Met de beelden van de brand in de Grenfell Tower in Londen, waar vermoedelijk 79 mensen zijn omgekomen, nog vers in het geheugen blijkt dat de situatie in Bangkok minstens zo schokkend is. De Thaise hoofdstad telt meer dan vijfduizend hoge gebouwen die geen brandveiligheidscertificaat hebben en daardoor mogelijk levensgevaarlijk zijn bij een eventuele brand.
Deze waarschuwing komt van Wasawat, voorzitter van de Building Safety Inspectors and Officers Association. Het ontbreken van het zogeheten Ror 1 certificaat is strafbaar en kan leiden tot een boete van 60.000 baht plus een boete per dag van 10.000 baht totdat het gebouw is geïnspecteerd. In de praktijk zijn de boetes willekeurig en worden ze volgens Wasawat teruggebracht naar een symbolisch bedrag van 1 baht.
Bangkok telt 10.000 gebouwen waarvoor de Building Control Act een jaarlijkse inspectie vereist. De helft daarvan is niet geïnspecteerd sinds de wet tien jaar geleden van kracht werd. “Veel eigenaren doen dat bewust niet omdat ze bang zijn dat de autoriteiten erachter komen dat het gebouw niet brandveilig is”, zegt Wasawat.
Bangkok heeft een dubieuze reputatie als het om veiligheid en branden gaat. Zo was er vorig jaar een brand in een bioscoopcomplex, nadien bleek dat het complex had geen brandalarm en sprinklerinstallatie had. De gemeente werd daarvoor berispt. Jaren terug was er de brand in de Zanika Pub in de oudejaarsnacht, waarbij veel feestgangers omkwamen.
Volgens Wasawat voldoen de meeste hotels en fabrieken wel aan de eisen voor brandveiligheid, anders zou hun exploitatievergunning niet zijn verlengd. Voor uitgaansgelegenheden geldt dat niet.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
- Stranden22 november 2024Toei Ngam Beach, een prachtig strand nabij Pattaya
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
De titel is niet correct. De helft van de 10.000 gebouwen die een brandinspectie certificaat (ROR1) nodig hebben beschikken niet over het vereiste certificaat. Daarmee is niet eenduidig vastgesteld dat ze brandgevaarlijk zijn. Als u niet de verplichte APK uit laat voeren is uw auto ook niet pertinent gevaarlijk.
Natuurlijk zou het maar zo kunnen dat een aantal wel degelijk voldoen of andersom, het kan zeker zijn dat een aantal niet voldoen.
Ze kunnen alleen wettelijk gezien de brandveiligheid niet formeel aantonen.
Ook het hebben van een certificaat is geen garantie. Zeker in Thailand niet.
Denk aan de felle brand in de Walking Street in een “entertainment’ gebouw, volledig uitgebrand maar geen slachtoffers vanwege het vroege ochtendtijdstip.Geen enkele voorziening. Afgelopen week nog 2 grote branden in Pattaya o.a.Muze. Slachtoffers onbekend.
Vorig jaar de nieuwe nog op te leveren boksstadion aan de Sukhumvit Road, volledig platgebrand door constructie werkzaamheden. Thans weer opgebouwd.
Had recent kortsluiting in mijn condo, boven het plafond, met 1-2 tellen durende brand van draden, die vanzelf doofde. Toen ik het plafond openmaakte, schrok ik mij een hoedje:
– 4 rode draden waren in een bundel aan het eind in elkaar gedraaid. Dat is oke, maar vervolgens niet een lasdop erop, maar omwikkeld met tape.
– Evenzo 4 zwarte draden en 4 groene draden, uiteinden dus ook omwikkeld met tape.
Maar verbazingwekkend: die drie bundels rode, zwarte en groene draden waren daarna ook nog eens rond elkaar gedraaid (ipv die los van elkaar te laten) en vervolgens was daar nog eens een cirkel van gemaakt.
Ik vermoed dat door al dat gedraai er microscheurtjes ontstaan zijn + dat het zwarte isolatietape na 10 jaren uitgedroogd raakte.
Gevolg: kortsluiting en brandje.
Dit was niet een kwestie van OF het mis zou gaan, maar slechts of het 8 of 10 of 12 jaar zou duren.
Het bizarre was dat in een tweede knooppunt van draden boven het plafond die 3 kleurenbundels WEL gescheiden waren.
Kortom: er zijn in Thailand blijkbaar elektriciens (zonder professionele opleiding) die maar wat aanrommelen en bovendien goedkope tape gebruiken ipv lasdoppen die ongeveer 5 baht per stuk kosten.
Misschien een advies aan alle condo- en huizenbezitters om eens na te gaan hoe uw elektricien dit gedaan heeft?
Helaas is dit hoogst normaal, voordat ik opdracht gaf een huis te bouwen in Thailand, liet ik de installateur de woning bekijken die ik als model gebruikte met de opmerking “betreft de electrische installatie: zo wil ik het niet hebben”
Nou vergeet het maar, hij met z’n kornuiten maakte er dezelfde puinhoop van, gelijk het hierboven beschrevene.
Er is geen goede opleiding, dus of het nu een loodgieter, electriciën, metselaar is, allemaal prutsen ze maar wat aan.
Woon nu bijna 10 jaar in dat huis, en het is iedere keer wel iets wat niet goed is, en ja betreft brandveiligheid maak ik me ook wel zorgen. Kan gelukkig wel snel ontsnappen indien nodig, i.t.t. die condo’s en flatgebouwen.
Dit is niet alleen in thailand mogelijk. wij hadden een huis gekocht in frankrijk en toen we dat allemaal ontdekten, zijn we blij dat we het er levend van af hebben gebracht. Niet eens tape gebruikt.
Ik doe zelf al mijn elektra werk hier thuis in Thailand .
Heb vroeger in een lang verleden ook opleiding gehad voor elektricieen Lts en later gevorderde VEV opleiding in Nederland .
ik werk ook met tape om de draden , en waarom .
Omdat de kwaliteit van lasdoppen hier zo slecht is dat na ongeveer een jaar het plastic omhulsel scheurt .
En dan heb je helaas blanke draden ongeisoleerd liggen in je verbindings doos .
Met goede kwaliteit tape en enkele malen strak omwikkelen .
Na jaren weer eens een doosje open gemaakt te hebben zat alles nog net zo als 12 jaar geleden .
Maar er zijn inderdaad veel prutsers in de bouw hier .
Jan Beute .