Bangkok bereidt zich voor op ‘Bangkok Shutdown’ (2)
De boven- en ondergrondse metro doen er maandag alles aan om de toestroom van passagiers te verwerken.
BTS (bovengrondse metro)
De BTS (bovengrondse metro) zet alle 50 treinen in en verhoogt de frequentie van 3 naar 2,4 minuten op de Sukhumvitlijn. De frequentie op de Silomlijn blijft ongewijzigd op 4,3 minuten, omdat de Taksinbrug een knelpunt vormt. De BTS kan dagelijks 800.000 reizigers vervoeren.
Reizigers wordt geadviseerd een dagkaart à 130 baht te kopen, waarmee je onbeperkt kunt reizen. Ook wordt geadviseerd alvast het retourkaartje te kopen en het kaartje van maximaal 42 baht. Dit om te voorkomen dat reizigers die minder goed vertrouwd zijn met de BTS, ergens uitstappen en niet door het tourniquet kunnen omdat ze het verkeerde kaartje hebben gekocht. Bij vorige massa rally’s zorgde dat voor opstoppingen omdat mensen moesten bijbetalen.
In tegenstelling tot de Airport Rail Link en de MRT heeft de BTS nog niet besloten of ze na middernacht blijft rijden. De andere twee doen dat tot 2 uur.
MRT (ondergrondse metro)
De MRT (ondergrondse metro) heeft nog niet besloten of de frequentie wordt opgevoerd, maar dit kan snel worden gedaan. Tijdens het spitsuur (7-9 uur en 16.30-19 uur) arriveert elke minuut een trein; de overige uren elke 7 tot 8 minuten. De MRT kan 350.000 passagiers per dag aan. Mocht dat nodig zijn, dan worden stations gesloten, wat tijdens de overstromingen in 2011 op drie stations is gebeurd.
Forenzen
Forenzen moeten maandag rekening houden met een uur extra reistijd, zegt het Office of Transport en Traffic Policy and Planning. Ze krijgen het advies de auto thuis te laten of te parkeren op een van de 36 extra parkeerterreinen die zijn ingericht, en met het openbaar vervoer te reizen.
Suvarnabhumi, Don Mueang
Passagiers die maandag op Suvarnabhumi moeten zijn, dienen vier uur voor vertrek te vertrekken om op tijd op de luchthaven te zijn. De boekingsbureaus van THAI in het hoofdkantoor en het regeringscomplex aan de Chaeng Wattanaweg zijn maandag gesloten. Suvarnabhumi kan bereikt worden via de Expressway, Motorway of Airport Rail Link.
Don Mueang kan bereikt worden via de Don Mueang Tollway, de Expressway of met de trein. De trein vertrekt elk uur van centraal station Hua Lamphong.
Benzine en gas
De losse verkoop van benzine wordt aan banden gelegd en het bijvullen van butagas flessen mag alleen binnen worden gedaan. Deze maatregelen van het ministerie van Energie zijn bedoeld om terroristische aanslagen te voorkomen.
Dus een jerrycan vullen met benzine kan niet en mensen die een butagas willen laten vullen, dienen zich te identificeren en aan te geven wat het doel is. Winkels die butagas verkopen, mogen alleen lege flessen buiten zetten. In 2010 gebruikten demonstranten benzine en gas om brand te stichten.
Volgens het Energy Business Department zijn er 53 benzinestations binnen een straal van 2 kilometer om protestlocaties. Ze worden onmiddellijk gesloten wanneer de situatie kritiek wordt.
(Bron: Bangkok Post, 11 januari 2014)
Bangkok bereidt zich voor op ‘Bangkok Shutdown’ (1) vindt u hier.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
- Stranden22 november 2024Toei Ngam Beach, een prachtig strand nabij Pattaya
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
Je kunt naar de situatie in Bangkok vanaf a.s. maandag op meerdere manieren kijken. Een manier van kijken is de situatie zien als een veiligheidsprobleem, een tweede als een puur logistiek probleem, een derde als een integraal city-management-probleem. Het lijkt er op – ook gezien de verkokering van het overheidsapparaat in Bangkok en de vele instanties die bij het stedelijk beleid betrokken zijn – dat het probleem niet als een integraal probleem wordt gezien maar als een probleem met allerlei aspecten die per aspect om een oplossing vragen. Zo lees ik nergens dat een grote mensenmassa die zich waarschijnlijk per BTS of MRT gaat verplaatsen ook een veiligheidsprobleem op zichzelf kan zijn.
Wanneer je het probleem beziet als een integraal probleem (logistiek, gezondheid, veiligheid, orde, verkeerscongestie) staan er eigenlijk maar twee wegen open. Weg 1 is het zo veel als mogelijk is zaken regelen zodat ernstige problemen worden voorkomen. Op basis van verschillende (wetenschappelijk onderbouwde) scenario’s kan een zo adequaat mogelijke inschatting worden gemaakt van alle variabelen die in het spel zijn. Ik kan u verzekeren dat dat er een heleboel zijn. En op basis van deze scenario’s kan dan een strategie worden bepaald hoe op de ontwikkelingen te reageren. Dat is de taak van de overheid, met een centrale regie, en crisiscentrum etc. Ik denk dat dit niet het sterkste punt is van de Thai overheid.
Weg 2 is een innovatieve en een nauwelijks gebruikte weg. Die weg heet: doe en regel NIKS. Laat alles aan de omstandigheden over en aan de mensen die met deze omstandigheden te maken hebben. De meeste politici houden niet van deze oplossing omdat die te onzeker is en zij – wanneer het echt fout gaat – verantwoordelijk worden gehouden voor de gevolgen. In de praktijk echter is weg 2 soms beter dan weg 1 en zeker goedkoper. Mensen en instanties die mogelijk met de overlast a.s. maandag te maken krijgen hebben al lang nagedacht over welke maatregelen zij moeten nemen. Veel scholen en universiteiten zijn gesloten en niet omdat de minister van onderwijs dat bevolen heeft. Vele Bangkokianen blijven a.s. maandag thuis. De shopping malls in het centrum zijn vast minder druk. De top politici wier huizen wellicht van water en elektriciteit worden afgesneden zijn ongetwijfeld niet thuis. En als de politie en het leger zich niet zouden laten zien a.s. maandag: wie moet dan met wie vechten? Soms wekt de aanwezigheid van politie en leger agressie op, weten we uit onderzoek. En de hooligans komen voor niks….
Als ik zie hoe innovatief en soms gelaten de Thai in het recente verleden reageerden op grote problemen (zoals de overstromingen) denk ik dat het allemaal as maandag wel eens geweldig mee zou kunnen vallen. Als iedereen, zoals ik, maar gewoon niks doet.
Beste Chris, dank voor je relativerende reactie, waar ik het mee eens ben. Ik erger me aan de vele reacties van mensen die menen dat ma as de pleuris uitbreekt. Men heeft het zelfs over ‘onlusten’ en het moeten ‘overleven’, en dat terwijl men zelf ver weg woont van BKK, ergens in het hoge noorden van TH. Goed dat ze een NL volkstuintje schoffelen in TH, zijn ze in ieder geval verzekerd van hun andijvie.
Ik vraag me weleens af op welke gronden men zich baseert toch zo bezig te zijn met doemscenario’s? Het wordt een enorme verkeerschaos, absoluut, maar een revolutie zoals anderen suggereren? Dat is veel te ver gezocht. Incidenten, zeer zeker; maar een massale oproer? Neen, het protest is nog steeds beperkt tot een binnencirkel in BKK, en afgelopen weken waren er geen signalen dat het protest zich zou gaan verspreiden. Slechts her en der bijeenkomsten oa te Korat met slechts enkele honderden mensen. Er wijst niets op massale mobilisaties. Vooralsnog betreft het protest een groepering, en niet de massa! Ik denk dat de strategie van beide kampen gericht is op wie de situatie het langst volhoudt, en wie zich dan winnaar kan gaan noemen, met de meeste kans op een verkiezingswinst en regeringszetels.
Toegegeven: allemaal lastig voor farangexpat, pensionado en dito toerist, maar het protest is van en voor de Thai bedoeld, zij eisen nu hun recht op om hervorming en democratisering te verwezelijken, van mij mogen ze alle tijd die daarvoor nodig is, te prefereren boven half werk dan over een paar jaar weer al het gedoe. Daarbij gaan de issues over meer dan enkel verkiezingen, hervormingen zijn nodig op alle regeringsbeleidsterreinen, dat is TH nog nooit overkomen, veel studie en overleg is nodig, en bovenal: de partijen moeten het eerst eens worden waar zij het met elkaar over wil hebben! En zo ver is men nog niet.
Al met al: ik durf hier de stelling aan dat buiten het centrum van BKK er tot toe nog geen enkele farang ook maar iets heeft gemerkt van wat aldaar in de straten gaande is! Het is volstrekt niet nodig om zo angstig te doen, en op TH af te geven. Zeer zeker niet om TH haar manier en tempo waarop TH bezig is met haar problemen te ontzeggen. Gewoon de wedstrijd aan de zijlijn kijken en volgen. Wij zijn toeschouwers, geen spelers. Maar wel sportief en fair blijven, geen stemverheffing meer. Die tijd is voorbij!
In zit hier in het Noorden CM, hier weinig te merken van wat er in de hoofdstad zich afspeelt. We zien hier enkel de televisiebeelden. De dame die voor mij kookt is geweldig voor de roodhemden, al de anderen zijn slecht. Gans de dag staat de Tv aan. Het bekijken van het toestel is naar mijn mening slecht voor haar gezondheid. Als er beelden komen van de demonstraties krijgt ze woedeuitbarstingen. Als er iemand op het scherm ook maar een woord zegt word ze als gek. Altijd afkeurende commentaren, soms meen ik dat de Tv ook zal sneuvelen onder roodhemden geweld. Eens heb ik gezgd dat niemand buiten ikzelf haar kon horen. Ik had beter gezwegen want ik had de bonen gevreten. Nu zeg ik maar niets meer en denk enkel nog maar dat een hartinfarkt niets aan de toestand zal veranderen.
Wat zou er gebeuren als de demonstranten in Bangkok zoals zij zouden reageren???
Voor mezelf denk ik, als er niets gebeurd zal er ook niets veranderen.
De 22e arriveren wij in BKK. Is dit nog aan te raden? Wij hebben een hotel nabij het paleis. Kunnen wij ons nog wel verplaatsen en van het vliegveld een taxi nemen? Of de metro/skytrain? Of moeten wij BKK schrappen van onze lijst?
@ Pep Hoe de situatie op 22 januari is, valt op dit moment niet te voorspellen. Voorlopig is het afwachten hoe die zich ontwikkelt. We houden u zo goed mogelijk op de hoogte van de acties.
Er zijn al schoten gevallen deze nacht, ik verwacht grote ellende door de Suthep opstanden, criminelen nu al inrekenen is een goede preventieve maatregel.
Het zou allemaal best mee kunnen vallen maandag en dat is ook wat ik hoop.
Echter wanneer de blokkades langer gaan aanhouden dan het geduld van de meeste Thai dan voorzie ik wel problemen. Ik als westerling heb in Bangkok tot op heden weinig van alle commotie meegekregen, de nieuwsbeelden daargelaten natuurlijk.
Waar ik echter wel bang voor ben is dat er inderdaad erg (te) weinig is geregeld, en er maar wordt gekeken hoe het allemaal gaat lopen. Ik moet hierbij ook denken aan afgelopen oud en nieuw. Ik was bij Central World en niet als enige. Het viel mij op dat er behalve de afzetting van Sukhumvit-road er weinig geregeld was. Er bleven maar mensen bijkomen. In absolute zin niet eens zoveel mensen, echter de oppervlakte is daar beperkt. En midden in zo’n drom mensen voel je je niet fijn. Na het vuurwerk wilde mensen weer vertrekken waardoor ik in een gedrang terecht kwam waarin je totaal machteloos bent en mee moet bewegen met de massa, daarbij proberen niet uit balans te raken en op voeten van anderen te staan terwijl je je borstspieren aanspant.
Er waren veel te weinig mogelijkheden om als groep uiteen te gaan. En ik was mij er zeer van bewust dat er maar iets kleins hoeft te gebeuren en de (inmiddels geïrriteerd geraakte) menigte raakt in paniek en je wordt dan zomaar doodgedrukt of overlopen.
Dit zonder dat iemand dat wil maar dat zijn dingen die gemakkelijk kunnen gebeuren en je bent daarbij volkomen machteloos.
In Nederland ben ik gewend dat er bij massa evenementen altijd calamiteiten plannen zijn, en routing zodat mensen in geval van nood meer kans hebben om weg te komen.
Ik zie dit echter hier nog niet gebeuren. Ik wil daarom grote mensen massa’s vermijden, en deze zouden ook weleens kunnen ontstaan bij andere dan de protest locaties, denk bijvoorbeeld aan de BTS en MRT stations.