De metrostellen op de Purple line in Bangkok zijn opvallend leeg. De op 6 augustus in gebruik genomen paarse lijn moet dagelijks 60.000 tot 70.000 reizigers vervoeren, dat aantal wordt bij lange na niet gehaald. De metrovoertuigen die rijden tussen Ban Bua Thong (Nonthaburi) en Tao Poon (Bang Sue, Bangkok), zijn grotendeels leeg.

Reizigers vinden het tarief te hoog en, nog erger, de lijn sluit niet aan op de Blue Line (Bang Sue – Hua Lamphong). Reizigers die willen overstappen op de Blue Line hebben de keus tussen een shuttlebus of ander vervoer.

Premier Prayut wil dat de exploitant MRTA, de vervoersbewijzen goedkoper maakt. Verder moeten zij nadenken over hoe zij het huidige aantal van 20.000 reizigers kunnen verhogen. Daarnaast wil Prayut dat de lijnen zo snel mogelijk op elkaar aansluiten.

Volgende maand vindt over eventuele prijsverlaging overleg plaats tussen de MRTA en betrokken partijen. Gedacht wordt aan een gezamenlijk kaartje voor de Purple Line en de Airport Rail Link.

Bron: Bangkok Post

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

2 reacties op “Bangkok metro: Lege voertuigen op de Purple Line”

  1. thailandganger zegt op

    Het zal de komende jaren vanzelf wel drukker worden op die lijn.
    Het doet me denken aan de eerste jaren van de metro, toen had je ook regelmatig een coupe voor je alleen. Nu is het doorgaans dringen en hutje mutje staan.

  2. Nico zegt op

    Tja,

    De oorzaak is algemeen bekend, er zijn twee grote BTS bouwers in Bangkok, de ene “ItalienThai en de andere Frans/Thai. De eerstgenoemde is een uitstekend georganiseerd bedrijf en heeft de Purperlijn aanlegt en deze is geheel gereed, De Frans/Thaise combinatie is verantwoordelijk voor Bang Sue (het nieuwe hoofdstation van Bangkok) en loopt minimaal 2 jaar achter. De Purperlijn eindigt abrupt op misschien een kilometer van het nieuwe station.

    Bij de “Redline” van Bang Sue naar Rangsit via Laks-Si en Don Muang is weer het zelfde liedje. Terwijl de Italie/Tai combinatie voor loopt op het schema, loopt de Frans/Thaise combinatie alweer achter op schema.
    De Italie/Thai combinatie is verantwoordelijk voor het stuk dat vanaf het eerste station (Wat Samian Nari) naar Rangsit loopt, vanaf het eerste station tot aan Don Muang is de hele beton constructie gereed en vanaf Don Muang tot Rangsit zijn alle palen en dwarsliggers gereed. Men is volop bezig de 6 stations af te werken.

    En de Frans/Thaise combinatie hebben nog nauwelijks palen met dwarsliggers gereed. Maar zonder een aansluiting met het hoofdstation Bang Sue, heb je het zelfde als een zwembad zonder water.
    En dat is precies de oorzaak van de onderbezetting van de Purpellijn.

    Voor mij is het dan ook onbegrijpelijk dat die Frans/Thaise combinatie ook een deel van de verlening van de Mo Chit lijn mag aanleggen, want ook hier zie ja alweer de achterstand tussen deze twee bouwcombinatie’s

    Maar goed eens zal de lijn opgeleverd worden.

    Groetjes Nico
    P.S. voor mij kan het niet snel genoeg gaan.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website