Aanpak weigerende taxichauffeurs in Bangkok krijgt nieuwe impuls
Minister van Vervoer Suriya Jungrungreangkit heeft op zondag 25 februari bekendgemaakt dat er nieuwe stappen worden ondernomen om het langlopende probleem aan te pakken waarbij taxichauffeurs in Bangkok weigeren passagiers mee te nemen, vooral tijdens spitsuren of in situaties van zwaar verkeer.
Dit initiatief is in lijn met de doelstellingen van premier Srettha Thavisin om de kwaliteit van taxidiensten te verbeteren op het vlak van veiligheid, comfort en regulering van de tarieven.
De afdeling Land Transport is opgedragen om met spoed actie te ondernemen tegen dit probleem, dat blijft voortbestaan ondanks eerdere pogingen om de Land Transport Wet van 1979 te handhaven, die het selectief accepteren van ritten door chauffeurs verbiedt.
In 2018 introduceerde het Metropolitan Police Bureau een beleid van directe boetes voor chauffeurs die zich niet aan de regels houden, en voerde het specifieke acties uit in gebieden die populair zijn bij toeristen. Ondanks deze maatregelen blijft het weigeren van passagiers een van de voornaamste klachten over de taxidiensten in Bangkok, zoals blijkt uit de gegevens van het Gemini AI-model van Google. Uit rapporten blijkt dat tot 40% van de klachten gerelateerd aan taxi’s gaat over chauffeurs die ritten weigeren, vaak omdat ze een voorkeur hebben voor vaste tarieven in plaats van metergebaseerde tarieven.
Minister Suriya heeft tevens het Thailand Development Research Institute (TDRI) ingeschakeld voor een grondige beoordeling van het taxisysteem en de tariefstructuur, met inachtneming van de actuele levensonderhoudskosten. De studie van TDRI zal openbare hoorzittingen omvatten met consumentenbeschermingsorganisaties, taxichauffeursverenigingen en afgevaardigden van overheidsinstanties om een breed scala aan perspectieven te verzamelen. Suriya benadrukt het doel om de taxidiensten in Thailand op te tillen naar internationale standaarden door het implementeren van diverse maatregelen.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
De reguliere taxi’s die trouwens heel vaak ook weigeren de meter aan te zetten boycotten, en waar mogelijk gebruik maken van Uber of Grab.
Buiten het toeristencentrum heb ik nooit een probleem als ik op straat een taxi stop. De meter gaat dan altijd aan. Ik ben hier weer op overgestapt omdat Grab doorgaans een stuk boven de meterprijs rekent.
Het beste is natuurlijk een meter taxi, maar Grab is vaak even duur als de gevraagde (ongemeterde) prijs van taxi chauffeurs heb ik ondervonden. Als ik een informele prijs echt heel hoog vind vergelijk ik het even met de Grab prijs van dat moment en houd dat als maximum tarief aan voor reguliere taxis die de meter niet willen aanzetten.
Vandaag 4 taxis genomen om en rond Lat Krabang BKK. ALLE 4 hun meter opgezet startend op 35tb en dit zonder dat ik het moest vragen. Telkens tip gegeven. Grab is een stuk duurder en de meeste grabbers tonen geen foto als je heb bestelt. Taxis zijn sterk verbeterd.
Wij doen de laatste jaren sws alles met Grab.
Wij zijn helemaal klaar met de taxi chauffeurs en met name in Bangkok
Mijn ervaring met de gewone reguliere taxi’s is toch ook positief. Altijd de meter aan, zelden dat ik ze erop moet wijzen om de meter aan te zetten. Mijn ervaring met Uber of Grab is niet zo positief, meestal is het zelfs duurder. Het maakt geen verschil of ik alleen of als ik samen met mijn thaise echtgenote ben. De laatse keer dat ik terug naar ons thuis in Ubon ging had ik een vlucht van Don Muang naar Ubon. Met de taxi van mijn hotel in de omgeving van het Victory Monument over de Don Muang Tollway naar de luchthaven van Don Muang, incl. toll was 550 bath, was druk en de rit duurde n dik half uur. afgerond op 600bath.
De tuk tuk neem ik zelden of nooit. Ik begrijp wel de frustratie van sommige die zich in de luren laten draaien. Maarja, daar ben je zelf bij en bezie het als leergeld. Daarbij is soms ook wel het probleem van de taal en zijn sommige chaufeurs ook met het gebrekkig Engels een probleem. Zelf kan ik n mondje thais (en Isan) en kan ik me wel behelpen.
Helaas proberen diverse taxi of tuk tuk chauffeurs de tourist een poot uit te draaien, een jaar of 6 geleden met een taxi van ons hotel naar Wat Phra Kaew en met een tuk tuk terug naar ons hotel, de tuk tuk chauffeur vertelde dat wanneer ik als farang alleen had geweest had hij ฿2000 gerekend, maar nu met mijn Thaise echtgenote er bij kostte het ฿200 niet voor het eerst en niet voor het laatst dat ze de tourist pootje lichten, het leukste in sommige gevallen is dat mijn vrouw welke toch rasechte Thaise is, maar niet direct als dusdanig er uitziet sommigen welke wat proberen uit te halen laat schrikken als ze in het Thais even ze van repliek dient.
Gr. Arno
Een tuk-tuk chauffeur die je openlijk in je gezicht zegt dat hij een farang 2000THB zou aanrekenen terwijl de gangbare prijs 200THB is? Dat geloof je toch zelf niet.
Ik heb in de vele jaren dat ik hier woon nog NOOIT een tuk-tuk rit geweten van 2000THB, zelfs niet bij onwetende toeristen. Je verbeelding slaat op hol als je het mij vraagt.
Een tuk-tuk rit van 2000 Baht, tja we zullen het maar geloven zeker 🙁
Was dat een ‘gouden tuk-tuk’ met airco misschien?
Heel goed dat er een poging wordt gedaan om dit aan te pakken! In het verleden ergens soms lang staan te wachten eer we een taxi hadden gevonden die wel naar onze beoogde bestemming wilde rijden. Pantip Plaza is/was zo’n plek waar je soms behoorlijk lang moest wachten. Soms namen we uiteindelijk een motortaxi..