Voor automobilisten is het minder leuk want het betekent extra verkeersoverlast: Bangkok krijgt tien nieuwe openbaar vervoersroutes die allen in 2023 klaar moeten zijn. Het netwerk bestaat deels uit ondergrondse metro en Skytrain tracés met verbindingen naar de buitenwijken van Bangkok.

De belangrijkste is misschien wel de verbinding tussen de Blue Line en de nieuwe Purple Line die nu vrijwel niet gebruikt wordt. Het gaat om een stuk van een kilometer tussen station Bang Sue en Tao Poon, deze ontbrekende schakel wordt al dit jaar in gebruik genomen. De uitbreiding van de Dark Green Line van Bearing naar Samut Prakan is de volgende lijn die gefaseerd oplevert wordt. Zie bovenstaande en onderstaande schema’s.

De overheid verwacht dat de uitbreiding van het openbaar vervoer netwerk in Bangkok zal leiden tot minder autogebruik. Dat is hard nodig want de stad is volledig dichtgeslibd.

Bron: Bangkok Post

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

9 reacties op “Tien nieuwe metro- en skytrainlijnen in Bangkok”

  1. Nico zegt op

    Jammer dat er geen tijd vermeld staat voor de “Dark Redline” en voor het nieuwe hoofdstation “Bang Sue” Voor mij, kan niet snel genoeg gaan.

  2. Harrybr zegt op

    Wat mij opvalt: nauwelijks overstap-mogelijkheden van de ene lijn op de andere. Ik zie bijv de blauwe lijn, nr 6, vele andere lijnen kruisen, doch overstapstations ? De zoveelste gemiste kans bij overheidsbesluiten in TH ?

    • Bjorn zegt op

      Ik zie toch echt van die combinatiestations.zoals we nu al bv Phetchaburi/Makkasan en Asok/Sukhumvit hebben. Door de drukte op het overzicht kan wat verwarring ontstaan zijn maar het ziet er uit als verbetering in ieder geval.

  3. Ben zegt op

    Volgens mij wordt er bij de planning van de bleu line een essentiële fout gemaakt . De bleu line moet een ring line zijn zonder een aftakking en is voorwaarde om efficiënt van de ene line op een andere te komen.
    De bewering dat er te weinig overstap mogelijkheden deel ik niet want als je op kaart goed kijkt zijn er voldoende overstapstations zie daarom dat een ring line zeer belangrijk is om van a naar b te reizen.
    Ben

  4. Ben zegt op

    Men moet ook zorgen dat er een mogelijkheden zijn om met de metro cq skytrain naar de busstations sai tai en het nieuwe busstation dat morchit gaat vervangen komen. Ekamai zou eigenlijk ook vervangen moeten worden maar zodanig dat het bij een metro cq skytrain station ligt.
    Ben

  5. Nico zegt op

    Tja,

    Wat ik ook vreemd vindt; is dat de “pink line” niet aansluit van Min Buri op het vliegveld BKK.
    Dan hoeft het hele noorden, incl Nonthaburi niet door de binnenstad en zal Siam (nu al overvol) ontlasten.

    Groetjes Nico vanuit Lak-Si

    • Bert zegt op

      Ik woon zelf rand Minburi, maar het is nog best een eind naar de luchthaven vanaf Minburi zonder op dat traject verder nog hotspots te kruisen. Lat Krabang als uitzondering. Ik zou het ook heel graag willen, maar kan begrijpen dat daar (nu) niet voor gekozen wordt.

  6. Michael zegt op

    Bestaat er een skytrain of metro verbinding tussen vliegveld BKK en vliegveld DMK?

    • Nico zegt op

      Bijna Michael,

      Is over 3 jaar gereed en wel rechtstreeks.

      MAAR;

      Tot die tijd (als je een ticket heb voor vertrek vanaf Don Muang), rijd er een gratis bus.

      Hou rekening met 2 á 3 uur reistijd (als het tegen zit)

      Groetjes Nico


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website