Het bestuur van de Bangkok Mass Transit Authority (BMTA) heeft onlangs groen licht gegeven voor de aanschaf van 3.390 elektrische bussen. Deze beslissing markeert een significante vooruitgang in het moderniseren van het openbaar vervoer in de stad, met als doel zowel de kwaliteit van de vervoersdiensten te verbeteren als de impact op het milieu te verminderen. De strategie voor het vernieuwen van de busvloot zal worden uitgerold in drie fasen.
In de eerste fase zullen 350 elektrische voertuigen (EV) bussen worden aangekocht. De daaropvolgende fasen zullen elk zien dat er 1.520 bussen worden toegevoegd aan het openbaarvervoernetwerk. Oorspronkelijk was het plan om deze fasen te starten in respectievelijk 2023, 2024 en 2025. Door wijzigingen binnen het bestuur, veroorzaakt door het aantreden van nieuwe leden na een besluit van het kabinet op 20 februari en hun eerste bijeenkomst op 8 maart, is het schema enigszins vertraagd. De BMTA verwacht nu de afronding van de aankoop van de eerste groep bussen tegen het midden van dit jaar, met de ambitie de levering tegen het einde van de zomer te voltooien.
De financiering voor deze aanzienlijke investering komt uit het begrotingsbudget van 2024 van de BMTA en is onderdeel van een uitgebreider plan om verouderde, niet-geklimatiseerde bussen te vervangen. Dit plan heeft als doel de comfort- en efficiëntieniveaus binnen het openbaar vervoer van Bangkok aanzienlijk te verhogen. Tijdens dezelfde bestuursvergadering zijn er ook plannen goedgekeurd voor de integratie van een op GPS gebaseerd vlootbeheersysteem. Daarnaast wordt de omvorming van de Bang Khen en Minburi-depots tot commerciële zones voortgezet, als onderdeel van de strategie om de dienstverlening en infrastructuur van het openbaar vervoer in de Thaise hoofdstad verder te verbeteren.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
te hopen dat het geen Chinese busssen zijn, de provincies Overijssel en Gelderland hebben al een behoorlijke hoeveelheid leergeld betaald
Hopelijk nemen ze geen elektrische bussen uit China. In Nederland functioneren de bussen van BYD voor geen meter. Meer dan de helft staat stil met problemen. Goedkoop was duurkoop.
En dan te bedenken dat de Vlaamse overheid zojuist tot 200 BYD bussen heeft besteld en Van Hool failliet gaat. Soms denk ik wel eens dat Thailand en België qua intellect elkaar wel evenaren.
Denk dat de vrees van eerdere reacties bewaarheid zal worden. Bussen komen gegarandeerd uit China. Ongetwijfeld met voor Bepaalde personen een leuke commissie.
Onze Belgische regering heeft onlangs beslist om de openbare aanbesteding voor de aankoop van heel wat nieuwe elektrische bussen toe te wijzen aan BYD (China).
Onze nationale trots, de bus fabrikant VanHool, heeft vorige week de boeken neergelegd waardoor er min. 1000 arbeidsplaatsen dreigen verloren te gaan.
China is de wereld om zeep aan het helpen. In alle sectoren proberen ze voet aan de grond te krijgen en het blijkt hen aardig te lukken, dit met name door de abnormaal hoge subsidiëring door hun regering. Het wordt dringend tijd dat die ‘veroveringstocht’ deftig aan banden gelegd wordt. Binnen afzienbare tijd is China heer en meester in heel wat landen. Zie maar eens wat de invloed van China in Thailand al is. Een zeer verontrustende evolutie.
Als een Europees of Amerikaans bedrijf aan marktaandeel wint is het een goede zaak en is het omdat de kwaliteit gewoon onevenaarbaar is.
Nu China dezelfde weg opgaat noemt men dit veroveringstocht en is China de wereld om zeep aan het helpen.
Iedereen die een goede prijs geeft en goed genoeg is verdient het om marktaandeel te winnen, of het nu China, Ethiopië of Europa is.
Ieder land heeft het recht om zijn economie te verbeteren, het is niet enkel het Westen dat telt en of je dat nu wil of niet; komen zal het sowieso.
Met dit verschil dat heel wat producten uit China niet aan de vereiste kwaliteitsnormen voldoen.
Er zijn 2 enorm belangrijke verschillen tussen Chinese bedrijven en Europees/Amerikaanse:
1. er bestaan geen privé bedrijven, alle zijn direct of indirect staatsbedrijven, alles wordt door de staat beinvloed of aangestuurd
2. vrije vakbonden zijn niet toegestaan dus geen vrije loonvorming
Door deze 2 is er nooit en te nimmer sprake van een gelijk speelveld.
Het zullen 1100 ontslagen worden. De politiek balt de spieren om dit tegen te gaan (we zijn tenslotte in een verkiezingsjaar).
Van Hool heeft voor het einde van de maand 45 miljoen € nodig om te overleven.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/11/reacties-van-hool/
Groetjes, Karl
Info…
https://pvmagazine.nl/het-gebed-zonder-end-dossier-van-de-elektrische-byd-bussen-op-de-veluwe/