23.092 klachten over taxichauffeurs
De teller staat dit jaar al op 23.092: klachten over taxichauffeurs, maar het zijn meestal de eigenaren van de wagens die voor de boete opdraaien. De meeste klachten, die het Department of Land Transport (DLT) via haar hotline krijgt, gaan over chauffeurs die botweg passagiers weigeren, een vervelend gebruik dat ook niet onbekend is bij expats en toeristen.
Het klachtenlijstje ziet er als volgt uit:
- Passagiers weigeren: 11.216.
- Meter niet aanzetten: 3.902.
- Onbeleefde dienstverlening: 3.002.
- Naar de verkeerde bestemming rijden: 2.361.
- Gevaarlijk rijden: 1.436.
De klachten betreffen 19.819 chauffeurs (dus er zijn recividisten onder). Het Department heeft 15.992 klachten afgewezen. De klachten die wel werden toegewezen, resulteerden in een boete van 1.000 baht bij een eerste overtreding. Bij een tweede overtreding wordt de vergunning 7 dagen ingetrokken en bij de derde is de chauffeur zijn vergunning kwijt. Doorgaans betaalt de eigenaar de boete, want doet hij dit niet, dan wordt zijn vergunning niet verlengd.
Sinds de hotline in 2011 werd geïntroduceerd, is het aantal klachten elk jaar toegenomen. Niettemin constateert Sugree Jarupoom, directeur van de Supervision Division van de DLT, dat het aantal overtredingen afneemt sinds de DLT vanaf maart de regels strikt is gaan toepassen. Taxichauffeurs worden dagelijks gecontroleerd door teams, met name bij de winkelcentra CentralWorld, MBK, Platinum Mall en Pratunam, want daar komen de meeste klachten vandaan.
Minister Chadchart Sittipunt (Transport) zegt dat een database in voorbereiding is. Taxibedrijven kunnen dan zien welke chauffeur op de zware lijst staat. Nu weet een bedrijf bij een sollicitatie niet of de chauffeur bij een vorig bedrijf een boete heeft gekregen.
Somsak Sakulyenyong, oud-taxichauffeur en thans eigenaar van 200 wagens, vraagt begrip voor chauffeurs die passagiers weigeren omdat ze via de radio hebben gehoord dat het verkeer muurvast staat op een bepaalde plaats. Wanneer een taxi in een file staat, komt het voor dat de passagier overstapt op een motosai en soms rijdt een taxi leeg terug van een verre bestemming. ‘Dat is slecht voor de business.’
Taxichauffeur Somjing Khonman (53) is eigen rijder. Hij zegt dat het steeds moeilijker wordt geld te verdienen, dus moet hij wel kieskeurig zijn bij het accepteren van passagiers. Zo wijst hij erop dat LPG nu 13 baht per kilo kost. Chauffeurs zonder eigen wagen hebben het nog moeilijker. Zij betalen 620 baht aan huur per dag en zijn ook geld kwijt aan het wassen van de wagen. Somjing rekent voor dat ze minimaal een omzet van 100 baht per uur moeten maken om het hoofd boven water te houden.
(Bron: Bangkok Post, 8 september 2013)
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand video's25 december 2024Lachen met kerst in de tropen met Don en Ron (video)
- Column25 december 2024Tweede kerstdag: Een vreemd fenomeen…..
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Thailand introduceert volledige zorgdekking met fase 4 van het “30-Baht Treatment Anywhere”-programma
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Thaise overheid helpt ouderen met financieel steuntje in de rug
Het is goed dat bovengenoemde maatregelen worden genomen, tenslotte mogen ze geen passagiers weigeren en moeten ze de meter gebruiken. Aan de andere kant heb ik met de taxichauffeurs te doen en heb ik begrip voor hun weigering. Hun tarieven zijn de laatste jaren vrijwel niet gestegen terwijl ze veel meer onkosten hebben. Taxi’s in Bangkok zijn belachelijk goedkoop. Ze maken vaak extreem lange dagen, twaalf uur of meer is heel normaal. Ik kan er inkomen dat ze een passagier weigeren, dat is mij ook een aantal keren overkomen. Meestal neemt de tweede of derde aangehouden taxi je wel mee, die moest toch die kant op. Soms geven ze je het advies een motorsai of de metro te nemen als het verkeer muurvast zit.
Wij wonen zelf in Bangkok en maken best vaak gebruik van een taxi, ach weet je ik neem het gewoon voor lief ja het klopt er zitten heel wat eikels tussen, maar een klacht indienen daar geloof ik niet zo in en dat wil ik ook niet.
Ik regel het gewoon zelf laat de taxi stoppen betaal wat er op de meter staat en stap uit en neem een andere.
Wij hebben al zo vaak meegemaakt dat we werden geweigerd omdat er file stond, als we dan aanboden om de tolweg te nemen was het vaak geen probleem, en lukt dat nog niet gewoon verder blijven zoeken.
Ik ga maar van het beste uit, verplaats jezelf eens in het werk van deze mensen dan kan ik mij best voorstellen dat je danals taxidriver het helemaal hebt gehad na een dag ploeteren door het drukke verkeer.
Als je nagaat dat er in Thailand meer dan honderdduizend taxi’s rondrijden dan valt het aantal klachten nog mee, het gaat om miljoenen ritten per week.
De slechte ervaringen die wegen niet op tegen de leuke en soms ook ontroerende taxi ritten die wij hebben meegemaakt.
Nee, dit is Thailand het hoort gewoon bij het land, dan heb ik het natuurlijk wel over kleine ergernissen, word de chauffeur handtastelijk of agressief ja dan is het een ander verhaal..
Moderator: uw reactie is off-topic. Het onderwerp gaat over taxi’s in Bangkok.
Door de liberalisering van de sector kan iedereen taxichauffeur worden, ook degenen die niet goed kunnen rijden, de weg in Bangkok niet weten en het alleen doen om een paar centen te verdienen, niet zelden al bijbaantje. De uitbaters van de taxi’s kunnen daardoor hoge prijzen vragen aan de chauffeurs die zelf geen taxi bezitten.
Ziehier de context van al deze problemen. Vrijheid, blijheid en vervolgens klant-ontevredenheid…
Ben over het algemeen zeer tevreden over de taxi’s in Bangkok.Bij o.a. het winkelcentum MBK is het voor een buitenlander wel vrijwel standaard dat vooraf een vaste ritprijs wordt afgesproken en wordt er geweigerd om de meter aan te zetten. De prijs zonder meter is natuurlijk hoger maar in feite toch een koopje in vergelijking met de taxi-prijzen in Nederland. Klagen doe ik niet, heb er eigenlijk bijna nooit redenen voor gehad.
Ik heb het afgelopen juni meegemaakt toen mijn ouders op visite waren in Bangkok dat we vanaf het MBK gingen en dat de meter niet werd aangezet nadat ik het meerderemalen had verzocht. De taxichauffeur ging ook hard optrekken en gevaarlijk doen. Ik heb de deur open gezet en toen moest hij stoppen. Mijn moeder is invalide en komt dus moeilijk de taxi in en uit. Ik heb wel een klacht ingediend en de chauffeur is ook aangepakt. En sorrie ik vindt het vervelend dat zij niet veel verdienen maar wanneer zij gewoon doen krijgen ze altijd fooi en zullen ze niets tekort komen. Maar er gebeuren echt beschamende dingen. En ja het gaat ook heel vaak goed en ook ik ben vaak tevreden. Maar ik vindt het wel byzonder dat dit topic nu zo uitgebreid in dit blog komt want ik kan mij herinneren dat dit al eens eerder op dit blog is benoemd en dat er toen veel tegengeluid was en dat veel mensen van dit blog nog nooit hadden meegemaakt dat de meter niet werd aangezet! Uit dit stuk blijkt toch wel dat er een probleem is wanneer zelfs de Thaise overheid actie onderneemt!!!
Wat je hier beschrijft dat kan inderdaad niet en helemaal mee eens dat je hier een klacht voor hebt ingediend.
Door dit soort eikels krijgt de gehele taxibranche in Thailand een slechte naam in, tuurlijk is dit een onderwerp voor de overheid, maar of wij dit nog meemaken ik betwijfel het.
Er worden heel veel toeristen getild, daarom is het ook zo belangrijk om je een beetje in te lezen als je voor het eerst in je leven naar een land als Thailand op vakantie gaat.
Dat is ook de reden waarom het zo vaak bij MBK gebeurd dat ze de meter niet aanzetten daar sterft het van de toeristen.
Als de huurtijd af gaat lopen en de taxichauffeur dan een rit kan krijgen, waarmee hij NIET op tijd terug kan komen, moet hij een extra dagdeel huur betalen. Logisch, dat hij dan die rit niet aan kan/wil nemen.
Verder heb ik sinds 1993 slechts 3 slechte ervaringen: een, die ronduit de boel wilde belazeren ( en dan helpt het visitekaartje van wat hotemetoten in TH) en twee die geen idee hadden van de weg, dus aan sightseeing gingen doen.
Wel eens, dat ik 45 min later een afspraak in mijn hotel had, en nog aan de andere kant van BKK was. THB 100 extra, als we op tijd zijn… werd afgewuifd, doch.. hij wist wel knap op te schieten. nog geen 15 min “te laat”, maar ik heb hem toch die fooi gegeven.
Later een “vaste” taxi als ik in BKK was: dag van te voren naar tel van de chauffeur z’n kennis / familie bevestigen met: Hally Hollan’ prung nie Niran Grand.. en hij stond er om 08:00. Hele dag afgehuurd, LPG voor mij, en s’middags + ’s avonds mee eten ( werd regelmatig 23:00 en later ) . Naar Prachuap Kirikarn, Rayong, Pitsanulok enz.