De ‘Seven Dangerous Days’ rondom Songkran zijn voorbij dus de balans kan worden opgemaakt. Dit jaar zijn er meer ongelukken en meer gewonden te melden, het aantal doden ligt lager dan vorig jaar.
Van 11 tot en met 17 april vielen er 390 doden in het verkeer, 12 procent minder dan vorig jaar. Er raakten 3.308 personen gewond bij 3.690 ongelukken en er werden 7.512 voertuigen van de weg gehaald, waarvan 5.677 motorfietsen. Er zijn door de overheid 25.000 controleposten opgezet met 200.000 functionarissen.
Net zoals voorgaande jaren, is rijden onder invloed en overtreding van de maximumsnelheid de belangrijkste oorzaak van de ongelukken. Bij 85 procent van de ongevallen waren motorbikes betrokken. Ruim 447.200 bestuurders hebben een proces-verhaal gekregen.
De meeste verkeersdoden vielen in Nakhon Ratchasima, in Udon Thani vonden de meeste ongelukken plaats en raakten de meeste mensen gewond. Vier provincies melden geen ongevallen: Krabi, Mae Hong Son, Narathiwat en Samut Songkhram.
Vice-premier Prawit laat weten dat het aantal verkeersongevallen hoog blijft omdat Thai nog steeds met een slok op achter het stuur kruipen of op de motorbike gaan zitten. Premier Prayut is dan ook ontevreden met het aantal verkeersdoden dit jaar en laat weten door te gaan met de strijd om de wegen in Thailand veiliger te maken. De premier is daarnaast verontrust over andere problemen tijdens Songkran, zoals vuurwapengebruik, vechtpartijen en onzedelijk gedrag.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken28 januari 2025Streetfood in Thailand: Kwarteleitjes – Khai Nok Krata (video)
- Bezienswaardigheden28 januari 2025Wat Tham Sua in Kanchanaburi: De ene tempel is de andere niet
- Nieuws uit Thailand26 januari 2025Amerikaanse marine bezoekt Pattaya: 5.400 personeelsleden in de stad van 27 tot en met 31 januari
- Nieuws uit Thailand26 januari 2025Bangkok pakt luchtvervuiling aan met gratis openbaar vervoer
Minder doden, betekent m.i. dat het wagenpark modern en veiliger wordt.
Jaarlijks 25.000 verkeersdoden, gemiddeld bijna 70 per dag.
Tijdens Songkraan 390 in 7 dagen, gemiddeld bijna 58 per dag.
Hoezo seven dangerous days?
Op het eerste gezicht lijkt het minder doden tijdens de Songkraan dagen dan tijdens normale dagen.
Maar als er geen extra veiligheidsmaatregelen zouden zijn genomen lag het aantal doden tijdens Songkraan wellicht wel op het dubbele en dan gemiddeld aanzienlijk hoger dan op normale dagen.
Dus hebben de extra inspanningen zin gehad, er zal meer nodig zijn om de droevige aantallen fundamenteel naar beneden te krijgen.
NicoB
Het aantal ongevallen blijft dus gewoon stijgen ondanks alle extra maatregelen. De oorzaak ligt gewoon in het (drunken) rijgedrag.
Het handhaven van verkeersregels en drankcontroles moeten het hele jaar door op niveau van Songkran plaatsvinden. Waarbij overtredingen zwaar beboet moeten worden. En bij herhaald overtreden aanzienlijk zwaardere boetes/inname rijbewijs. Als dat niet gebeurt, zullen bij de komende Kerst/Oud en Nieuw weer meer ongevallen plaatsvinden.
En vooral helmplicht afdwingen door substantiele boetes. En zeer regelmatige controles.
Alleen controleren en beboeten tijdens 7 dangerous days is volstrekt onvoldoende.
Of er nu werkelijk een verbetering is ontstaan door het werkelijk omdenken bij de Thai,waag ik te betwijfelen.
Door dat er meer ongelukken gebeurd zijn,waarbij meer gewonden en minder doden te betreuren zijn,zou je ook kunnen zeggen dat het rijden onder invloed helemaal niet minder geworden is. Het minder aantal aan doden is natuurlijk gelukkig te noemen,maar kan de komende jaren, gezien het meer aan ongelukken net zo goed weer stijgen. Eerst als men de komende 5 jaren een teruggang ziet in het aantal ongelukken,kan men eerst spreken van een werkelijke verbetering. Een verbetering die alleen ontstaan kan door een totaal omdenken inzake alcohol in het verkeer,en dat zie ik bij vele Thais nog niet zo snel gebeuren.
Minder doden? Zou dit komen dat de Thai nu in een auto rijdt met de nieuwe uitvinding van 1 airbag in zijn auto? Verwonder mij er nog steeds over, wel grote spoilers en veel chroom maar niets op het gebied van veiligheid. In Nederland reed ik jaren geleden in een klein Frans autootje, al voorzien van 6 airbags. In mijn meest luxe verkrijgbare pickup (made in Thailand) tegen meerprijs 1 airbag in het stuur. Meer stond er niet op de accessoireslijst
Het aantal doden op de weg werd altijd geteld, niet het aantal in de ziekenhuizen, die ten gevolge
van een ongeval alsnog overlijden.
Of deze “telling”dit jaar weer zo is toegepast is mij onbekend.
Het zou mij niet verbazen.
Dit is een sprookje dat op internet de ronde doet.
Alle doden worden geteld, ook doden in ziekenhuizen als gevolg van een ongeval.
Steven,
Als jij gelijk hebt dan hoeven we dus niet meer te praten over “7 dangerous days”. Immers er vallen jaarlijks 24.000 doden in het verkeer (= 65 p/d) en in Songkran (7 dagen) vielen er 390 doden (= 55 p/d). Dus 10 doden per dag minder dan door het gehele jaar op dagbasis. Dat is ruim 15 % minder per dag.
En er liggen nu vast en zeker nog slachtoffers in ziekenhuizen, die uiteindelijk alsnog overlijden. De bovengenoemde statistiek zal daarmee vast niet worden gecorrigeerd.