De zeven gevaarlijke dagen van de Songkran-vakantie (11 t/m 17 april) zijn geëindigd met zegge en schrijve 1 verkeersdode minder dan vorig jaar: 322 (2013: 323). Maar er vonden meer ongelukken plaats (plus 164) en meer mensen raakten gewond (plus 185) dan in de overeenkomstige periode vorig jaar.
Weinig positief nieuws dus, of het moest zijn dat vijf provincies geen doden meldden: Chai Nat, Phetchaburi, Ang Thong, Phangnga en Yala.
Minister Charupong Ruangsuwan (Binnenlandse Zaken) wist aan de cijfers zelfs een lichte positieve draai te geven, iets waar gezagsdragers doorgaans gek op zijn. ‘Onze pogingen om ongelukken te voorkomen waren tot op zekere hoogte bevredigend.’ Hoe krijgt hij het uit zijn mond?
Maar de minister moest niettemin erkennen dat het dodental en de schade ‘nog steeds aanzienlijk’ waren. Hij verbond daaraan de belofte dat de regering vastbesloten is met name tegen het rijden onder invloed en te snel rijden, hard op te treden.
Al even optimistisch gestemd over de toekomst is Chatchai Promlert, hoofd van het Disaster Prevention and Mitigation Department. De provinciale autoriteiten gaan onderzoeken wat gedaan moet worden om verkeersongelukken te voorkomen. Ze gaan preventieve maatregelen bedenken, die aan het kabinet worden voorgelegd. Op basis daarvan kan de regering een strategisch plan maken ter vermindering van het aantal verkeersongelukken, zei hij.
Tot slot nog enkele cijfers.
- Oorzaken van de ongelukken. Onder invloed: 36,76 pct; te snel rijden: 24,47 pct.
- Betrokken bij ongelukken. Motorfietsen: 79,14 pct; pick-up trucks: 11,39 pct.
- Tijdstip. De meeste ongelukken (32,95 pct) vonden tussen 16 en 20 uur plaats.
- Provincie met het hoogst aantal ongelukken: Chiang Mai (116).
- Provincie met het hoogst aantal gewonden: Chiang Mai (144).
- Provincie met het hoogst aantal doden: Nakhon Ratchasima (14).
(Bron: Bangkok Post, 19 april 2014)
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
Beste Dick.
De zeven gevaarlijke dagen waren gisteren al voorbij maar ik ben gisteren uit Krabi komen rijden.
Wat de thai durft op de weg dan begrijp je het aantal doden en gewonden nog laag is.
Voorbeeld bij chumpon en meerdere stukken lijkt de weg een knollen veld , dus gaat degene op linkse baan beetje naast de weg rijden ,en degene rechts gaat ook beetje vluchtstrook op om de gaten en hobbels te ontwijken.
Dan zijn er van die dwazen die dan een 3 baans weg ervan maken door er vol gas tussendoor te racen.
Slingeren constant van links naar rechts met het idee dat het dan sneller gaat maar je krijg juist steeds opstoppingen daardoor.
Even snel ertussen duiken dan vol op de remmen met als gevolg dat iedereen moet remmen.
En zo kan je nog wel uren doorgaan want ze hebben totaal geen verkeers inzicht.
Groet Harry.
Van het aantal gewonden zullen er waarschijnlijk ook mensen overlijden.
Het aantal van 322 gaat naar mijn mening nog hoger worden .
In verhouding is het een verbetering nu er door dat maffe plan om subsidie op een nieuwe auto te geven er veel meer op de weg zijn gekomen
Beste Harry, als je aan de rechterzijde meent een vluchtstrook te zien dan ben je aan de verkeerde kant van de weg aan het rijden. Uiteraard dat je dan verkeerde verkeersbewegingen opmerkt. Grapje! Het verkeer in Thailand zelf is een wonder, soms nachtmerrie op zich. Dat houdt in dat deelname aan het wegverkeer in Thailand (en buurlanden) niet voor iedereen is weggelegd. Men zal in staat dienen te zijn het specifieke (lees: verbazing- en soms verbijsteringwekkende) karakter ervan te doorzien, en met des te veel meer verkeersinzicht participeren. Het is en blijft linker dan elders!
Echter, neemt niet weg dat je, als je de cijfers als in het artikel erbij neemt, niet kunt ontkennen dat op de “highways” niet zonder ongelukken kan worden gereden. Een dag of 10 geleden ging ik van Bangkok naar Chiangmai om er met schoonfamilie Songkran te vieren, en afgelopen week weer terug. Aldus ruimschoots voor begin en eind van de “dangerous days”-periode. Ergens in het midden nemen we een hotel. De volgende dag weer doorrijden. Dit soort overwegingen dien je te maken als je in Thailand langere afstanden wilt rijden, (anders dan bv een autorit gedurende de NL vakantieperiode van Utrecht naar Barcelona, welke rit menig gezin in één dag doet.) Gem. snelheid, die ik aanhoud met de cruise-control: 100 km per uur. Soms harder waar het kan, soms bedaarder als de situatie daartoe oproept.
Op langere geaccidenteerde stukken wegdek zie je dat vrachtwagens (en andere vehikels) uiterst links rijden, en oa ik, en velen met mij, uiterst rechts. Ik rij altijd meestentijds rechts, met gestage snelheid, om zo veel mogelijk zigzagsituaties te mijden door het passeren en inhalen van brommers, langzaam verkeer, optrekkende trucks, etc. Ik ga naar links als ik in de achteruitkijkspiegel bv een minivan of een bus met daverende snleheid zie naderen. Gemeten naar NL standaard: extreem asociaal gedrag; naar TH norm: normaal en te doen gebruikelijk. Ook de eventuele fatale gevolgen van dat rijgedrag.
Ik rij rechts om inderdaad tevens “het knollenveld” te mijden. Er zijn er die dat midden wel benutten. Maar dat weet je, zo rijdt men hier in Thailand (en in de rest van Azië). Bedenk wel: (let op wat ik zeg) het gebruik maken van linker- en rechter uitersten van betr. weghelften is de beste manier van anticiperen gezien de apert andersoortige weg- en verkeersomstandigheden. Ga je in TH rijden op de NL manier, kom je absoluut in de problemen. Het Thai weggedrag getuigt, daarentegen, dan van goed tot beter verkeersinzicht.
De Thai weg- en verkeersomstandigheden, de risico’s die men neemt, en het non-besef met meerdere weggebruikers te maken te hebben: dat klopt, dat grenst aan onverschilligheid ten top! Maar dat zie je in alle geledingen van de Thai samenleving.
Zoals gewoonlijk, vertrouw ik de cijfers over de ongelukken niet. Op de eerste dag van Songklan, is op 1 km van ons huis in Tha Mai op de Secumvitroad een minibusje verongelukt met resultaat 9 doden. Dit zou de provincie Chanthaburi in 1 klap boven aan brengen. Maar ja, het waren Cambodjanen die van Rayon naar huis gingen voor Shongklan, dus tellen niet mee!