Een bittere pil, dat is de conclusie van Bangkok Post nadat leerlingen van Prathom 1 (eerste klas basisschool) een jaar lang gebruik hebben gemaakt van de door de regering uitgedeelde tablet PC’s.
De conclusie lijkt echter meer ingegeven door een nauwelijkse verholen antipathie van de krant tegen de huidige regering Yingluck dan door de feiten die vandaag in vier artikelen worden opgedist. En ze wordt ook niet ondersteund door onderzoeken van het National Statistical Office (NSO) en het Office of the Basic Education Commission (zie infographic).
Het tablet-programma, een van de verkiezingsbeloftes van regeringspartij Pheu Thai, ging vorig jaar van start in Prathom 1: 860.000 leerlingen kregen vanaf mei een tablet van 2.624 baht.
Het NSO peilde de meningen van 2.854 respondenten. Enkele resultaten:
- 0,5 procent van de scholen ontving geen tablets.
- 8,9 procent van de tablets vertoonde kuren: gebroken schermen, programmafouten, problemen met opladen.
- Op de meeste scholen mochten de leerlingen de tablets een uur per dag gebruiken.
- Als voordelen werden genoemd: meer aandacht tijdens de les, leerlingen leren met een computer om te gaan en ze kunnen op elk willekeurig tijdstip en willekeurige lokatie leren.
- Als nadelen werden genoemd: minder lichaamsbeweging, slechter handschrift en minder interactie met vriendjes.
Enkele quotes, die de krant verzamelde:
- Schooldirecteur: Ze presteren beter in Thai en Engels, vergeleken met Prathom 1 leerlingen die eerder geen tablet hadden.
- Leerling (inmiddels tweedeklasser): Ik houd niet meer van de tablet, ik geef de voorkeur aan een iPad.
Volgens de krant is de aanvankelijke euforie over het initiatief van de regering verdwenen. De krant noemt: problemen met de touch screens, beperkte levensduur van de batterijen, geen auto cut-off systeem, de tablets zijn langzaam, scholen in afgelegen en bergachtige gebieden hebben geen internetverbinding en sommige tablets slaan onverwacht uit. Erg overtuigend presenteert de krant deze feilen niet, want slechts één schooldirecteur wordt geciteerd.
Wel overtuigend is de krant in twee andere artikelen. Nog steeds wachten 60.000 onderwijzers, die les geven in Prathom 1, op hun tablet (die een aparte HDMI port heeft). Ze zouden binnen enkele maanden worden geleverd.
De naar Prathom 2 opgeschoven eersteklassers wachten sinds het begin van het nieuwe schooljaar twee maanden geleden op nieuwe content, die ontwikkeld is door de British Council en Thailand Knowledge Park. Voor september zouden ze die moeten krijgen.
De regering gaat intussen stug door met haar tablet-speeltje. In bestelling zijn tablets voor de huidige Prathom 1 leerlingen en leerlingen van Mathayom 1. Het is onbekend wanneer ze die in handen hebben.
(Bron: Bangkok Post, 15 juli 2013)
Naschrift van Dick van der Lugt
Een tablet PC is niets meer dan een leermiddel, zoals het schoolbord, schoolboeken, zandtafel (bestaat die nog?) en andere media. Voor leermiddelen geldt: ze zijn alleen effectief wanneer ze ingebed zijn in het onderwijsleerproces. Voor sommige lesinhouden zijn ze uitermate geschikt, voor andere niet.
Uit onderzoek is bekend dat het leerresultaat voor 25 procent wordt bepaald door de kwaliteit van het onderwijs. Daarnaast kan de school enige invloed uitoefenen op de houding van de leerling tegenover de school, die voor 20 procent verantwoordelijk is voor verschillen in leerprestaties. De overige factoren zijn niet beïnvloedbaar door de school (intelligentie, thuissituatie, motivatie).
Persoonlijk denk ik dat het Thaise onderwijs meer gebaat is bij een betere onderwijzersopleiding, want daar zal onderwijsvernieuwing moeten beginnen. Onderwijsvernieuwing is trouwens een zaak van lange adem en je moet er niet al te hoge verwachtingen van hebben gezien genoemde percentages.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
- Eten en drinken19 december 2024Roti Mataba Nuea (โรตีมะตะบะเนื้อ)
- Bezienswaardigheden19 december 2024Uitstapjes vanuit Thailand: Angkor Wat in Cambodja (video)
- Thailand tips19 december 2024Ontdek de magie van wellness: Van Thaise voetmassages tot aromatherapie in het hart van Bangkok (video)
Volgens mij valt over het succes of falen van het tablet-programma geen zinnig woord te zeggen. De twee in het artikel genoemde onderzoeken zijn opiniepeilingen; bekend is dat opinies gemakkelijk te beïnvloeden zijn.
Wat gedaan had moeten worden was in twee jaren een steekproef van leerlingen aan het begin van het schooljaar een nulmeting afnemen en die vergelijken met een meting aan het eind van het schooljaar. Dus in een jaar zonder tablets en in het afgelopen schooljaar. Zo’n onderzoek had kunnen uitwijzen of de tablet significant tot betere leerprestaties leidt.
Ik ben het eens met de reactie van Dick van der Lugt. Er is inderdaad geen zinnig woord over te zeggen. Het is geen publiek geheim, dat Thailand qua onderwijs, op enkele niet betaalbare uitzonderingen voor de bevolking na, onderaan bungelt op de wereldranglijst.
Thailand houdt de blik naar binnen gericht, de rest van de wereld is niet zo belangrijk.
Cultuur buiten Thailand, geschiedenis (ook van eigen land) aardrijkskunde hebben geen prioriteit, maar ook nauwelijks docenten, die daar iets zinnigs over kunnen zeggen.
Onderwijs naar westerse maatstaven zal nog een lange weg te gaan hebben helaas.
En zelf jarenlang in het onderwijs gezeten te hebben , verdient mijn voorkeur een goede docent ver boven dat van een elektronisch speeltje..
@ Carel Om voort te borduren op uw laatste zin. Een goede docent maakt een verstandig gebruik van een ‘elektronisch speeltje’. Ik zet het tussen aanhalingstekens want er is uitstekend elektronisch lesmateriaal. Althans in Nederland en Engeland. Ik heb wel eens iets (maar niet veel) gezien van de content van de Thaise tablet voor Prathom 1 en dat zag er ook niet verkeerd uit. Maar ja, een slechte docent laat zijn leerlingen op de tablet spelen en gaat zelf koffie drinken (of een andere versnapering).
Over de kwaliteit van het onderwijs Mijn vriendin is zeker niet dom, heeft zelfs een universitair diploma. Maar probeer maar eens ergens over te praten. Onlangs hield ik haar de Bosatlas voor, met een kaart van Thailand. Dat werd niet herkend. Ik las een boek over Pol Pot: had ze nooit van gehoord, hoewel ze stamt uit het grensgebied met Cambodja.
Ik ben van mening dat het enige goede van een tablet is dat ze misschien een beetje engels leren.
Dit is weer eens een verkeerde investering van deze regering, net zoals het 2de auto program, waarom geen milieu investering [ zonne-energie], nu hebben ze mensen opgezadeld met extra uitgaven en ze moeten maar afwachten of ze die 100.000 Bht krijgen aangezien de regering geld problemen heeft.
Vergeet niet de overvolle wegen in Bangkok en andere plaatsen.