Het jaar 2018 staat in het teken van de infrastructuur en dat geldt zeker voor Bangkok. Zo komt er een Roze lijn, de eerste monorail van het land. De route, van 34,5 kilometer, strekt zich uit van Khae Rai in Nonthaburi tot Min Buri in Bangkok en staat gepland voor 2021. Het project met 30 stations gaat ongeveer 53,5 miljard baht kosten.
Na de Roze lijn staat de Gele lijn gepland. Dit project kost 51,8 miljard baht en zal worden geëxploiteerd door de MRTA, Deze route gaat van Lat Phrao tot Samrong en heeft 23 stations op een lengte van 30,4 km.
Vreemd genoeg heeft Bangkok straks vier verschillende metrolijn systemen: de ondergrondse MRT, de bovengrondse skytrain BTS, de light-railverbinding ARL met Suvarnabhumi en de monorail.
Dit jaar brengt wordt ook de Mangmoom (spider card) geïntroduceerd, dit is een OV-kaart die voor alle vormen van openbaar vervoer gaat gelden. In juni wordt begonnen met 26.000 stadsbussen en de Airport Rail Link van kaartlezers te voorzien, in oktober komen de skytrain en metro erbij.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
- Thailand tips21 november 2024De provincie Trang en haar verborgen parels
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
Weet iemand een reden waarom het zuidwesten (Bang Kunthian/ Rama 2) van de stad nog steeds geen goede verbinding heeft in tegenstelling tot bijv. Nonthaburi dat wel al heel goed bereikbaar is.
Maar waarom 4 verschillende systemen? Dat de ondergrondse en bovengrondse verschillen snap ik nog wel, en dat de rijtuigen naar het vliegveld wat anders zijn ivm een ander soort type reizigers is ook logisch. In theorie kunnen de diverse treinen op elkaars spoor rijden: zelfde spoor breedte, is de vraag of de deuren ook met het perron aansluiten. Maar die monorail, waarom??
kwestie van aanbod, blijkbaar is er een bedrijf dat die technologie heeft ontwikkelt en wil toepassen, die krijgt daar vaak ook subsidie voor van de overheid. en ja, dat komt dus uit onze zakken. in potentie is het natuurlijk een heel waardevol patent maar het is ook een groot risico.
ik zie het er eerlijk gezegd niet snel van komen, veel te noordelijk, is van buitenwijk naar buitenwijk, 2 gebieden die niks met elkaar te maken hebben.
ik denk dat er een beetje een competitie is tussen groot grondbezitters: diegene die het eerst een lightrail verbinding kan opzetten, kan zijn grond natuurlijk het snelst voor nog meer doorverkopen.
Allemaal leuk en aardig die uitbreidingen van o.a. de BTS-stations. Laat men dan ook meteen het aantal treinstellen uitbreiden. Nu rijdt men met slechts 4 wagons die in de spitsuren overvol zijn. Men vergeet schijnbaar dat hoe meer stations de treinen aandoen des te meer passagiers men moet vervoeren.
Gelukkig heb ik mijn scooter ook nog en hoef ik er niet op te wachten maar het word er voor de Thai wel eenvoudiger door om van A naar B te komen ook als er aansluitend nog een scootertaxi of bus gepakt moet worden en het zal ook een hèèl klein beetje de file laten krimpen.
Heel positief.