Het Bus Rapid Transit (BRT) systeem in Bangkok staat dit jaar aanzienlijke verbeteringen te wachten, waaronder de introductie van elektrische bussen in juli en een geplande uitbreiding van de route.
De Verkeers- en Transportafdeling van het Bestuur van de Metropool Bangkok heeft een overeenkomst gesloten met het Bangkok Mass Transit System (BTSC) voor de aanschaf van een vloot van 23 elektrische bussen uit China. Dit initiatief maakt deel uit van een vijfjarig plan met een budget van 465 miljoen baht.
Deze nieuwe voertuigen zijn specifiek ontworpen met deuren aan beide zijden, zodat ze kunnen stoppen langs Rama IV Road en de oorspronkelijke BRT-route, en zijn uitgerust met lage vloeren om de toegankelijkheid te verbeteren.
Er zijn plannen om de BRT-route uit te breiden met twee extra haltes langs de huidige lijn van 15,7 kilometer, die de Sathonweg en de Ratchapruekweg met elkaar verbindt. De uitbreiding omvat ook een verlenging van 2 kilometer van de Sathonweg naar Rama IV weg, wat een aansluiting met de MRT Blue Line bij het Lumpini Station mogelijk maakt. De aanpassingen in de dienstregeling komen tegemoet aan de vraag van passagiers, met een bedrijfsvoering van 06.00 tot 22.00 uur dagelijks. Tijdens piekuren is het de bedoeling dat er elke zeven minuten een bus rijdt, wat een aanzienlijke verbetering is vergeleken met het huidige interval van 15 minuten tijdens rustigere tijden. De maximale ritprijs voor de volledige route blijft op 15 baht staan.
Het BRT-systeem, dat voor het eerst werd geïntroduceerd op 29 mei 2010, ontving aanvankelijk een gemengde ontvangst, deels vanwege de speciale rijstroken die congestie veroorzaakten onder automobilisten. Ondanks deze uitdagingen en een afname in passagiersaantallen tijdens de COVID-19-pandemie, toonde een stadsbrede enquête aan dat er een sterke voorkeur onder de inwoners bestaat om de dienst voort te zetten.
De gouverneur van Bangkok, Chadchart Sittipunt, heeft zich ten doel gesteld om het BRT-systeem dagelijks ten minste 13.000 passagiers te laten vervoeren, waarmee de cruciale rol van het systeem in het voorzien van een betaalbare vervoersoptie voor woon-werkverkeer wordt benadrukt.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand23 december 2024De redactie wenst alle lezers fijne feestdagen!
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
- Nieuws uit Thailand22 december 2024De groeiende impact van e-sigaretten op jongeren in Thailand
Aardig initiatief van die bussen maar het zal mij benieuwen hoelang dat meegaat. Het verkeer is al moeizaam in Bangkok en dus zal het rijden niet echt snel en efficient zijn. Zwaardere accu’s zijn nodig dus de laadtijd zal ook langer zijn en het lijkt mij dus niet mogelijk dat ze allemaal tegelijkertijd in dienst zullen zijn. Het gewicht van de bus en het gewicht van al de passagiers zullen de accu’s sneller ontladen dus vaker opladen. Ook het stroomnet zal weer zwaarder belast worden en maar hopen dat er niet teveel blackouts komen.
WE zullen afwachten wat de toekomst brengt
Ik vraag mij af of die accu’s niet te warm gaan worden in Thailand, en zeker in Bangkok, met al dat beton.
In Khon Kaen was het deze week buiten de stad meer dan 40 graden.
Dat zal in Bangkok waarschijnlijk nog hoger zijn geweest.
En dan produceren die accu’s ook nog warmte.
Als ik met zo’n bus in Bangkok zou moeten reizen, zou ik dat op een plaatsje ver van de accu’s en dicht bij de (nood)uitgang doen.
Altijd maar weer beren op de weg zien,ikzelf zou dolblij zijn met deze ontwikkeling als ik ik in Bangkok zou wonen, alle initiatieven die bijdragen aan schonere lucht zijn heel erg snel nodig, in de grote steden zitten de wachtkamers van de ziekenhuizen vol met longpatienten.
En voor degenen die weer met het accu verhaal komen, neem even de moeite en Google batterij ontwikkeling en zie dan wat er sinds de oude loodaccu’s allemaal is veranderd en nog steeds veranderd.
“en nog steeds veranderT”
De groene energietransitie wordt ons werkelijk door de strot geduwd. Je zou naderhand toch moeten weten dat de Thaise elektriciteitsnetten bijlange nog niet klaar zijn (en niet enkel in Thailand) om massaal al die batterijen op te laden.
Laat ons maar nog wat jaartjes rondtoeren met onze wagen op fossiele brandstof. Al die EV’s staan nog niet op punt en zijn veel te duur voor wat ze te bieden hebben. We spreken mekaar wel binnen een 10-tal jaartjes in de hoop dat die hype wat beter betaalbaar wordt.
Beste Bram in Bangkok en Chiang mai en nog wat andere grote steden hebben ze helemaal geen 10 jaar de tijd,het is er nu al onleefbaar door de smog.
Wat betreft de zogenaamde overbelasting van het elektriciteitsnet, met zonnepanelen kan je laden buiten het net om.
En dan het voor jou zo belangrijke prijs
plaatje,aanschaf,onderhoud en prijs per KM ligt voor een EV al een tijdje onder die van een fossiele brandstof auto, maar sommige mensen moeten eerst zelf gezondheidsklachten krijgen van luchtvervuiling voordat ze gaan nadenken.
En dan het vaak gebruikte argument dat elektrisch rijden niet leuk of sportief is,kijk dan dit filmpje maar even.
https://youtu.be/aXCwv9NlV_w?si=5MeYdF-gosmCWRnS
In een betonnen landschap waar auto’s op rubber banden rondrijden, kunt u die schonere lucht wel vergeten.
Zelfs al rijden die auto’s op stroom.
Goed, de luchtvervuiling zal waarschijnlijk wat afnemen, maar verre van schoon worden.
De kleine stukjes rubber die van de banden af slijten en het stof van het slijtende beton blijven gewoon de longen binnen dringen.