Bangkok tracht luchtvervuiling aan te pakken met innovatieve oplossingen en publieksbewustzijn
De Bestuursadministratie van Bangkok (BMA) heeft maatregelen genomen om het aanhoudende probleem van luchtvervuiling in de stad aan te pakken, als reactie op het beleid van de premier.
Chai Wacharonke, de woordvoerder van de regering, heeft uitgelegd dat de BMA in samenwerking met het Ministerie van Landbouw en Coöperaties, werkt aan een project om boeren te voorzien van speciale microben. Deze microben hebben een unieke samenstelling die de composteringstijd van biomassa aanzienlijk verkort, van 30 dagen naar slechts 7 dagen. Het doel van dit initiatief is om de noodzaak voor boeren om rijststro te verbranden te verminderen, wat een aanzienlijke bijdrage levert aan luchtvervuiling.
Verder heeft de BMA, in samenwerking met vijftien autofabrikanten en distributeurs van motorolie, de campagne “Deze Auto Vermindert Stof” gelanceerd. Dit initiatief moedigt autobestuurders in Bangkok aan om regelmatig hun motorolie en luchtfilters te vervangen. De verwachting is dat deze campagne niet alleen zal helpen bij het verminderen van de PM2,5 fijnstofdeeltjes in de lucht, maar ook de levensduur van voertuigen zal verlengen.
Volgens de recentste gegevens van het project, heeft de woordvoerder aangegeven dat sinds 9 januari bijna 41.500 auto’s aan het programma hebben deelgenomen. Dit heeft bijgedragen aan een vermindering van 2% in PM2,5 deeltjes. Het project streeft ernaar om de luchtfilters van 300.000 auto’s te vervangen, wat naar verwachting de uitstoot van PM2,5 deeltjes door het verkeer met ongeveer 15% zal verminderen.
Tot slot roept de BMA het publiek op om voor het verlaten van hun huis de luchtkwaliteitsinformatie te controleren. Dit kan via de mobiele applicatie AirBKK of de website “airbkk.com”. Deze maatregelen zijn onderdeel van een groter streven om de luchtkwaliteit in Bangkok te verbeteren en de gezondheid van de inwoners te beschermen.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand23 december 2024De redactie wenst alle lezers fijne feestdagen!
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Illegale handel in medicijnen bedreigt volksgezondheid
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Thaise regering komt met steun en voordelen voor een zorgeloze nieuwjaarsvakantie in 2025
- Achtergrond23 december 2024De kerstboom: van heidense symbolen tot feestelijke traditie
Het wagenpark is in Bangkok in het algemeen vrij nieuw maar ondertussen geeft de BMA en politie niet veel prioriteit om die 20-30 jarige stink openbaar vervoer bussen versneld uit te bannen. Kortom, iemand gaat weer beloond worden voor het geweldige plan en gaat alles in slakkengang verder.
Mobiele app niet te vinden, ook niet via de QR code op de webpagina …
Air4Thai is alternatief…
Hua Hin een gezonde plek? Vanmorgen was de AQI (Air Quolity Index) 152. Dat is ongezond. De lokale bestuurders kennen het probleem, beloven er van alles aan te doen, maar bezitten vervolgens hun ziel in lijdzaamheid. Geen politieman die walmende pickups of vrachtwagens een strobreed in de weg legt.
Hier in Korat zitten wij meestal in geel, dus tussen de 50 en de honderd, Hans.
Meestal max. 75 met af en toe een uitschieter.
Doorgaande verkeer en slechte onderhoud in combinatie met de vele stoplichten dwars door de stad doet er weinig goed aan.
Men is al jaren de ringweg aan het uitbreiden, Korat is een soort van kruispunt naar de windrichtingen en met de infrastructuur wegen zijn het geen sterspelers, helaas.
En ja de ringweg is niet altijd de kortste weg.
Het is in principe ook geen taak van de politie lijkt mij.
Jaarlijkse keuring stations voor de auto en je motor [brommer] lijkt mij, maar ja, ook die kijken vaak de andere kant uit.
Hoe dat met vrachtwagens gaat geen idee.
Het is een begin.
Andere steden met zo’n map zou ook mooi zijn.
Tenslotte stop het niet in Bangkok.
Het filter project is een goede tussenstap zolang men nog fossiele brandstof motoren gebruikt lijkt mij.
Maak het gratis het filter zo niet lekker goedkoop.
De echte ‘dorpsidioten met vervuiling’ uiteraard financieel dwingen.
Het microbenproject klink vaag agrarische sector tot een andere werkwijze dwingen met zachte hand zou leuk zijn.
Heb hem opgeslagen hoewel ik daar weinig koffie drink.
https://airquality.airbkk.com/PublicWebClient/#/Modules/Aqs/HomePage