94 verkeersdoden, 1.051 personen gewond
De eerste twee dagen van de ‘seven dangerous days’ zijn bij 955 verkeersongelukken 94 personen om het leven gekomen en 1.051 personen gewond geraakt.
In de provincie Nakhon Pathom en Ayutthaya vielen de meeste slachtoffers, gevolgd door Petchabun, Bangkok en Lampang.
Zondag kwamen op de Bang Sing intersection van de Nang Rong-Chamniweg 12 personen om het leven toen de pickup truck waarin ze in de laadbak zaten, in botsing kwam met een bus. Ze waren op weg naar de begrafenis van een familielid in Buri Ram. In de bus die op weg was naar Si Sa Ket, raakten 14 personen gewond; vier zijn opgenomen in het ziekenhuis van Nang Rong.
Stand na 3 dagen: 1.605 ongelukken, 165 doden, 1.782 gewonden.
Update 2 januari:
4th day of 7 danger days for road accidents over the New Year sees 241 deaths and 2,382 injuries, Buri Ram sees highest deaths at 16.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
- Thailand tips21 november 2024De provincie Trang en haar verborgen parels
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
ja,wat wil je ook in een land waar iedereen gewoon maar een rijbewijs kopen kan,zonder de bevoegdheid tot het besturen te hebben,als ik soms met de auto onderweg ben heb ik soms een complete hartstilstand als ik de capriolen zie die ze hier op de wegen uithalen
De overheid mag trots zijn op haar beleid. Men doet niets aan de alcoholcontrole, met een watertank langs de weg zitten het is een gotspe.
Als men de politie uitrust met apparatuur voor alcohol controle en navenant de boetes verhoogd dan denk ik dat het dodental aanmerkelijk terug zal lopen. Maar ja een mensenleven telt hier niet.
Mai Pen Rai, een goede gezondheid gewenst.
Ik begrijp niet waarom de Thaise overheid halstarrig blind wilt blijven voor al die “terreur” op de wegen. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar geen weet van zouden hebben, zo dan?
Het is wraakroepend hoe er “gereden” wordt op de Thaise wegen, ik zou velen van hen geen cowboys noemen zoals we ze hier plegen te noemen bij roekeloos gedrag maar echte moordenaars in spé.
De meesten van die chauffeurs kan je maar met een woord omschrijven, nl. gepattenteerde idioten achter het stuur van een VAN, bus, pic-up of truck.
Je moet je dan wel realiseren dat zo’n chauffeur van een VAN of bus de verantwoordelijkheid draagt over het leven van vele onschuldige mensen. Moet daar dan echt geen licentie worden behaald om zulks voertuigen te besturen? Of stelt die licentie ook weer niets voor zoals zovele documenten of regels?
Ik heb persoonlijk het meermaals meegemaakt, zittend in bus of VAN dat ik letterlijk doodsangsten heb uitgestaan. Eens reed ik van BKK naar Hua Hin per VAN, het stortregende op de koop toe, toen heb ik letterlijk zitten bidden gedurende de ganse trip, het ging er waanzinnig hels aan toe, laat je verbeelding maar werken dan is het nog niets vergeleken met de realiteit.
Ik ben dan enkele dagen later teruggekeerd naar BKK … met de trein.
Waarom in hemels naam wilt de Thaise overheid dat probleem niet eens grondig aanpakken en strenge controles uitvoeren, gepaard gaande met boetes EN santies?
Mijn Thaise vrienden herkennen dat de locale politie te lui is om op patrouille te gaan, uitgezonderd wanneer ze wat “zakgeld” nodig hebben…
Ze zitten meestal wat te suffen in de airco van hun bureautje (met eigen ogen gezien), slapen, eten, spelen wat met hun gsm of hebben plezante verhalen te vertellen aan elkaar…
Ja, dan kan je evengoed al die “politiemensen” naar huis sturen en een echt politiekorps oprichten. Maar wie zal hier dan weer zijn “gezicht verliezen”? Zo… er gebeurt niets… tot in den treure…
En de onschuldigen blijven het ganse gelag betalen met hun levens, eigenlijk wel beschamend.
ik schrik er wel van,het lijkt wel het wilde oosten met die slechte chauffeurs.Ik vernam ook dat een buitenlander vaak als schuldige wordt aangewezen,ook al is de schuldvraag buiten orde.Zaken zoals geef nooit je rijbewijs af etc.,want je bent hem kwijt .Ook mogen de buitenlanders doorgaans op een grotere boete rekenen,waarom ook niet,ze kwamen toch om geld te brengen?lol
Met een first class verzekering heb je geen problemen.
Daar heb je wat aan als je in het lijkenhuis belandt door de schuld van zo’n idiote dwaas…
Daar heb je helemaal gelijk in, maar tot die tijd kun je maar beter goed verzekerd zijn.
…..met de trein. Roland heb je enig idee hoeveel spoorwegongevallen er in Thailand plaats hebben. Ik wel. Grote en kleine bij elkaar genoemen ongeveer driehonderd per jaar. Dus de volgende keer maar per…. Ja per wat eigenlijk?
Kom maar met echte onderbouwde cijfers, 2 grote trein ongevallen de laatste jaren:
17 januari 2005, Bangkok 140 gewonde passagiers.
05 oktober 2009 Hua Hin, 7 mensen gedood en tientallen gewonden.
Ik heb internet afgespeurd, meer kon ik echt niet vinden, ook in Thaise kranten inderdaad,
De trein is een veilig vervoersmiddel in Thailand.
Nogmaals als je betere informatie hebt; graag, maar dan wel met onderbouwde cijfers.
Ik heb zelf Thailand van noord naar zuid en van oost naar west en vice versa doorkruist en ik heb absoluut geen reden tot klagen, beter als dat gejakker op de “snelwegen”.
Groet,
Lex K
Nog geen twee weken geleden. Ongeval in Prachuab Kiri Khan. Twee wagons ontspoord. 26 mensen gewond opgenomen in ziekenhuis van Kuiburi. Stond echt in de kranten. Heb je kennelijk niet gelezen. Mijn gegevens stonden ongeveer een jaar geleden in de Bangkok Post. Heb het artikel helaas niet bewaard en kan het je dus ook niet laten lezen. Maar er stond, zoals ik al schreef. Grote en kleine ongevallen. Waarschijnlijk worden dan ook dingen meegeteld als: goederenwagon ramt stootblok. Overigens reis ik ook wel eens met de trein, en meestal met plezier. Groet, Hans
Relatief is de trein het meest veilig, ik zal ook best een aantal ongevallen niet terug hebben kunnen vinden, er staat mij een gevalletje bij waar een trein op of bij een markt c.q. station ontspoorde, maar de verhouding tussen het aantal doden in het verkeer en die met trein ongevallen is toch echt gunstiger voor de trein, daarbij ik vind het een heerlijk vervoermiddel, zelfs bijna nooit vertraging gehad.
Groet,
Lex
verkeer is moordend. Kort maar krachtig: Wat politie auto’s die rondrijden, wat bekeuringen ronddelen dat werkt, maar je ziet nooit politie. dat heb ik nog niet mee gemaakt. Dat is het enige wat werkt: boetes en politie
tinco
tinco f s lycklama a nyeholt.
Op de kartbaan die Thailand heet kom je zeker nooit .
De laatste 2 dagen stonden er 3 controleposten op 10 km in Hua Hin .
Zelf ga ik om de 3 maanden naar Ubon Ratchathani waar ik zeker onderweg 3 x wordt aangehouden .
Mijn gemiddelde op die afstand is 1 bekeuring per rit ,al of niet terecht .
Die bekeuringen heb ik meest van de politie die ik niet gezien heb .
Even verderop zit je nog te lachen omdat de boete zo laag is en ga je weer vrolijk verder en bij een beetje pech is het gieren met de agenten die je daarna aanhouden,als je het bewijs laat zien dat je al een bekeuring hebt betaald .
Ga leuk met die gasten om geef ze een sigaretje en wat snoep dan kan je reis niet meer stuk .
Fijn nieuwjaar .
Het is gewoon schitterend om zelf in Thailand met de auto te rijden.
Even wennen maar elke keer rij ik daar met heel veel plezier.
Controles, nou reken maar, bij elk verblijf in Thailand word ik enkel malen aangehouden.
Vaak bestuurd ook mijn dochter de auto en zit ik er naast, en bij een controle zijn ze dan meestal heel vriendelijk als ze zien dat er een Farag in de auto zit.
Bekeuring echt niet, gewoon heel vriendelijk een praatje makenzeggen uit welk land je komt.
Horen ze dat je uit Nederland kom, beginnen ze vaak over voetbal want dat weten ze bijna allemaal.
Groeten,Jacob.
Ik poneer iets, en schieten maar mensen.
We hebben het er allemaal over, dat een mensenleven niet telt in Thailand.
Echter, je zult maar iemand dood rijden. Hoe leef je dan verder?
In NL kan je geestelijke hulpverlening zoeken, in Th is dit not done.
In de USA gaan duizenden oud gedienden kapot, die gediend hebben in oa Vietnam, Irak, Afghanistan.
Trauma’s die nauwelijks te verwerken zijn, blijkbaar. Hoe verwerken thai trauma’s?
We weten het allemaal, aan de buitenkant zijn Thai bikkelhard. Misschien niet van binnen, maar de weg naar oa de geestelijke hulpverlening zit dicht.
Dan zou je zeggen, heel veel ontspoorde thai, die dit weer door geven aan de volgende generatie.
Is er fundamenteels niet iets verkeerd aan de Thaise maatschappij? (aangaande rouwverwerking, empathie, etc)
De politie houdt wel controles op oa alcohol, snelheid of brommers zonder helm. Ze zetten een fuik op en dan wordt iedereen gecontroleerd, gisteren nog gezien. Ook hebben ze radarcontrole-apparatuur op snelheid. Mijn vrouw kreeg laatst een bon voor 20 km te snel rijden, 200 baht….ze moest er ook om lachen.
Ze zouden echter veel meer kunnen doen en zelfs erg rijk kunnen worden door de regels te handhaven. Dit doen ze niet, waarom is mij ook niet duidelijk. Via smeergeld is het makkelijker verdienen denk ik.
Vanochtend zag ik een scooter op de weg liggen, er stond een moeder met baby naast en de bestuurder was zijn scooter aan het oprapen. Dit was op de highway in Bkk en ik vermoed dat die moeder met baby achterop de scooter heeft gezeten tijdens het ongeval. Ze droeg geen helm en had geen letsel voorzover ik kon zien. Ik ben doorgereden want niemand was gewond.
Ik heb al lang geleerd om het langs me heen te laten gaan, dit is Thailand. Als je dit niet kunt aanzien dan ben je in het verkeerde land aangekomen.
Wat ik wel erg irritant vind is dat als er 2 auto;s zijn gebotst ze op de weg blijven staan totdat de verzekering is gearriveerd. Zelfs bij kleine schades blijven ze gerust een uur de rijbanen blokkeren wat grote files kan veroorzaken. De andere thai blijven hier erg rustig onder en tsja dan kom je maar een uurtje later op je bestemming aan.
Ik begrijp ergens je eerste reactie: “Als je dit niet kunt aanzien dan ben je in het verkeerde land aangekomen”.
Maar het is toch niet omdat het land vol van mistoestanden is dat je dat dan maar als vanzelfsprekend moet aannemen.
Als nooit iemand dit aankaart of beter aanklaagt, ja, dan betekent dat zoveel als ermee akkoord gaan.
Al is het maar druppelsgewijze, er moet dringend aan deze verkeerde mentaliteit gewerkt worden. Er moet een soort van besef overgedragen worden (van verantwoordelijkheid) naar de Thai. En wie kan dat beter dan de farags.
Ergens hebben de farangs die daar leven (en er mede onderhevig aan zijn) de verdomde plicht om het goede voorbeeld te geven én via hun Thaise relaties de Thai met mondjesmaat princiepes en zin voor regelgeving bij te brengen. Wie anders zal het doen denk je?
Het is toch de natuurlijke reactie van een beschaafd wezen om het daar niet bij te laten, al besef ik goed dat het tijd vergt en slechts druppelsgewijze zal doordringen bij de Thai.
Ten slotte is het nog een derdewereldland, er is nog werk aan de winkel.
Dit is nu een typisch voorbeeld van de zendelingen mentaliteit, waar ik het ooit eens een keer gehad, de westerling is met zijn levenswijze en moraal superieur aan de oosterling en in het belang van de lokale bevolking hebben wij de morele plicht de mensen waarden en normen naar westerse standaarden op te leggen.
En nogmaals, ik denk dat ik dit voor de 25ste keer zeg Thailand is geen derde wereld land, met een heleboel ding kunnen wij nog een voorbeeld aan ze nemen, om er maar 1 te noemen; bescheidenheid.
Groet,
Lex K
Beste man, leg me dan eens uit hoe het ooit moet veranderen?
Als ik het goed begrijp vindt je het allemaal ok hoe het er aan toegaat, in dit geval het gekkenhuis op de Thaise wegen en het TOTAAL gebrek aan discipline. Met de trieste dodentol als gevolg.
Wat betreft “derde wereld land” heb ik niet van mezelf hoor, maar kreeg ik te horen van goed opgeleide Thai die hier in Belgie woonachtig zijn. En bovendien onderbouwden zij deze stelling ook, het zou ons té ver lijden om daar hier verder over uit te wijden.
En wat die “bescheidenheid” betreft, voor mij is onverschilligheid geen synoniem van bescheidenheid hoor.
je hebt het over een land vol misstanden, verkeerde mentaliteit, verantwoording overdragen van Westerling naar Thai, wie kan dat beter dan de farang?
Wij hebben de plicht het goede voorbeeld te geven in hun land? misschien, maar zijn zij dan ook verplicht dat goede voorbeeld op te volgen? en wie bepaald wat goed is in deze, wij ( de bezoeker) of zij de gastheren en dames?
Wie zal het anders doen vraag je, ik citeer je even, mijn antwoord; misschien de Thai zelf, er komen dagelijks steeds meer goed opgeleide Thai bij.
En waarom de “verdomde plicht”
Ik ga je weer even citeren'”Het is toch de natuurlijke reactie van een beschaafd wezen om het daar niet bij te laten, m.a.w. onze waarden en normen op leggen aan de Thais.
En voor mij is bescheidenheid ook geen synoniem voor onverschilligheid.
Over je opmerking over de “goed opgeleide” Thai in België, ik kan daar alleen maar mijn schouders over ophalen, dat is alleen van horen en zeggen, ik ken meer dan genoeg Thai in Nederland, ook met een behoorlijk opleiding, die ons nog maar steeds een onbeschaafd volk vinden en met veel heimwee aan Thailand denken, maar door omstandigheden niet terug kunnen.
Roland je bent nog niet lang genoeg in Azie geweest merk ik aan je reaktie. Er wonen miljarden mensen in Azie en die leven zoals het is. Wie zijn wij farang om hier de boel te komen veranderen? Voelen wij ons soms verheven boven deze mensen?
Arme mensen in dit ontwikkelingsland hebben ook recht op vervoer en woonruimte. Daarom zie je naast villawijken ook krottenwijken (zijn vaak van bouwvakkers hoor) en zie je ook de meest gevaarlijke brombakfietsen op de wegen rijden. Moeten die arme thai dan maar weg uit Bkk omdat ze geen veilige auto of mooi huis kunnen kopen?
Ga maar eens naar een buitenwijk in Bkk en ga een uurtje langs de straat naar het verkeer zitten kijken, het is een groot gekkenhuis wat zich voortbeweegt maar het gaat allemaal goed en niemand toetert er of maakt zich druk. Tuurlijk gebeuren er wel eens ongelukken maar die mevrouw met baby die was gevallen met de brommer doet het morgen weer, daar durf ik om te wedden. Ik heb dit al zo vaak zien gebeuren dat ik er niet meer mee kan zitten.
Ik heb vaak net als jij gedacht dat het moet veranderen maar dat gaat mij niet lukken en ik wil er ook geen energie in stoppen. Als je je onveilig voelt in het verkeer moet je een dikkere auto kopen, zo werkt het hier.
De motorrijders zouden een helm kunnen dragen voor veiligheid, dat doen ze niet (altijd) omdat het te warm is. Ikzelf denk er net zo over inmiddels. De overheid zou de gaten in de weg kunnen repareren of de thai opvoeden om de richtingaanwijzers te gebruiken. Dit doen ze niet dus het gaat zoals het gaat.
Er komen steeds meer goed opgeleide thai bij? Het is maar wat je goed opgeleid noemt. Van voedselveiligheid, verkeersveiligheid, elektriciteitsveiligheid, brandveiligheid of wat voor veiligheid dan ook hebben ze weinig kaas gegeten. Ze lusten vaak ook geen kaas mischien is dat het wel.
Wat de thai wel erg goed kunnen in vergelijken met farang is genieten van het leven en je geen zorgen maken over vanalles. Boedha beschermt ze en als het dan toch fout gaat dan is het maar zo.
Beste man, leg me dan eens uit hoe het ooit moet veranderen? Van wie moet het veranderen dan? Niet van de thai hoor anders zou het wel gebeuren.
Thailand is geen ontwikkelingsland. Ik zie hier grote villa-wijken waarvan de goedkoopste 40 miljoen baht kost, er rijden meer dure duitse auto;s rond dan in Holland en de mensen eten vaker in restaurants dan in Holland (ook armere mensen) dus wie is er dan onontwikkeld?
nou beste Nok,thailand is wel terdege een ontwikkelingsland(3e wereld).
Dit is toch geen schande,met westerse hulp lukt het best de zaak te ontwikkelen.Maar laten ze niet de houding aannemen,het allemaal zelf in huis te hebben.
Beste Dave, er is een verschil tussen 3e wereld landen en ontwikkelingslanden. Uiteraard wordt dit alles bezien vanuit het perspectief van de vaak westerse landen. 3e Wereldlanden waren landen die niet waren aangesloten bij of de NAVO (westerse landen) of Warschaupact (oostblok landen). Voor het gemak werden die 3e wereldlanden genoemd; had niets met het niveau van ontwikkeling te maken.
Ontwikkelinglanden worden door het OESO vastgesteld op basis van een aantal criteria, waarvan een van de belangrijkste het BNP. Thailand staat nog steeds op die lijst, maar qua BNP wel in de hoogste/laatste categorie, overigens ondermeer samen met landen als China en Turkye.
Een kenmerk voor een ontwikkelingsland wordt vaak ook gekeken naar de staatschuld. Als we dat ook meenemen, dan zijn alle Europese landen, samen met Amerika momenteel ook ontwikkelingslanden.
Het zal je misschien verbazen, maar diezelfde landen – Thailand, China en Turkye – zijn volgens het OESO ook verstrekkers (donoren) van ontwikkelingsgeld/hulp. Misschien gaan deze landen straks Europa bijspringen. Van China wordt dit zelf verwacht! Wie zijn dan straks de ontwikkelingslanden?
Ik vind je opmerkingen over “westerse hulp” (kun je mij vertellen welke) en “laat ze niet de houding aannemen dat ze het allemaal zelf in huis hebben” kenmerkend voor een westerling, zeer hooghartig en bijna koloniaal. Dit terwijl momenteel een groot aantal westerse landen zelf amper de broek op kunnen houden en als een bananenrepubliek geregeerd worden.
Wist je trouwens dat Thailand na de Tsunamie in 2004 bijna tot geen (financiele) hulp vanuit het buitenland heeft geaccepteerd? Toch knap voor een ontwikkelingsland.
Je zou trouwens eens het boek van Paul Theroux “dark star safari” moeten lezen. Die beschrijft (als oud ontwikkelingsmedewerker) goed de weldaad die wij met de door jou geprezen hulp brengen in alle ontwikkelingslanden.
vooruit dan maar bacchus,de leerplicht,bouwvoorschriften,voorzieningen voor invaliden,
kinderarbeid,corruptie,minimum inkomen etc. Is dat genoeg voor je?We hoeven thailand ook niet kost wat kost op te hemelen.
Dave, ik hemel helemaal niets op. Ik snap alleen niet dat veel westerlingen denken dat ze intelligenter en verantwoordelijker zijn, een betere mentaliteit hebben, etcetera (erzijn er nog wel een paar vooroordelen te vinden in de reacties), kortom een stuk beter zijn dan in dit geval de Thai. Soms denk ik wel eens dat het kolonialisme bij sommigen nog in de genen zit, of zouden de westerlingen het fijn vinden zichzelf continu een veer in de kont te steken.
Je voorbeelden begrijp ik in dit hele verband niet, maar vooruit maar. Ik zal wat combinaties voorleggen. Er is in Thailand ook leerplicht en in Nederland vallen steeds meer scholieren uit zonder diploma. Er bestaat in Thailand ook een soort WAO en in Nederland worden alle voorzieningen voor invaliden en ouderen steeds meer uitgekleed. Kinderarbeid bestaat bij de gratie van de westerse bedrijven en consument; die willen goedkope rommel (omdat we het zo goed hebben). Corruptie bestaat in het westen ook; daar geven we het wel eens een andere naam en heet het “lobby”. Minimum inkomen bestaat in Thailand ook en in Nederland springen de voedselbanken als paddestoelen uit de grond. Wie is nu onderontwikkeld?
Denk nou niet dat de westerling een “ubermensch” is omdat die wat euro’s in zijn zak heeft en gemiddeld drie woorden Engels meer spreekt (laatst nog een leuk stuk hierover op het bloq gelezen) dan een Aziaat, Afrikaan of Zuid-Amerikaan. Noem mij nu eens een ontwikkelingsland waar het als gevolg van die geweldige westerse invloeden en hulp het welvaart- en ontwikkelingspeil het niveau naar een westers niveau is gestegen? Ik wil maar afsluiten met het volgende: “Hoogmoed komt voor de val!”
Beste Bacchus, er valt met u niet van gedachten te wisselen, je draait (tegen beter weten in) jezelf alleen maar een rad voor de ogen. En je besluit met superlatieven die globaal gezien geen steek houden.
Wat heeft dit allemaal met zaken als “ubermensch” en hoogmoed te maken?
Ga aub eens terug naar waar het hem aanvankelijk in deze blog over ging.
Beste Roland, lees de reacties nog eens door, zou ik zeggen. Ik reageer op opmerkingen als “derde wereldland” en “dat de farang hier maar eens orde op zaken moet komen stellen, want anders wordt het nooit wat”; over superlatieven gesproken. Wat dit soort opmerkingen dan met dit stuk te maken hebben, weet ik ook niet. Kennelijk mag dat wel geschreven worden, maar niet op gereageerd worden.
Ik vind dat dit soort opmerkingen van hoogmoed blijk geeft. Kennelijk vinden sommigen dat zij de zaken beter kunnen regelen dan de Thai in zijn eigen land, dan voel je jezelf toch wel verheven; vandaar “ubermensch”. Dit soort denken heeft er overigens ook voor gezorgd dat het westen in de jaren 60-tig en 70-tig economisch en technisch snel werden ingehaald door Japan en nu ook door China, vandaar “hoogmoed komt na de val”.
Ik zou ook de reacties van Lex K nog eens lezen, die sluiten goed aan op die van mij.
Ik draai mijzelf geen rad voor ogen, dat laat ik aan anderen over. Ik heb inhoudelijk en onderbouwd mijn mening gegeven op het stuk en de reacties, dat wil niet zeggen dat iedereen het maar met mij eens moet zijn. Ik respecteer iedereen, ieders mening en vooral de gebruiken in een land waar ik als gast al een aantal jaren mag verblijven. Vooral dat laatste vind ik belangrijk (en fatsoenlijk) en dat laat ik dan ook blijken.
ja offcours bachhus,europa is helemaal niks bij thailand vergeleken.Je hebt gelijk,ik zal het niet begrijpen.Kijk thailand is een leuk land zolang je optijd opstaat voor de juiste persoon,je verdiende geld er naar toe brengt,en verder je nergens mee inmengt.
Een ontwikkelingsland wordt niet gemeten door naar de rijksten (veelal gevolg van corruptie) te kijken, met de vele opzichtige villa en dure sportwagens, maar naar de hoeveelheid en opleidingsniveau van de ARMSTEN!
Ik weet, in Bangkok toren veel super dure Europese sportwagens rond, Ferrari’s, Lamborginis Porsches etc.. Meestal carretjes van verwende zoontjes van dat soort rijkaards of van gangsters. Idem het soort villas van 40 miljoen en meer. Als dat allemaal een blijk van ontwikkeling is voor jou, ja dan houden we er wel degelijk een andere mening op na.
Roland, lees een van mijn eerdere reacties. Om vast te stellen of een land een ontwikkelingsland is wordt er gekeken naar het BNP (het gemiddeld inkomen per inwoner); ligt dit onder de (ik dacht) 12.000 dollar per jaar dan wordt een land gecategoriseerd als ontwikkelingsland. Heeft dus niets met de hoeveelheid armen en/of hun opleidingsniveau te maken.
Vroeger werden ook nog wel andere criteria gebruikt, zoals de schuldenlast van een land en het corruptieniveau, maar deze zaken heeft men gemakshalve losgelaten omdat die ook vaak bij ontwikkelde landen op vergelijkbaar en soms zelfs van een hoger niveau voorkomen. Tja, zo werkt dat in ontwikkelde landen.
[Ga maar eens naar een buitenwijk in Bkk en ga een uurtje langs de straat naar het verkeer zitten kijken, het is een groot gekkenhuis wat zich voortbeweegt maar het gaat allemaal goed ]
Dat is een krasse uitspraak, dat het allemaal goed gaat, als je bedenkt, dat verhoudingsgewijs in Th 6 maal zoveel doden vallen in het verkeer als in NL.
Absoluut ongeveer 700 in NL en 15.000 in Th in 1 jaar.
Ook in de laatste alinea doe je een paar boute uitspraken, die totaal niet zijn onderbouwd.
(over duitse auto’s, en uit eten)
Na gisteren weer even op het feit te zijn gedrukt dat er bij regen de wegen erg glad kunnen zijn kan ik het niet nalaten vooral de nieuwe weggebruikers er op attent te maken .
Juist gisteren terwijl je er niet op rekent dat je om deze tijd regen kan verwachten en het druk op de weg was met veel toeristen regende het in de omgeving van Hua hin vrij lang .
Olie en rubber op de weg in combinatie met water kan voor verassingen zorgen .
Houdt afstand ,schakel terug om de auto in bedwang te houden op een gladde weg .
Vooral bij het naderen van stoplichten is er wel eens verwarring ,voor ons is het soms vreemd zoals de stoplichten werken waarbij er ook nog extra verwarring kan ontstaan dat je bij het ene stoplicht wel linksaf mag bij rood en bij de andere kruising weer niet .
Daarbij komt dat er ook veel weggebruikers vlak voor de lichten proberen in een goede startpositie te komen op de wijze zoals in de F1 de coureurs hun banden warmen .
Iedere verkeersdode in Thailand of waar ook ter wereld is er een teveel. Het gaat echter wat kort door de bocht om het aantal verkeersdoden in Thailand volledig te wijten aan terreur, onverantwoordelijkheid, gemis aan mentaliteit, gebrek aan opvoeding, slechte rijopleiding, welgemanierdheid en wat al niet meer van de weggebruikers. Erg kortzichtig, vind ik.
Zeker, er kan nog veel gedaan worden aan de verkeersveiligheid in Thailand en een hoop andere landen in de wereld, maar dat heeft weinig te maken met het hierboven genoemde. Wat ik in vele reacties mis is de vergelijking van infrastructuur, verkeersamenstelling, verkeersdichtheid, transportgebruik, etcetera.
Nederland komt er goed af met gemiddeld 650 doden per jaar. Maar ja, in Nederland maken we ook wel gebruik van fietsen en bromfietsen, maar dat zijn er een stuk minder dan in Aziatische landen. Bovendien concentreert het gebruik zich in Nederland voornamelijk in de (grote) steden, terwijl deze in bijvoorbeeld Thailand ook op de grote wegen rijden. In Nederland heb je keurige fietspaden, in veel landen geen.
In Nederland heb je weinig pick-ups; in Thailand is dit om economische redenen, naast de bromfietsen, transportmiddel nummer 1. Tsja, als de bak vol zit en er gebeurd een ongeluk dan laat het aantal slachtoffers zich raden.
De verkeersdichtheid in Nederland nodigt niet uit tot hard rijden, of het moet over de vluchtstrook zijn. Ochten- en avondspits in Nederland geeft een dagelijks beeld van gemiddeld 250 km file; moeilijk om dan eens fiks het gaspendaal in te trappen.
Kortom, er zijn een hoop verklaringen voor het afwijkende aantal verkeersdoden in Thailand in vergelijking met bijvoorbeeld Nederland die niets te maken hebben met mentaliteit, verantwoordelijkheid, terreur, opleiding, ongemanierdheid en dergelijke. Onzin van de eerste orde zou ik dat willen noemen. In Nederland heb je waarschijnlijk net zoveel gekken en ongemanierden op de weg als in Thailand.
Ik weet ook niet hoe Thailand zich in dit opzicht verhoudt ten opzichte van de rest van de wereld. Volgens mij worden in Thailand geen statistieken bij gehouden over het aantal verkeersdoden. Ik weet wel dat Argentinie al jaren op nummer 1 staat en Griekenland daar niet ver achteraan sukkelt.
En dan nog even dit: Ik kwam met een paar Nederlandse vrienden een paar weken geleden terug van Koh Kood. Onderweg werden we en medeweggebruikers tot tweemaal toe bijna van de weg gereden door door twee wagens die in de bergen van een 2 baans weg een 4 baans wilden maken. Later stopten die twee wagens bij het zelfde benzinestation als wij. Wat kwam er uit? Juist: buitenlanders! Hoezo welgemanierdheid!
[1. Tsja, als de bak vol zit en er gebeurd een ongeluk dan laat het aantal slachtoffers zich raden.]
En dat heeft niets te maken met verantwoordelijkheidsgevoel?
In Griekenland vallen 3600 doden per jaar in het verkeer, dat zijn er ongeveer verhoudingsgewijs 7 maal meer dan in NL.
Dit steekt idd nog iets slechter af dan de thaise cijfers. Maar of een Griek (en ook Turk) nu echt met veel verantwoordelijkheidsgevoel aan het verkeer deel neemt….
Ik geef hiermee aan dat het een algemeen geaccepteerd gebruik is dat een laadbak vol zit met peronen, vaak om economische redenen. Kijk eens naar de (pick-up)busjes die volgepakt rondrijden en de aannemers die hun personeel in de pick-up naar en van het werk rijden. Moeten die mensen dan maar een grotere bus kopen of mensen weigeren respectievelijk hun personeel naar het werk laten lopen of in die al overvolle bussen laten stappen? Ik ontken niet dat het gevaarlijk, maar wie is verantwoordelijk? De bestuurders, de mensen die instappen, de overheid die dit accepteert of oogluikend toestaat? Ik denk eerder dat er niet echt over mogelijke gevolgen wordt nagedacht. Het zal waarschijnlijk de schuld zijn van het Boeddhisme.
Ik weet niet hoe Thailand zich in dit geval verhoudt tot andere landen. Ik weet wel dat Argentinie met gemiddeld 7.500 doden per jaar al jaren in de top staat.
bachhus volgens mij haal je de dingen door elkaar;wat heeft argentinie nu met thailand te maken?of heb ik iets gemist.Wees realistisch,blijf wel van thailand houden,want het is een fantastisch vakantieland.
Bacchus.
Ik krijg de indruk dat jij je kwaad maakt .
Volg voor de grap eens 1 rijopleiding en ga eens kijken waar ze moeten afrijden ,dan ga je echt uit je dak van woede dat ze zo iemand een rijbewijs geven .
Om af te rijden moet je al met je eigen vervoermiddel komen terwijl je het rijbewijs daar moet proberen te halen .
Je zal maar een aanrijding krijgen met iemand die onderweg is het rijbewijs te gaan halen .
Ik heb dames gezien die achteruit moesten inparkeren en omgedraaid terecht kwamen .
Resutaat ,geslaagd .
Daar eens een bezoek aan brengen is echt een atractie ,je hoeft geen toegang te betalen .
Beste Pim,
Ik word niet zo gauw kwaad; kan mij wel verbazen over kortzichtige conclusies. Ik begrijp uit je reactie dat jij een “spotter” bent bij rijscholen. In Amerika en Canada, waar een groot deel van mijn familie woont, kon je vroeger ook je rijbewijs halen met een “rondje om de kerk”. Misschien hebben de Thai dat dus wel van de Amerikanen geleerd tijden hun aanwezigheid in de 60’er en 70’er jaren. Waarschijnlijk dus toch weer die westerse invloed die de boel onveilig maakt.
Bacchus.
Dat is geen spotten maar ervaring .
Als je daar weer heen moet om je rijbewijs te vernieuwen zie je dat het halen van een rijbewijs een stuk moeilijker is geworden .
Nu krijg je zelfs een hellingproef op een berg van 2 meter hoog te nemen ,daarbij is ook het inparkeren en naar een video kijken waar je op kan zien dat je geen peuk uit het raam mag gooien bijgekomen .
Dat is anders dan vroeger toen je linksaf moest en daarna achteruit om dan om de hoek 30 cm van de stoep te parkeren .
Zelfs toen waren erbij die zakten .
Zonder schade rij ik al 45 jaar na in 1x mijn rijbewijs te hebben gehaald met 8 lessen van 1 uur in NL.
Hier haalde ik het na een bedankje van de instructeur voor de les die ik hem had gegeven in 5 minuten .
De conclusie is niet kortzichtig als ik van verre aan iemand zijn gedrag kan zien of deze kan rijden .
Pim, ik heb het niet over “spotten”, maar “spotter” zoals in “vliegtuigspotters”. Misschien moet je wat tips geven op dit bloq waar we op moeten letten om te kunnen zien of iemand kan rijden. Kun je dan ook zien of er een Thai of een buitenlander inzit, vraag ik mij zo maar af?
Bacchus ,je bent mij er eentje.
Echt een kastelijn al ben je er niet bij geweest je weet het altijd zo te draaien dat je gelijk wilt hebben .
Die horen meest verhalen van klanten en vertellen het alsof ze er bij zijn geweest ,ze vergeten dan dat hun beroep veel tijd vergt in hun kroeg zodat ze dikwijls het zelf niet hebben ervaren .
In dit 3e wereldland zie je al aan twijfelachtig rijden dat het vaak een chauffeur zonder ballen is .
Op de roetsjbaan zie je het al dikwijls aan de opgesierde auto die rustig met 160 km van links naar rechts dweilt ,volgens de eigenaar kan dat makkelijk want hij heeft immers een spoiler en of jij hem door je raam heen krijgt maakt de chauffeur niets uit die is op dat moment toch al 1 km verder .
En op je vraag of je kan zien of er een buitenlander inzit hoef je niet over in te zitten .
Als er geen donker glas inzit zie je dat wel .
Het lijkt mij wel leuk om samen eens een glaasje ranja te drinken .
Zeker weten dat wij dan niet uitgepraat raken .
Op een vliegveld lijkt mij leuk om samen tussen de gesprekken door te spotteren .
Bij een rijexamen heb je kans dat de candidaten ons teveel zouden afleiden .
nou PIM,volgens mij is een goeie thaise whisky meer op z’n plaats,LOL
We sluiten de discussie. Bedankt voor je reactie.