Naar aanleiding van de recente vechtpartij tussen twee rivaliserende groepen motortaxibestuurders, zaterdag in Bangkok met twee doden tot gevolg, gaat het Department of Land Transport (DLT) de standplaatsen en vergunningen beter controleren.
Daarvoor zal men een mobiele applicatie ontwikkelen met gegevens over de bestuurders en aan de hand daarvan kan worden vastgesteld of bestuurders zijn geregistreerd bij het DLT. Passagiers die te veel hebben moeten betalen, kunnen klagen via een speciaal telefoonnummer.
De twee vechtende groepen met chauffeurs zouden op een illegale standplaats hebben gestaan.
Gouverneur Aswin van Bangkok heeft alle districtskantoren opgedragen na te gaan of de bestuurders in hun district behoorlijk zijn geregistreerd.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Als het kalf verdronken is dempen de put – Is een Hollands spreekwoord
Net als met goedlopende en lage huur hebbende winkels/kramen e.d.: je wordt pas rijk als je die tegen flinke opslag kan onderverhuren. Dito met die oranje vestjes-zouden tot wel 100.000 bt opleveren!
Typisch Thais fenomeen.
Omdat er hier veel negatieve geluiden te lezen zijn over motorbiketaxis (zie reacties op artikel over de dodelijke vechtpartij zaterdag j.l.) hier mijn verhaal over wat mij vorige week overkwam:
Ik nam een motosaitaxi van soi Sukhumvit 36 naar restaurant Bangkok Baking Company, BBCO.
Ik had begrepen dat dit 400 bht zou kosten (vond ik al belachelijk hoog maar was akkoord gegaan)
Bij soi 2 afgestapt en 400 betaald waarop de man begon te sputteren en ik begreep dat hij meer wilde.
Ik ging hier niet op in en liep de trap op en ging het restaurant binnen. Achter mij hoorde ik nog steeds gesputter.
Terwijl ik binnen op mijn bestelling wachtte kwam tot mijn verbazing en ergernis de chauffeur naar mijn tafel met verhalen die ik niet begreep maar d a c h t dat ik het wel begreep.
De headwaitress, die mij al 20 jaar kent, ging met hem in gesprek terwijl de man ondertussen 250 bht op mijn tafel legde. WAT BLEEK ? Hij vertelde de waitress dat het ritje niet meer dan 150 bht kostte en hij perse mij het te veel betaalde wou terug geven!!!
Dit mag ook wel eens verteld worden!!
En ik voelde me slecht en beschaamd.
Denk dat het meer om vijandig gedrag naar andere standplaatsen is dan verkeerd gedrag naar klanten of standplaatsgenoten. Heb een stuk of 15x op de motortaxi gezeten, alle keren prima. 1x zelfs mijn 20 baht terug gwhad omdat ik mijn petje verloren was onderweg. Had niet gehoeven hoor.
Maar misschien wel handig om wat taxi thais te spreken? Als je langer dan een enkele korte vakantie in Thailand bent moet het toch wel lukken om eenvoudige woordjes tekennen. 0 tot 9999, ‘hoeveel kost dat?’ , ‘dat is (te) duur/goedkoop’ etc.
Zelfs even de tonen negerend (foei 555):
Hallo, naar X aub. A) hoeveel? B) hoeveel baht?
“Sawatdie khap, au pai X na khap. A) thau rai? B) kie baat?”
400 thb? Erg duur! / 250 thb? Okay
“Sie-roi baat? Pheng maak!” / “song-roi baat? Okee”