Balans ‘seven dangerous days’: 380 doden en 3505 gewonden
Gisteren was de laatste dag van de zeven gevaarlijk dagen op de weg. Tijdens de nieuwjaarsvakantie vonden er meer dan 3.380 verkeersongevallen plaats.
Kritsada Boonrat, plaatsvervangend voorzitter van het Thaise verkeersveiligheidscentrum, maakte de balans op: 380 doden en 3.505 anderen gewond in een periode van zeven dagen. Dit is een aanzienlijke stijging ten opzichte van vorig jaar toen er 341 verkeersdoden te betreuren waren.
Rijden onder invloed was de belangrijkste oorzaak van verkeersongevallen (24%), gevolgd door te hard rijden (17%). De meeste ongevallen hebben betrekking op motorfietsen (83,5%), gevolgd door de pick-up trucks (7,5%).
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO komen in Thailand jaarlijks 24.237 mensen om het leven op de weg.
Bron: Bangkok Post – http://goo.gl/YMnyHZ
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
- Nieuws uit Thailand22 december 2024De groeiende impact van e-sigaretten op jongeren in Thailand
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Thailand streeft naar eerlijke gezondheidszorg voor iedereen
Als deze cijfers kloppen, dan valt het aantal doden tijdens de “zeven gevaarlijke dagen” mee t.o.v.
het jaarlijkse gemiddelde per dag.
Ga maar na: 380 : 7 = 54 doden per dag gemiddeld..
24.237 : 365 = 66 doden per dag gemiddeld
De “zeven gevaarlijke dagen” lijken dus iets minder gevaarlijk dan de rest van het jaar.
Maar het blijven natuurlijk afschuwelijk hoge aantallen.
Tom Korat
Voor de goede orde: Van die 24.237 die 380 er wel af halen, dan gemiddeld (meer dan) 65 … Nog huiveringswekkend … op 1 na het gevaarlijkste land ter wereld brrrrrrrrrr
24237 doden per jaar is gemiddeld 466 per week.
Als er dan in die 7 ‘gevaarlijke’ dagen 380 doden vallen, valt dat in vergelijking nog mee.
Het is maar een rekensom, maar het is natuurlijk te erg voor woorden.
Alleen zullen de Thai het waarschijnlijk nooit leren, zeker de motorbikers niet.
24000 / 52 = 461 per week.
Dan helpen de maatregelen rond oud en nieuw dus wel.
Dus de andere 51 weken zijn GEVAARLIJKER.
Advies, koop een personen auto.
Ach zolang het rijbewijs hier een wassen neus is en er niets aan gedaan wordt , wegennet ,U-turns
scooters op snelweg zal het nooit minder worden. Ik ben zelf ook 600km plus gereden van Isaan naar de kust , je moet de hele weg rekening houden met die clowns, alles wat je denk nee dat kan toch niet gebeurt gewoon. Bijvoorbeeld invoegen met 20km per uur , parkeren in een bocht etc etc. Laat me thaisevrouw ook wijselijk niet rijden . Klinkt bevooroordeelt maar is de werkelijke situatie hier.
Met “scooters op de snelweg” neem ik aan dat je het langzame verkeer bedoeld.
Ikzelf rij hier op ’n Honda Click. Dat ding heeft ’n cylinderinhoud van 125cc en ’n topsnelheid van ongeveer 100km/uur.
Dan rij ik, met motorkleding natuurlijk, niet langs de kant van de weg, maar rechts van het midden van de rijstrook. Zo heb ik meer ruimte en dus ook meer tijd om te reageren.
Kennelijk is de economische schade niet groot genoeg om het langzaam- en snelverkeer te scheiden.
Kwestie van de optimistische reacties qua doden/dag wat te relativeren: er wordt vast en zeker geen rekening gehouden met het aantal mensen die levensgevaarlijk zijn gewond en dus degenen die de komende weken nog overlijden t.g.v. vnl. hersenletsels door de gebrekkige valhelmen bij de “motorrijders”.
Binnenkort zal ik mij tijdens mijn jaarlijkse escape toch maar op de motor begeven om mijn reisje van ong. 4000km. doorheen Phayo, Nan, Phrae en de Mekongroute tot Sa Kaeo te maken…..op hoop van overleven.
2 jaar geleden liet één van mijn rijgenoten het leven bij de retour naar Chiang Mai en dit blijft op het netvlies gebrand en in mijn geheugen gegrift!
Mvg
Bennie
weet iemand ook hoeveel doden en gewonden er gedurende deze gevaarlijke dagen zijn gevallen als gevolg van geweld al dan niet onder invloed ?