The rally of free youth groups at the Democracy Monument (sarapongwongpan / Shutterstock.com)

De politie overweegt juridische stappen te ondernemen tegen de leiders van de anti Prayut bijeenkomst die zaterdag 18 juli in Bangkok werd gehouden omdat de demonstranten de noodtoestand en andere wetten hebben overtreden.

De Student Union of Thailand en de Free Youth-groep leidden zaterdag de betoging bij het Democracy Monument en eisten ontslag van premier Prayut Chan-o-cha. De politie heeft gezegd dat de groep geen toestemming heeft gevraagd om te demonstreren.

De Metropolitan Police hield maandag een bijeenkomst om te praten over de beschuldigingen tegen de protestleiders. Volgens de politie hebben ze bewijs dat sommigen van hen de menigte hebben aangespoord en desinformatie hebben verspreid. De rally wordt ook beschouwd als een overtreding van het noodtoestand dat sinds maart is opgelegd als onderdeel van de poging om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen.

De protestleiders riepen in hun toespraken op tot het intrekken van de noodtoestand. Andere eisen zijn de ontbinding van het parlement en het opstellen van een nieuwe grondwet. Ze dreigden ook de protesten te intensiveren als de regering niet binnen twee weken op de eisen reageert.

Bron: Pattaya Mail

Over deze blogger

Lodewijk Lagemaat

19 reacties op “Anti Prayut demonstranten in Bangkok worden mogelijk vervolgd”

  1. Rob V. zegt op

    Op de demonstratie zaterdag bij het monument van de democratie was de opkomst zo’n 2 a 2,5 duizend personen volgens de meeste media (BP schrijft 1000). Een korte video die een goede indruk geeft heeft Thisrupt: https://thisrupt.co/videos/prayut-get-out-demands-protestors-gathered-at-bangkoks-democracy-monument/

    De demonstratie duurde van 17.00 en ondanks dat de leiders tot 8 uur ’s ochtends hadden willen blijven bliezen ze de demonstratie iets na middernacht af. De demonstratie verliep vreedzaam al liet de politie wel weten dat men in overtreding van de wet was (o.a. maximaal 2 jaar cel wegens schending van verbod op bijeenkomst onder corona noodwet). De demonstranten op het podium hielden het vrij netjes, in het publiek waren creatieve spandoeken te zien.

    Zondag waren er in Chiang Mai and Ubon Ratchathani ook protesten, opkomst in de honderden. Maandag was er een klein protest bij de ingang van het hoofdkwartier van het Thaise leger, alwaar men een foto van opperbevelhebber generaal Apirat verscheurde. Op een bordje bij het podium stond de tekst ‘ waarom hebben we een leger?’ . Zie:
    http://www.straitstimes.com/asia/se-asia/thai-protesters-take-aim-at-army-after-anti-government-rallies

    De komende dagen en weken zijn er meer demonstraties aangekondigd in een tiental andere steden.
    De jeugd (maar er waren ook oudjes tussen de demonstranten te vinden) is deze regering en de grote onrechtvaardigheid spuugzat, denk aan de grondwet en de verkiezingen die beide op niet bepaald eerlijke manier zijn verlopen. De hoge heren zelf waarschuwen dat voor demonstreren toestemming nodig is (alsof men die krijgt), nu niet kan wegens de noodtoestand (Corona regels) en om het hoogste instituut er niet bij te betrekken. Het is de vraag wat de autoriteiten allemaal uit de hoge hoed zullen toveren om de demonstranten te bestrijden. Onder mijn eigen vrienden maakt men zich ongerust voor een nieuwe 6 oktober (1976, slachting van studenten op de Thammasat universiteit).

    • Tino Kuis zegt op

      Goed, volledig verhaal, met deze aanvulling.
      Er waren ook nogal wat anti-monarchale spandoeken. ‘We hebben het vertrouwen meer in de monarchie verloren ‘ was er één van. Andere borden waren meer in code taal, vaak met een verwijzing naar de letter -O- een deel van de naam van de vorst โอรส Orot, wat ‘zoon’ betekent in de koninklijke taal. Bv: we willen ‘dem cratie’, zonder de -O- dus, of ‘dem O crazy’. De autoriteiten lieten dan ook hierover een speciale waarschuwing horen. Spannende tijden.

  2. Eric zegt op

    Het is niet verwonderlijk met al wat er de 10 laatste jaren gaande is hier. Meer corrupte ambtenaren dan ten tijde van Thaksin . Desondanks was er zero tolerantie aangekondigd. Hopelijk bewegen de Thais meer om de situatie te keren.

  3. Tino Kuis zegt op

    Misschien wel aardig om een paar stukjes uit een interview met één van de demonstranten, Panupong Jadnok, te citeren:

    Are you scared?

    This is not my first time getting involved in something like this. I volunteered with YoungleadersThailand for three years and have experienced many threats. I was even shot at. I’m very much used to it.

    If I have to sacrifice something for democracy, like my life, it will be worth it. There is nothing left to fear.

    How do you feel when people say “politics isn’t for students, students should just focus on studying”?

    [laughs] If you say that students are the future of the country, then we definitely have all the right, and even more of a reason, to be involved in politics.

    It is our future, and that’s why we have to protect our future.

    https://thisrupt.co/society/fight-against-the-power/?fbclid=IwAR0LiKQbskd_D2ArC1NilJawcvOolVXDbuS8hLPUKwfvLA2TJ2gj7gkZ5Ps

  4. KarelSmit2 zegt op

    Goed verhaal en erg moedig van deze Thaise studenten en andere aanhangers, want dit is uiteraard niet zonder enig risico.
    Ik hoop dat deze moedige mensen hun doel zullen bereiken, en dat deze leiders niet alleen maar opstappen maar ook jaren de gevangenis ingaan, er zijn aanklachten genoeg te bedenken.

    Maar dan even nog wat anders, ik zit de laatste tijd steeds meer te denken, het is toch wat dat niet alleen Thailand maar over de hele wereld, Ja ook in Nederland!, dat regeringsleiders lak hebben aan wat de bevolking wil die zij vertegenwoordigen, Tja zolang je de politie en leger als back-up hebt is het allemaal niet zo moeilijk, maar deze mensen moeten toch ook een keer denken klopt dit wel wat ik doe?
    Het word hoog tijd dat deze mondiale machtsverslaving als een ziekte wordt gezien.
    Alleen is hier helaas nog geen medicijn voor uitgevonden.

  5. Luc Van Win zegt op

    Vind het toch vreemd dat er in Isaan, in bijvoorbeeld Maha Sarakhan weeral vlijtig mensen 500 bath per persoon die akkoord was te gaan demonstreren, werd betaald. Maar ja, dat zullen ze van de vroegere premier Taksim geleerd hebben zeker ? Of is het misschien dezelfde groep die erachter zit.

    • TheoB zegt op

      Bron?

      • Rob V. zegt op

        De bron blijft meestal ‘mijn buurman zegt dat’. Wat wel zeker is: het geven van geld om een demonstrant of stem te kopen is van alle jaren en alle kampen. ‘Thaksin’ kun je voor menig andere naam vervangen, maar sommige mensen aan de top kijken voor het slapen gaan onder hun bed voor Thaksin of communisten die zich daar verschuilen.

        Wat we ook zeker weten: bij veel demonstraties ging men rond om geld in te zamelen (crowdfunding dus) om daarmee, samen met vrijwilligers faciliteiten zoals eten, drinken, medische zorg, toiletten enzo te regelen. Bron? O.a. ‘Assembly of the Poor’. Bij Democracy Monument deelden men 112 pizza uit.

        De verhalen van een derde macht zijn ook zo oud als de weg naar Rome. Zo waarschuwde politiewoordvoerder Kissana Pattanacharoen voor een derde macht achter de schermen. Dat impliceert dat studenten marionetten zijn (van Mr T? Of die andere meneer T? Communisten?). Maakt men nooit concreet, ook komt er geen bewijs.

        De politie maakt zich zorgen om de burgers, heus. Zoals ik onlangs al citeerde hoe de man met het ‘ik heb het vertrouwen verloren in…’ shirt (zit nu gedwongen n een gekkenhuis ter observatie) van de politie te horen kreeg dat met dat shirt aan hij “misschien aangevallen wordt en men dan valselijk naar de autoriteiten kan wijzen als dader” (geen precies citaat).

        De veelal niet onderbouwde boodschap of waarschuw is duidelijk: het plebs is dom en brengt zichzelf in gevaar, als ze nou eens leren luisteren naar de heren aan de top dan…

        Bron: https://www.khaosodenglish.com/politics/2020/07/20/police-planning-to-charge-youth-protest-leaders/

        • chris zegt op

          De man van het bekende shirt is gisteren onmiddellijk vrijgelaten. Rararararararar, wie zit daar achter?

          • Tino Kuis zegt op

            Je bedoelt meneer Thiwakorn, Chris? Met die tekst op zijn shirtje: ‘ik heb geen vertrouwen meer in de monarchie’. Ja toch?

            Hij werd naar een psychiatrische ziekenhuis in Khon Kaen gebracht door een aantal politieagenten en militairen, toch mooi dat zij zich bekommeren om psychisch lijdende mensen.

            En dan ‘wie zit achter zijn vrijlating? ‘ Weet jij dat, Chris? Ik neem aan toch zeker wel een psychiater in dat ziekenhuis?

            Als het iemand was van buiten het ziekenhuis dan…..nou ja, vul maar in.

            • chris zegt op

              Het was niet Prayut, noch Apirat. En de dokter zou zo iets niet durven.
              Er kan maar een persoon zijn die de order heeft gegeven om de man vrij te laten. Maar dat gelooft bijna niemand, behalve ik.

    • Sl. van K. zegt op

      U bedoelt dat men voor 500 baht 2 jaar gevangenis straf riskeert?

      • Rob V. zegt op

        Inmiddels op Sociale media foto’s van de protesterende studenten. Ondanks waarschuwingen van de autoriteiten, waarbij -met name de kopstukken-, een aanklacht riskeren met 2 jaar cel, telefoontjes en huisbezoek van politie in uniform of burger. Ook riskeren ze aftrek van een rapportcijfer burgerschap. Bij onjuiste ethiek en schenden van de Thaise culturele normen raak je punten kwijt op je rapport. Dat overkwam in het recente verleden bijvoorbeeld Netiwit.

        Op mij suggereert dat lef, dat men er genoeg van heeft en ondanks de waarschuwingen en verboden van partijen die de studenten het leven nog zuur kunnen maken men toch door gaat. Onderling grapt men dat er geen plaats genoeg is iedereen op te sluiten. En dan die claims van 500 thb?? Heus?? =/

        Morgen vast een betere bron maar hier de aankondiging:
        https://www.khaosodenglish.com/politics/2020/07/22/students-to-defy-universitys-ban-on-anti-govt-gatherings/

        • chris zegt op

          Misschien studenten van Thaise middalbare scholen maar op tweetalige en internationale (private) middelbare scholen en ook op de universiteiten bestaat helemaal geen ‘vak’ burgerschap.

          • Rob V. zegt op

            Er is wel degelijk een systeem met punten voor juiste ethiek. Om het voorbeeld van Netiwit toe te lichten: ‘veel scholen en universiteiten gebruiken een ‘fout gedrag punten’ (demerit points) systeem om correct gedrag te verzekeren. Elke keer als je de regels overtreed worden punten afgetrokken’. Ik noem dat vrij vertaald burgerschap.

            Onder welke categorie dat precies valt? Goeie vraag. De vakken hebben wat andere labels, zo kennen Thaise basis en middelbare scholen de categorie ‘maatschappij, religie en cultuur’ waar onder dan weer zaken vallen zoals les in ethiek, moraliteit, citizenship. Hoe een individuele chool dat precies regelt kan ik niet zeggen. Punt is dat ‘onjuist gedrag’ bestraft wordt met punten aftrek en Thaise leerlingen constant aan de juiste normen en waarden worden herinnerd via diverse sociale schoolvakken.

            Ook bij deze protesten van nu lezen we weer over rectors die waarschuwen gedragspunten af te trekken als de studenten zo door gaan.

            https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1316491/netiwit-removed-from-student-council

          • Tino Kuis zegt op

            Beste Chris,

            Nee, op internationale scholen bestaat geen vak genaamd ‘burgerschap’ voor zover ik weet, maar soortgelijke onderwerpen worden wel besproken in vakken als ‘World Cultures’en ‘Ethics’.

  6. Johnny BG zegt op

    Jip en Janneke taal kan ook wel eens handig zijn.

    Er was eens een huis en daar wonen vele kinderen met een vader die het beste voor heeft. Maar die vader heeft te maken met kinderen met vele meningen…………zoom even terug naar de thuissituatie.
    Vrouw + man + 2 kinderen. Wie heeft het voor het zeggen?
    Kinderen zullen nooit de baas worden, ze kunnen hooguit om een verandering vragen.
    De Arabische Lente heeft laten zien hoe fantastisch het idee is om radicaal te veranderen. Wikipedia is niet perse een bron maar als het zoveel doden tot gevolg heeft en er weinig verandert dan kan je dat toch niet steunen?
    Ik wil geen personen noemen maar de kliek voor extreme verandering zijn veelal ook loonslaaf (geweest) en wat is dan de fun om te duiden wat er verkeerd is ipv een bijdrage te leveren aan het opzetten van een bedrijf zodat ze zelf kunnen ondervinden welke uitdagingen dat geeft?

    • Rob V. zegt op

      Precies volgens de schoolboekjes: zie de natie als het gezin thuis. Vader is de baas, het gezin heeft de luisteren. Misschien kunnen ze ook wat zeggen maar vader beslist of hij er wat mee doet. Kinderen zijn te dom en onervaren. Die kunnen nooit alle acties van papa doorgronden. En al gebruikt hij soms agressie of geweld, hij bedoeld het goed, heus. Zo leren Thaise kindertjes dat. Paternalisme tot in het extreme.

      Blijkbaar is het een enge gedachte om met zijn alle om de thuis of bedrijfs tafel te zitten en een stemming te houden. Nu voer je een democratie niet van de 1 op de andere dag in, dat was ook het excuus 100 jaar geleden om er ‘voorlopig’ maar niet aan te beginnen. Zo leer je veilig fietsen.. of?

      Geen idee wat een heel ander continent hier mee te maken heeft, met allerlei groepen en rare grenzen. Dat kun je niet met Thailand vergelijken.

      Ik zie ook niet in wat er extreem is aan een semi democratie om te vormen tot een volwaardige vorm van democratie met verantwoordingsplicht, echt onafhankelijke machten etc.

      En het maakt geen worst uit of iemand van ons loonslaaf of directeur is. Zei die tussen de Thai werken (als collega, baas of ondergeschikte) kunnen wel praten en vooral luisteren naar de Thai. Het is aan hun. Oh en degene die op een andere manier met Thaise mensen verbonden zijn: het zelfde: praat, wissel ideeën uit, laat de Thai zijn zegje doen, uiteindelijk is het aan hun. Een democratisch systeem zou de Thai natuurlijk wel helpen hun land vooruit te helpen, dat is nu juist waar de demonstranten zich zo druk over maken, die willen eindelijk eens voor vol worden aangezien. Ik geef ze groot gelijk.

    • Herman zegt op

      Er was eens een huis en daar woonden een vader met vele kinderen. Vader deed z’n best zijn kinderen tot zelfstandige en verantwoordelijke mensen op te voeden, omdat hij wist dat ooit zij hun plaats in de samenleving moeten innemen. Op dat moment kan hij hen loslaten, en met veel vertrouwen terugblikken. Trots en blij is hij omdat hij tevens weet dat zijn kinderen veranderingen ten gunste zullen inzetten.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website