkans is vele malen toegenomen.
Ik ben er wel van overtuigd dat met meer rotonden en andere voorzieningen die jij voorstelt het aantal verkeersdoden in Thailand eerder zal stijgen dan zal dalen. Doodgewoon omdat zij voor de meerderheid geen aanleiding zijn om het gedrag aan te passen. Je pilsje laten staan omdat men een rotonde in het dorp heeft aangelegd? Gebeurt niet in Thailand, gebeurt niet in Nederland. Een rotonde op elke belangrijke kruising is gevaarlijker voor een dronken brommerrijder dan een rechte weg. Het gaat om het dronken zijn, niet om de rotonde.
Daar ben ik nog niet zo zeker van.
De weg naast mijn huis, Chak Phra, vertoont vele gebreken. Met name rond de putdeksels grote en gevaarlijke openingen. Heb drie jaar geleden daarvan foto’s gemaakt, op Facebook gezet en FB herinnerde me daar een paar weken nog aan. Er is in die drie jaar niks veranderd aan de gebreken terwijl er toch geld in het district is voor wegenonderhoud.(Corruptie? De doodlopende straat van mijn condo is wat verbreed en geasflateerd terwijl de noodzaak daarvan mij ontging, voor 2,5 miljoen Baht. Mijn vrouw zou dat voor minder dan de helft doen en met winst). Dat zou toch wel gebeurd zijn als de auto zo heilig is. En de auto’s lijden toch behoorlijke schade aan de schokbrekers en banden. Daar ben ik wel zeker van. En er wonen niet alleen arme mensen in mijn buurt. Ik moet niet vergeten te vermelden dat er tien meter weg opnieuw is geasfalteerd nadat daar vorig jaar een ongeluk is gebeurd: een brommer gleed uit door een van de openingen naast het putdeksel en viel onder een auto.
In mijn condo wonen vooral de lagere middenkasse en – vreemd genoeg – bijna iedereen heeft een auto. Hoe ze die gefinancierd hebben zal ik niet vertellen maar minstens 1 bewoner komt aan het eind van de maand aan ons vragen om de termijn aan de bank voor te schieten. Het is dus niet zo dat alleen de rijken een auto hebben. Die hebben een ander type, een ander merk, een nieuwe of meer dan 1.
Ik denk dat je veel weet over verkeersongevallen, chris. We weten al lang dat meer dan 80% van de doden vallen onder motorfietsen.
Meer dan de 34% door te hard rijders. Hoeveel zijn er te hard rijdende brommers die zich tegen een boom of huis dood rijden en hoeveel te hard rijdende vierwielers die een brommer dood rijden? En dezelfde vraag over rijden onder invloed. Hoeveel komt op rekening van vierwielers en hoeveel op rekening van de bromfietsers zelf? Dat zijn getallen die invloed hebben op eventuele maatregelen.
Vind je fietspaden dan geen goed idee?
Dank je voor het compliment. Ik bestudeer verkeersongevallen nu ongeveer 15 jaar en heb in het verleden ook onderzoek gedaan in de Grevelingen naar het verhogen van de psychologische pakkans voor watersporters die olie lozen en vuil over boord gooien.
De meeste dodelijke ongevallen komen op het conto van te snel rijdende jongemannen (15-30 jaar), die boven hun theewater zijn, op lokale wegen (wij zouden zeggen B-wegen) tussen 4 en 8 uur in de middag/avond. Tijdens de 2 keer 7 zwarte dagen vooral op dag 2, 3, 4 en 5 en NIET op de dagen dat er lange afstanden worden afgelegd.
Nee, die fietspaden op zichzelf zijn zeer waarschijnlijk GEEN goed idee in de Thaise context en weggegooid geld. Een paar redenen:
1. zonder enige vorm van controle rijdt waarschijnlijk niemand met een brommer op een fietspad. Dat is Nederland zelfs verboden: Niet met brommer op fietspad
U mag niet met uw brommer op het fietspad rijden. Bromfietsers moeten op een verplicht fiets/bromfietspad rijden. Als dat er niet is, mogen zij op de rijbaan.
2. De brommers in Thailand zijn lichte motoren. Hen combineren op en fietspad met fietsers is vragen om moeilijkheden en meer ongelukken. Dus gaan ze, zoals ook in Nederland, op de rijbaan.
3. Te hard rijden onder invloed gaat niet afnemen omdat er een verplicht fietspad is. En ook naast het fietspad staan waarschijnlijk bomen; en bij kruispunten komt men ook weer auto’s tegen.
Wat wellicht beter is een snelheidsbegrenzer op deze lichte motoren en een lasertechniek die meet of je wel in staat bent om te rijden. Indien niet, dan start de brommer niet of de motor valt uit voor een aantal uren. Maar voor deze maatregelen is de medewerking van de fabrikanten nodig.
IS het toch nog gedaald. Las dat in de eerste 3 dagen er al 183 doden waren, gemiddeld 61 doden.
Nu 392 in 7 dagen is 56 doden gemiddeld.
Raar is dat de Thai als de dood is voor corona virus, maar verkeer geen rol speelt.
Beide zijn een virus maar er zijn dagelijks meer doden in het verkeer dan aan corona.
Dat komt, peter, omdat het schattige virusje een geheimzinnige dreiging is terwijl ze denken dat ze verkeersongevallen kunnen vermijden. Iedereen is altijd meer bang voor een onzichtbare en onvoorspelbare dreiging.