Arrival en Departure Card voor buitenlanders blijft bestaan
Wederom veel verwarring over de regels van Immigration, ditmaal ging het over de witte aankomst- en vertrekkaart die ingevuld moet worden voordat je immigration op de luchthaven passeert. Minister Anupong van Binnenlandse zaken liet gisteren weten dat de kaart mogelijk afgeschaft werd, dus ook voor buitenlandse toeristen, maar het ministerie van Toerisme is daar fel op tegen en spreekt het bericht tegen.
De baas van het immigratie bureau Nathathorn laat weten dat op 1 oktober de kaart alleen komt te vervallen voor Thaise reizigers. Dat zou helpen om de lange wachttijden bij Immigration te verkorten, omdat van de 60 miljoen reizigers vorig jaar er 28 miljoen Thai waren.
Nathathorn zegt dat dezelfde informatie op de kaart voor Thaise ingezetenen ontleend kan worden aan hun ID-kaart, voertuigregistratie of paspoort. Gewerkt wordt aan het gebruik van de automatische paspoortcontrolepoortjes door buitenlanders. Later deze maand wordt begonnen met een proef voor reizigers uit Singapore.
Volgend jaar worden passagiers ook gecontroleerd met behulp van biometrische apparatuur, waaronder netvlies en vingerafdruk scanners.
Thailand heeft een slechte beurt gemaak
Volgens Bangkok Post heeft Thailand zich te kakken gezet met het debacle van vrijdagnacht op Don Mueang. De internationale reacties liegen er niet om en ook social media lees je veel kritiek op de wachttijd van vier tot vijf uur. De krant noemt het grove incompetentie. De verantwoordelijke ministers waren nergens te bekennen, alleen het hoofd van het Immigration Bureau zie iets over personeelstekort en bood op zondag zijn excuses aan.
Inmiddels is er ook kritiek op de wachttijden voor immigration op Suvarnabhumi. Een passagier nam woensdag een foto (zie midden) van de rijen wachtende mensen.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid28 december 2024Supplement met alledaagse voedingsmiddelen vertraagt prostaatkanker
- Nieuws uit Thailand28 december 2024Nieuw jaar, nieuwe kansen: Thailand zet koers richting groei en veiligheid
- Vliegtickets28 december 2024Hoge vliegtarieven in Nederland maken buitenlandse luchthavens steeds populairder
- Reizen28 december 2024Een uitstapje van Thailand naar mooie plekken in Vietnam (foto’s)
Kletskoek Het arrival en departure kaartje is totaal niet de oorzaak van de lange rijen. De meeste aankomers vullen dat kaartje reeds in het vliegtuig in ( ok er zijn dumbheads die dat niet doen maar dan heb je nog genoeg tijd dit in de rij te doen). Het is gewoon de onkunde van de overheid dit goed te organiseren.Simpel weg genoeg ambtenaren aanstellen en genoeg hokjes te openen.
Men bedoelt niet het invullen van de kaart door de passagier maar vooral de administratieve last bij de emigratie. Invoeren en stempelen etc. Als ze alleen maar een paspoort moeten controleren en evt automatisch inboeken dan scheelt dat tijd. Zeker voor thais moet dat makkelijk kunnen.
Kritiek kritiek internationale kritiek op thailand. Kan me nog herrineren dater vergelijkbare taferelen waren op schiphol enkele maanden geleden en dat het ook op meerdere vliegvelden voorkomt. Kan gebeuren leer ervan als vliegveld en tref maatregelen en dat is nu ook gedaan.
Vanaf 1 oktober is er een nieuwe versie van de immigratie kaart.
Die bestaat dan uit 1 deel.
Hier kan je er een voorbeeld van zien
http://www.nationmultimedia.com/detail/national/30323350
Maakt eigenlijk geen enkel verschil want die moet ook ingevuld worden
Beste Ronny, helaas werkte de link niet (bij mij). Je conclusie, dat het eigenlijk niet uitmaakt omdat je ook de nieuwe versie moet invullen, deel ik wel. De arrival- en departurecard is in het huidige digitale tijdperk natuurlijk al lang achterhaald. En, in tegenstelling tot de reactie van HarryN, scheelt het natuurlijk veel tijd bij aankomst en vertrek. Nu moet de immigratieambtenaar van elke reiziger de ingevulde gegevens vergelijken met het paspoort, uiteraard is dat tijdrovend. Wat er verder met de ingevulde gegevens op de kaart wordt gedaan is een vraag voor mij. Kan mij niet voorstellen dat de gegevens van miljoenen reizigers ingevoerd worden in een bepaald systeem en/of gecontroleerd worden. Hoe zou je bijvoorbeeld kunnen controleren of het opgegeven verblijfsadres inderdaad juist is? De foto bij het artikel met de eindeloze wachtrij op Suvarnabhumi zou je de lust benemen om naar Bangkok af te reizen. Gelukkig heb ik het zo erg nog nooit meegemaakt. Langer dan een drie kwartier voor Immigratie heb ikzelf niet meegemaakt.
Dacht dat oa het Ministerie van Toerisme dit gebruikt voor oa statistieken.
Het adres dat je invult is niet zozeer het adres waar je zal verblijven, want dat kunnen verschillende adressen zijn tijdens je verblijf. Het is eigenlijk het adres waar je onderweg naar bent na aankomst. Het bewijs dat je werkelijk op een adres verblijft dient bevestigd te worden door een TM28/30.
Het enige dat immigratie invoert van die kaart is het nummer van de TM6. Meer niet volgens mij.
De persoon is door dat nummer snel terug te vinden in de immigratiedatabase. Daarom moet je het ook in je paspoort houden.
Eigenlijk allemaal te onbelangrijk om er je verder druk over te maken vind ik
Ik vul het op voorhand thuis in en andere hebben tijd zat om het in het vliegtuig in te vullen.
Wat Thai betreft.
Sinds ze de automatische paspoortcontrole gebruikt (denk een drietal jaar) heeft mijn vrouw die TM6 niet meer ingevuld. Door die automatische paspoortcontrole heeft ze trouwens ook geen in/out stempels meer in haar Thai paspoort.
Nog wat bijkomende informatie over de TM6.
Hopelijk kunnen jullie de link openen ditmaal.
http://www.nationmultimedia.com/detail/breakingnews/30323500
Het was in de afgelopen meivakantie niet veel beter op Schiphol. Men heeft daaruit lering getrokken en tot nu toe zijn wantoestanden, zijnde hoogseizoen, uitgebleven. Even afwachten dus hoe het op de vliegvelden van Bangkok gaat verlopen komende tijd en of men incidenten nu wel de baas kan.
Dat gedoe rondom de arrivalkaarten is een oprisping van de minister van toerisme. (De meeste) Thai kunnen van hoog tot laag en omgekeerd niet tegen kritiek, en zijn zeer vatbaar voor commentaar, en andersom. Als deze dan ook nog eens gebaseerd blijken op realiteit, dan wringen (die meeste) Thai zich in allerlei bochten om zich maar niet aangesproken te hoeven voelen. Allerlei andere nstanties, functionarissen, procedures en protocollen hebben het dan gedaan en voor de bühne wordt dan ter plekke een oplossing bedacht. Dat blijkt ook de afschaffing van de ariivalcard, welke enkele uren nadien alweer werd teruggebracht naar enkel van toepassing op Thai reizigers. Het is allemaal een kwestie van: wil wel, maar kan niet.
Vandaag meldt Bangkokpost alweer dat Thai people gewoon zoals gebruikelijk de arrivalcard moeten blijven invullen. Een wetswijziging zou nodig zijn om deze maatregel af te schaffen. Kortom: men roept maar wat.
Eigenlijk moet je spreken over de TM6.kaart en niet de Arrival card. Thai die vertrekken vullen de Departure card in en de Arrival Card blijft in hun paspoort zitten tot ze terugkomen. Omgekeerde weg dus…
Maar zoals ik al eerder zei… veel IMO controleren dit niet en terecht vind ik. Bij de Auto paspoort controle zeker geen controle niettegenstaande het inscannen mogelijk is. Het Nr dan toch want de huidige kaarten hebben ook een barnummer dat gescand kan worden.
Voor Thai al helemaal nutteloos en eindelijk begint men dat officieel ook in te zien.
Kan nu best wel zijn door de huidige media heisa er ook voor de Thai weer extra controle komt…. 😉
Elk weldenkend mens snapt dat dit allemaal lood om oud ijzer is, want hoe wil men de barcode cq het nummer van de TM6 kaart koppelen aan naam en toenaam van degene die reist, en de kaart in het vliegtuig aangereikt krijgt door een stewardess. Gaat die eerst dan paspoort- en kaartnummer in een draagbaar registreerapparaat invoeren? En hoe wil men de gegevens die bv een invliegende farang op het arrivalgedeelte invult matchen met betr. barcode cq nummer? Kortom: men roept maar wat.
Het is toch ongehoord in deze tijd van elektronische paspoort controles met alle nodige informatie tot en met vingerafdrukken het nog nodig blijft om die papierwinkel gaande te houden. Het wordt tijd dat TAT daar wat aan doet. Bovendien zitten er dikwijls immigration ambtenaren die zichzelf in hun eigen werk niet vertrouwen zodat het allemaal veel te lang duurt om erdoor te geraken. Men zou bovendien onderscheid kunnen maken voor mensen met een jaarvisum en/of expats van wie alle gegevens opgeslagen zijn en om de 90 dagen gecontroleerd worden.
Voor bij wie de eerdere link ook niet goed werkt: Dit moet hem dan worden:
.
https://goo.gl/photos/14dZE2CiDnkp9Ucf9
.
Even snel bekeken en dan zie ik uit mijn hoofd aan veranderingen dat er geen plaats van embarking meer wordt gevraagd, maar het land waar je bent ingestapt.
Plaats van disembarkment zie ik op de departure kaart helemaal niet meer, maar ze willen nog wel het vluchtnummer weten.
Nieuw is volgens mij dat je de periode die je in Thailand gaat verblijven in moet vullen.
Herstel, de plaats van disembarkation (volgende bestemming, dus doorgaans niet ‘Bangkok’ maar ‘Amsterdam’) moet je nu als enige open vraag op de achterkant invullen, waar verder alleen de meerkeuzevraagstukken staan.
Er is niet echt over nagedacht, zo is het natuurlijk vreemd dat Thai Residents, die alleen de voorkant van de kaart hoeven in te vullen, op het arrival-gedeelte ook moeten invullen hoe lang ze in Thailand blijven (Length of stay).
De tm6 wordt afgeschaft voor thai. Vandaar dat ze ook geen length of stay hoeven in te vullen.
Als je nou goed kijkt dan zie je rechts onder op de voorkant (bovenste deel foto) staan dat ‘non Thai residents’ ook de achterkant (onderste deel foto) moeten invullen. Wèl Thai residents moeten dus wel degelijk de voorkant nog invullen en van afschaffing van de TM6 voor Thai is dus voorlopig, en ook per 1 oktober, géén sprake.
Mijn echtgenote reist al twintig jaar Thailand in en uit met een Thais paspoort. Zij heeft nog nooit een arrival card ingevuld. Kortom de bewering dat deze verplichting mogelijk binnenkort voor Thaise reizigers wordt afgeschaft slaat helemaal nergens op.
Momenteel is de verplichting voor Thai om de TM6 in te vullen nog steeds van toepassing.
In het artikel van “The Nation” zegt Immigration Bureau commander Pol Maj-General Nattorn Prohsunthorn :
“For Thai passengers, the bureau is in the process of amending Article 18 of the immigration law to exempt Thais from filling in the TM6 form, because basic information of Thais is available on their passport.” Hij zegt dat niet als de verplichting vandaag niet bestond.
Ik ben het wel met je eens dat voor Thai de controle op het invullen niet zo strikt werd opgevolgd.
Het hangt er wederom van af wie je treft aan de immigratiebalie.
Er zijn momenten geweest dat men niet vroeg achter de TM6 van mijn vrouw, andere keren werd ze weer verplicht om het in te vullen.
Ik kan dus niet zeggen dat ze het nooit heeft moeten invullen, want dat zou eveneens nergens op slaan.
Sinds ze de automatische paspoortcontrole gebruikt (denk een drietal jaar) heeft mijn vrouw geen TM6 meer ingevuld en heeft er nooit iemand ook wat over gezegd. (Zie er, zeker voor Thai, ook het nut niet van in eigenlijk).
http://www.nationmultimedia.com/detail/breakingnews/30323500
Stond er 2.5 uur vorige week op bkk. Sterkte aan iedereen die nog
Moet komen.
Helaas 3 aug. jl. zelf 1,5u op Suvarnabhumi in de rij voor immigration mogen staan. Pas ruim na middernacht kon ik door naar het hotel. Ik deel de mening vann meer mensen en booths openen, dat zou al schelen. Verder zou e-registratie vooraf toch mogelijk moeten zijn. De verblijfplaats is vermoedelijk vooral van belang zodra je niet in een hotel verblijft, die geven immers de namen van de gasten ‘automatisch’ aan de autoriteiten door. Bij privépersonen moet je het zelf in orde maken. Geen idee in hoeverre er jecht gecontroleerd wordt…
Welke vlucht was dit dan wel ?