Bangkok dreigt onleefbaar te worden voor bewoners
Gisteren vierde Bangkok haar 236e verjaardag maar echt reden voor feest is er volgens Bangkok Post niet. De stad kampt met veel problemen die maar niet opgelost worden.
Een groot probleem is de bureaucratie van de gemeente: de Bangkok Metropolitan Administration (BMA). Er werken bijna 100.000 ambtenaren met een jaarlijks budget van 80 miljard baht, desondanks komen geen effectieve maatregelen om de problemen op te lossen. De krant somt nog even de belangrijkste dilemma’s op:
- De files en verkeersopstoppingen. Veel forenzen zijn drie uur per dag kwijt aan woonwerkverkeer.
- De smog in de stad. De smog in januari en februari toont aan dat de Bangkokkianen maar genoegen moeten nemen met de vervuilde lucht, een oplossing is er niet.
- Kapotte trottoirs die vol staan met straatventers en door motorrijders worden gebruikt als alternatieve rijstrook.
- Van alle Aziatische hoofdsteden heeft Bangkok het laagste percentage aan groene ruimte.
- Overstromingen en wateroverlast bij hevige regenval.
Een groot probleem zijn de vele diensten die de gemeente heeft en die nauwelijks samenwerken. Zo zijn er 37 overheidsdiensten verantwoordelijk voor verkeersmanagement, planning en ontwikkeling. Een ander voorbeeld zijn de 3.200 stadsinspecteurs voor de BMA werken, maar de voetpaden blijven rommelig en onveilig.
Kortom er moet nog veel gebeuren in de hoofdstad van Thailand.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Zijn allemaal terechte probleempunten, behalve dan de straatventers (geen idee wat daar zo problematisch aan is), maar ik geloof nooit dat Bangkok een uitzondering is op het continent Azië…!
Van zo’n gigantische levendige karaktervolle metropool kan je nooit een perfect ogende stad maken zoals bijvoorbeeld Barcelona of Berlijn.
Behoed ons om van Bangkok een doorsnee Westerse stad te maken, het zou niet meer hetzelfde zijn…
Misschien heeft U geen idee wat er problematisch is aan de straatventers. De Bangkokians des te meer. Zij palmen het voetpad in zodat voetgangers tussen de auto’s de rijbaan op moeten. Al hun afval kieperen ze gewoon in de riolen zodat verstoppen met vetten en ander afval. Is trouwens 1 van de hoofdoorzaken van overstromingen bij zware regenval. Komt daarbij dat zij op vele plaatsen een verkeerschaos veroorzaken. Omdat de Thai gewoon dubbel en driedubbel parkeert om bij een eetkraampje zijn eten te bestellen.
Als inwoner van Groot Bangkok die hier toch al 10 woont, ben ik de stelling toegedaan dat het ongedisciplineerd verkeers- en ander gedrag, en het net ingrijpen van politie en andere overheden de oorzaak is van alle problemen die Bangkok kent.
Plaats de stad onder militair bestuur en ik verzeker U dat binnen 6 maanden de problemen zijn opgelost.
Trouwens als in 2025 alle MRT, BTS, Monorails en trein voorstadsnet zullen afzijn zullen een groot gedeelte van de verkeersellende voorbij zijn. En as inwoner van Krungthep lei Parimonton wil ik ondanks alles nergens anders wonen. want het is een fantastische stad met een even fantastische open en warme bevolking. Maar zoals met alles moet je ze wel eerst leren kennen.
Het hele land is al 4 jaar onder militair bestuur. Zijn de problemen dan al 3,5 jaar legeden opgelost?
Precies, Petervz, alsof het militaire bestuur ook maar één probleem grondig heeft opgelost…….
Als je het de schoolboeken vraagt, dan hebben de militaire leiders alles zo’n beetje opgelost dus het verkeersprobleem vast zeker ook:
“Nieuw geschiedenisboek claimt dat NCPO (Junta) ware democratie heeft gebracht:
Generaal Prayut Chan-o-cha heeft als minister-president een hervormingsbeleid gevoerd, door de hervormingen is het land een ware democratie, de corruptie uitgeroeid en gebruikt het de morele principes die het land naar een ware democratie hebben gebracht”
Bron: https://prachatai.com/english/node/7716
Blijkbaar werkt er iemand op het ministerie met een goed gevoel voor humor/sarcasme. Altijd lachen met El Generalisimo. 555
Twee opmerkingen:
1. Na de val van de democratisch gekozen gouverneur staat Bangkok al onder militair bestuur (de junta heeft de huidige gouverneur aangewezen, een oud-militair) en het heeft voorlopig geen sikkepit geholpen;
2. zolang de auto de heilige koe is van de Thaise bevolking, gaan zij NIET het openbaar vervoer gebruiken in de mate die de overheden verwachten. Het bouwen van openbaar vervoer moet gepaard gaan met maatregelen die het autogebruik verminderen of selectiever maken. Dat gebeurt tot nu toe niet omdat de politicus die dit doet zich zeer impopulair maakt en vast en zeker niet gekozen wordt. Men laat de autogebruiker de vrijheid om te kiezen. Nou, die kiest voor de auto!!
‘Plaats de stad onder militair bestuur en ik verzeker U dat binnen 6 maanden de problemen zijn opgelost.’ Is dat ironie of een grap?
Dat zei Thaksin ook toen hij premier werd. De stad staat nu al een jaar onder bestuur van een politie generaal, meneer Aswin (betekent ‘Ridder’). En de militairen zijn er alleen om hun eigen hachje te redden.
De belangrijkste oorzaak van de overstromingen in Bangkok is niet de vervuiling van het afwateringssysteem hoewel die er wel aan bijdraagt. Ook zonder die vervuiling zullen er overstromingen zijn als er meer dan 100 mm regen valt in enige uren (100 mm is in Nederland het gemiddelde per maand) wat ieder jaar wel een paar maal gebeurt.
Ik heb de indruk dat u zich meer stoort aan de straatventers dan de bewoners van Bangkok. Dat strookt niet met mijn gevoel en perceptie, dat de Thaise mensen die er wonen dit als een probleem ervaren.
Het afval dat in de riolen wordt gekieperd is uiteraard zeer verwerpelijk, maar ook daar ligt de Thai niet van wakker dacht ik.
Mij niet gelaten hoor, maar die straatventers zijn toch bijna een cultureel gegeven, ze horen bij de sfeer en de cultuur van de stad en het continent.
Ik kan moeilijk geloven dat zoveel mensen plots voorstander zijn om van zo’n grote niet Westerse steden allemaal steden te maken naar het voorbeeld van de goed georganiseerde westerse steden.
Maar goed, als u dat beweert…
En de militairen hebben het daar toch voor het zeggen??
Stuur de stadsbestuurders een weekje naar Singapore, daar is het veel beter geregeld!
Tja,
In Being zie geen enkele motor scooter nog rijden, alleen elektrische, daar zijn heel veel 1e rijbanen gesloten voor auto’s en alleen voor die elektrische scooters en gewone fietsen.
Als ze dat nu eens gaan veranderen in Bangkok, inclusief die stinkende Tuk-Tuk’s en ook de 1e rijbaan van alle 3 of meer rijbanen alleen te gebruiken door elektrische scooters en fietsen, dan zal het in Bangkok al een stuk schoner worden. Inmiddels is men (eindelijk) begonnen om die stink bussen om te ruilen voor hele mooie blauwe GAS bussen. Als die allemaal omgeruild zijn, zal dat ook veel schelen. De taxi’s rijden bijna allemaal op gas. Dan blijven alleen de auto’s nog over. door een kenteken te verstrekken voor maximaal 8 jaar zal dat ook enorm helpen.
Gerrit
Wel het beste is eerst iets aan die smog te doen.
Dus een uitgebreid elektrish openbaar vervoer en meer en meer straten afsluiten voor
de auto’s . Trottoirs kunnen per 100 meter hersteld worden van de buitenwyken zo naar
het centrum….Ja het is een begin he’ ?
Bangkok is een wereldstad, gelegen in Azie en heeft dan ook alle problemen die bij zo’n wereldstad in een zich ontwikkelend land horen. Ik schat dat eigenlijk geen enkel probleem in Bangkok uniek is als je de stad met andere wereldsteden in Azie vergelijkt; zelfs het water- en regenprobleem niet. Denk maar eens aan Jakarta.
Deze kluwe van onontwarbare problemen is niet eenvoudig te ontrafelen, laat staan op te lossen omdat vele problemen met elkaar samenhangen: groei van werkgelegenheid, groei van toerisme, groei van energie verbruik, afvalproblematiek, groei van autogebruik, luchtvervuiling, waterverontreiniging, verkeerscongestie, openbaar vervoer. En naast de fysieke aspecten is er dan nog het menselijk gedrag en de mogelijkheid of onmogelijkheid om dat gedrag te sturen en/of te beinvloeden.
Ik verbaas me dat er enige vorm van ruimtelijke planning schijnt te ontbreken. Er wordt maar raak gebouwd in Bangkok maar niemand schijnt zich er rekenschap van te geven dat een condogebouw met 600 units allerlei gevolgen heeft. Men schijnt te wachten tot de problemen zich werkelijk voordoen, en dan gaat men nadenken.