ABN AMRO schakelt pinnen buiten Europa uit
Voor klanten van ABN AMRO die het afgelopen jaar niet buiten Europa hebben gepind, wordt pinnen buiten Europa vanaf 20 januari 2013 standaard ‘uit’ gezet.
Klanten hebben de mogelijkheid dit snel en eenvoudig zelf te wijzigen via Internet Bankieren dan wel telefonisch of via een kantoor. Klanten worden hierover vanaf vandaag per brief of bankmail geïnformeerd. Voor de meeste klanten wordt pinnen buiten Europa standaard ‘uit’ gezet maar voor ongeveer 10% procent van de klanten die regelmatig de pas buiten Europa gebruiken verandert er niets.
ABN AMRO neemt deze aanvullende maatregelen enerzijds omdat klanten hebben aangegeven graag zelf het gebruik van hun betaalproducten in te regelen en anderzijds om klanten beter te beschermen tegen skimming fraude. Bij deze vorm van fraude met de betaalpas proberen criminelen met een gekopieerde betaalpas geld op te nemen buiten Europa. Dat is nu minder makkelijk voor ze en daarmee wordt een hoop schade en ongemak voorkomen.
Gijs Schreuder, Directeur Particulier Betalingsverkeer ABN AMRO: ‘Om internet bankieren verder te beveiligen heeft de bank eind augustus al voor de meeste klanten de mogelijkheid om geld over te maken naar het buitenland standaard ‘uit’ gezet. Dat heeft bijgedragen aan een forse afname van het aantal fraude gevallen. Met de maatregel die we nu nemen voor de betaalpas verwachten we ook schade door skimming verder terug te dringen’.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
Een verstandige maatregel. Eigenlijk vind ik dat het goed geregeld is bij de Nederlandse banken. Ik heb met Duitse collega’s gesproken over pishing… daar duurt het lang en na veel telefoongesprekken had een collega zijn geld pas terug.
De Rabobank had in mijn geval meteen onze pas geblokkeerd, een nieuwe bezorgd en ook het gestolen geld op de rekening terug gezet.
Voor mensen die naar Thailand “emigreren” is het een maar een kleine moeite hun pasje te activeren en ze worden er tegen beschermd dat iemand ongeoorloofd het pasje in Nederland (voor de activatie) zou stelen en in het buitenland geld pakt.
Moderator: graag bij het onderwerp blijven.
Er zijn nieuwe beter beveiligde pinpasssen in aantocht heb ik begrepen. Zonder magneetstrip. Misschien is het probleem dan weer (voorlopig) opgelost. Ik weet echter niet of de Thaise geldautomaten (en achterliggende software) met deze passen met chip, maar zonder magneetstrip kunnen werken.
Daar ik toevallig n nieuw Amro pasje nodig heb en het nieuws op de radio hoorde ben ik gelijk gaan bellen. Het makkelijkste is gewoon je lokale bank te bellen en je pas wordt gedeblokkeerd zodat je geen problemen hebt met pinnen in Thailand. Of even persoonlijk langs de bank gaan.Persoonlijk doe ik het liever niet via internet,want stel…er gaat wat fout.Nu kan je de bank ten aller tijden aansprakelijk stellen bij eventueel falen. Ik pin trouwens altijd waar Thai een stalletje/eettentje ed hebben.Zij zijn zeer alert en hebben mij ook diverse malen geholpen om meer dan 10.000bath uit de ATM te halen,hoewel ik ze eerst wel even goed in de ogen kijk,als u begrijpt wat ik bedoel!
@Willem, ik zou persoonlijk nooit geholpen willen worden bij een ATM omdat dit juist één van de oorzaken is dat de met passen van mensen daarna gefraudeerd word.
@BramSiam, alle moderne terminals zullen niet met die magneetstrip werken aangezien die magneetstrip slechts naam en bankrekeningnummer vermeld. Via de chip kan de terminal wel berekenen of de dag/week limiet overschreden werd of krijgt de terminal een antwoord terug van de bank dat hij de transactie mag verwerken. Terminals die alleen maar de magneetstrip accepteren, zijn kaarten zonder chip, vnl Amerikaanse credietkaarten. De terminal zal in dat geval zien dat de chip ontbreekt. Is de chip wel aanwezig, dan zal de betaalterminaal in zo’n geval altijd terugvallen op de chiplezer en die ook gebruiken. Althans zo is dit in W-Europa het geval en kan mij niet voorstellen dat het in Azië anders gaat. Het probleem van gefraudeerde passen ligt voornamelijk bij het skimmen middels gemanipuleerde betaalterminals of betaalautomaten. De kaartgevens op deze manier verkregen kunnen gemakkelijk op een andere pas overgebracht worden waarmee dan in Thailand, bijvoorbeeld, geld kan worden opgenomen. Met name Oost-Europese bendes zijn gespecialiseerd in deze vorm van criminaliteit, en aangezien Russen en Oost-Eurpeanen de laatste jaren steeds vaker in Thailand opduiken, vind ik het ook niet verwonderlijk dat vele W-Europese in Thailand opduiken waar dan grote bedragen opgenomen worden. In hoeverre de Thaise overheid hiertegen optreedt? Ik denk dat ze het als een mooie bron van inkomsten zien aangezien veel Russen en Oost-Europeanen dat geld ook daar zullen gebruiken om te investeren. Ikzelf zie nog grotere problemen komen met het contactloos betalen.
De bovenstaande reactie verbaast me. Waarom niet gewoon met Internetbankieren van huis uit je pasje deblokkeren. Wat kan daarbij mis gaan? Je doet dan precies hetzelfde als die bankmedewerker die je belt. Die deblokkeert hem ook via internet vanaf z’n terminal. En dan waarom in hemelsnaam wel anderen (thais in dit geval) inschakelen om je te helpen cash geld op te nemen? Zo breng je mensen wel in verleiding. Iedere automaat heeft een engels menu, dus wat is het probleem. Het getuigt van durf om zoveel vertrouwen te hebben in je medemens die je diep in de ogen gekeken hebt, maar waarom dan zo weinig in het internetbankieren. Ik doe in elk geval bij voorkeur het omgekeerde.
Lekker makkelijk van ABN maar wat is alternatief indien je deze blokkering in stand laat indi en je binnenkort afreist naar Azie bv
travelcheques of cash??? wordt tijd dat banken nu eens slimmer dan de bad guys worden en hun vette bonussen eens waarmaken!!!
Cees Spr./Holland
Hallo Cees, als je met je auto rijdt moet je op het gas trappen (dus iets doen…)
Als je op de rem blijft trappen (dus niets doet) kun je ook niets….
Ik begrijp hier helemaal niets van.
Frank F
Net zoals BramSiam zegt, ook ik doe aan internetbankieren en je kunt je bankpas blokkeren/deblokkeren voor de periode die je zelf wilt en het werelddeel. Dit kun je dag en nacht, waar ook ter wereld doen. Ik snap echt die ophef niet, is dit een afkeer van een vernieuwing waar men weinig verstand van heeft?