Het houdt de gemoederen in Thailand nog steeds bezig. Vrijdagnacht moesten duizenden passagiers op Don Mueang airport vier uur wachten voordat ze Immigration konden passeren. Airport of Thailand heeft maatregelen aangekondigd om de doorstroming te verbeteren waarbij ook de inchecktijd teruggebracht moet worden.
De reden van de chaos van afgelopen vrijdag is inmiddels wel bekend er kwamen eerst drie vertraagde vluchten en een charter binnen, maar kort voor 23.00 uur ook nog eens negen vertraagde vluchten, waardoor binnen een tijdbestek van vier uur 34 vluchten verwerkt moesten worden.
Net als op andere luchthavens in de wereld kan Thailand de groei van het aantal passagiers niet bijbenen. De twee terminals van Don Mueang zijn ontworpen om 39 miljoen passagiers per jaar te bedienen. Van 1 oktober vorig jaar tot 3 augustus verwerkte de luchthaven 31 miljoen reizigers. Als gevolg daarvan zijn de 42 Immigration agenten zwaar overwerkt. Volgens een medewerker van Immigration maken ze werkdagen van 16 uur.
Het ministerie van Toerisme en Sport heeft Aeronautical Radio of Thailand en het Department of Airports gevraagd het management van het luchtverkeer te verbeteren om op beide luchthavens overbelasting te voorkomen.
De luchthaven wil ook een gebouw in gebruik nemen dat voorheen werd gebruikt voor binnenlandse reizigers. Daar wordt volgend jaar een aannemer voor gezocht. Het werk moet in 2020 zijn afgerond.
Inchecken
AoT-president Nitinat laat weten dat de vier APC-machines (automated passport control), poortjes waar Thai automatisch kunnen inchecken, te weinig worden gebruikt. Dat zou wel moeten omdat dit de wachttijden verkort.
Ook gaat het AoT het aantal bagagescanning machines, die vorige maand zijn geïnstalleerd, uitbreiden naar veertien.
De huidige in-check tijd bedraagt 45 tot 60 minuten.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
De maatregelen van de AOT kunnen het probleem van de immigratiedienst natuurlijk nooit oplossen.
Als er te weinig ambtenaren zijn, blijven er rijen bestaan bij de immigratiedienst.
Je kunt extra balies bouwen, en grotere wachtruimtes, maar zonder ambtenaren om ze te bemannen (bemensen om politiek correct te blijven), blijven die leeg.
De grote vraag is natuurlijk, waarom er een chronisch gebrek aan (immigratie)ambtenaren schijnt te zijn.
De redenen: taalvaardigheid in Engels en Chinees laag, salaris laag, lange werktijden, geen mogelijkheden voor extra verdiensten. Andere collega’s bij de politie verdienen hun geld gemakkelijker.Gewoon vergelijken.
In Thailand wil men graag voor de Thaise overheid werken. Want daar zijn voordelen aan verbonden zoals levenslange aanstelling en salaris, ziektekostenverzekering voor ambtenaren voor naaste familie, pensioen, huisvesting indien noodzakelijk, aanzien, mogelijkheden voor financiering leningen en misschien nog andere redenen. Gewild dus onder mensen.
Oh ik vond de 1.5 uur deze week op bkk al lang. Echt gloedje irritant na lange vlucht . Ze werken ook traag als slakken die ambtenaren en 0 crowd/line management.
De heer Tom heeft volkomen gelijk en het interesseert die gasten achter de balie geen moer om grof te zijn
Voorbeeld:
Ik sta op punt naar Nederland te vertrekken en sta dan ruim 30 a 40 minuten in de rij bij de duane maar heb dus op dat moment finaal call voor passagiers met deadline 15 minuten en wordt dus per toeval en geluk door maatschappij uit de rij weggehaald samen met alle passagiers voor dezelfde vlucht en al geef je dat aan de ambtenaar door dat je je vlucht gaat missen kijkt hij of hij het in Keulen hoort Donderen….
Het intersseerd ze geen malle moer want je bent uit eindelijk een toerist dus maar ik ben zeker de enige niet die zich hieraan ergert
En elke ambtenaar heeft zijn eigen regels en zijn gewoon amateurs daar want uiteindelijk hoor je mij niet in thais aan te spreken maar Engels als je tenminste achter die balie zit of niet?
Maar ja ……het bekende spreekwoord…..This Is Thailand……
Groet
TonyM
Als u 30- tot 40 minuten in de rij staat en uw vlucht mist, bent u niet op tijd op de luchthaven aangekomen.
Voor internationale vluchten wordt geadviseerd 3 uur van te voren op de luchthaven te zijn.
Zeg een uur voor het inchecken van uw koffer, 40 minuten bij de immigratie, 30 minuten voor het vertrek dat de gate wordt gesloten, dat geeft nog 50 minuten, om naar uw vliegtuig te lopen.
Ruim voldoende lijkt me.
Niet, dat ik niet vind, dat 30- a 40 minuten in de rij niet te lang is natuurlijk.
En nee, het kan de ambtenaar niets schelen, of u uw vlucht haalt, of niet.
Voor u en achter u staat de rij ook vol met mensen, die bang zijn hun vlucht te missen.
Wat kan hij daaraan doen?
Dat is ze wellicht niet kwalijk te nemen. Hen wordt voortdurend door de bazen en in trainingen ingeprent dat zij voor de staat en voor de koning werken en dat fouten dodelijk kunnen zijn. Daarom wordt werk hier niet een, twee keer maar zeker drie keer gecontroleerd. In Nederland worden ambtenaren ervan overtuigd dat zij voor het volk werken en dat zij dat zo efficient mogelijk moeten doen. Anders komen er klachten van de bevolking. En die bevolking betaalt ze via de belastingen.
Dat besef is er in Thailand duidelijk niet.
Moet zeggen dat ik er persoonlijk weinig last van heb, ben wel altijd ruim van te voren aanwezig op het vliegveld want of ik nou thuis zit te wachten of op het vliegveld, dan liever op het vliegveld. Dan sta je misschien wel 3 kwartier of een uur voor een gesloten balie te wachten, maar dan ben je wel één van de eerste die incheckt. Dan heb je bijna 3 uur voor de paspoortcontrole en shopping op SUvarnabhumi.
Ook bij terugkomst in BKK probeer ik zo snel mogelijk uit het vliegtuig te zijn en dan snel naar de paspoortcontrole lopen. Sta je meestal ook bijna vooraan in de rij en als mij vrouw mee is geweest naar NL dan mogen we bij de rij voor Thaise mensen.
Gemiddeld heeft de ambtenaar minder dan een minuut nodig, meestal maar ene halve, maar het zijn d emensen die hun zaakjes niet in orde hebben die de boel vertragen. Arrival of departure card niet ingevuld, of anderzins wat op houdt. M.i. gewoon wegsturen en weer achter in de rij aansluiten.
Meestal is de ambtenaar wel vriendelijk tegen mij, maar hij/zij kan ook wel eens een slechte dag hebben, dat hebben we allemaal toch wel eens.
Ik heb me altijd verbaasd over dat zo snel mogelijk het vliegtuig uit.
Je staat misschien wel vooraan in de rij van je eigen vliegtuig, maar evengoed achteraan de rij van het vorige vliegtuig.
Aangezien vliegtuigen de hele dag aankomen en vertrekken, zal het in wachttijd per saldo weinig uitmaken.
En als je dan door de immigratie heen bent, moet je daarna toch nog op je koffer wachten is mijn ervaring.