Nieuws uit Thailand – 20 januari 2015
Op deze pagina staat een selectie uit het Thaise nieuws. Wij vermelden de headlines van de belangrijkste nieuwsbronnen waaronder: Bangkok Post, The Nation, ThaiPBS, MCOT, etc.
Achter de nieuwsberichten staat een weblink. Wanneer je daar op klikt kan je het volledige artikel lezen bij de Engelstalige bron. De nieuwspagina wordt meerdere keren per dag geactualiseerd zodat je altijd het laatste nieuws leest.
Nieuws uit Thailand – 20 januari 2015
The Nation opent vandaag met het bericht dat premier Prayut Chan-o-cha boos reageerde op de beschuldigingen dat hij opdracht gegeven zou hebben voor het opstarten van de afzettingsprocedure tegen de voormalige premier Yingluck Shinawatra. Tegenover journalisten bij het Government House ontkende hij de beschuldigingen met klem: http://goo.gl/qWBp4y
– Thailand wil 50.000 ton ruwe palmolie importeren om het te verwachte tekort op te vangen. Het land kampt met schaarste aan palmolie omdat de palmolieplantages zijn getroffen door de droogte. Hierdoor daalde de productie van palmolie, die veel gebruikt wordt voor het bereiden van voedsel. Daarnaast is ook de maximumprijs voor palmolie vastgesteld op 42 baht voor een literfles: http://t.co/j2O2GcSnEy
– Twee budget vliegmaatschappijen in Thailand hebben het moeilijk en hebben daarom hun ticketprijzen moeten verlagen om toch voldoende passagiers te kunnen trekken. Nok Air en Thai AirAsia (TAA) maken beiden verlies in de zwaar concurrerende markt van binnenlandse vluchten. Nok Air verlaagde de ticketprijzen met gemiddeld 28% en Thai Air Asia deed dat ook met gemiddeld 20%: http://t.co/fWjTZobd04
– De Thaise premier Prayut heeft een drijvende markt geopend in de buurt van Government House: http://goo.gl/1OZnai
– De rijstexport van Thailand heeft in 2014 een recordhoogte bereikt: http://goo.gl/U2N7Oy
– Ambtenaren op Suvarnabhumi Airport hebben een taxichauffeur op de zwarte lijst gezet nadat hij een Japanse toerist 700 baht liet betalen voor een ritje van de luchthaven naar Saphan Kwai. De Japanner liet het er niet bij zitten en verspreide zijn ongenoegen op social media waarna de bewuste taxichauffeur op het matje werd geroepen: http://goo.gl/UaUjuQ
– Is dit het einde van de lelijke elektriciteitskabels in de straten van Bangkok? Er zijn namelijk plannen om de stroomkabels onder de grond te laten lopen net zoals in Nederland. De reden hiervoor is de aanleg van een glasvezelnetwerk. De glasvezelkabels mogen niet samen met elektriciteitskabels worden verbonden. Dan blijft er nog maar een optie open: onder de grond. Dat heeft nogal wat gevolgen want de toch al drukke straten van Bangkok zullen dan open moeten: http://goo.gl/cmS62F
– Meer actueel nieuws uit Thailand lees je op onze Twitter feed: twitter.com/thailand_blog
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
- Stranden22 november 2024Toei Ngam Beach, een prachtig strand nabij Pattaya
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
het nieuws wat ik hier las over de palmolie verbaasd me wel een beetje. Volgens de “bron” zou er schaarste zijn wegens de droogte. Dat klopt van geen kanten. De schaarste komt doordat veel palmolieboeren de vruchten gewoon niet geoogst hebben wegens de te lage prijzen en zij verlies leden door te oogsten en te transporteren. Indien de plantage in huur was en geen eigendom konden zij er gewoon niet aan uit en lieten, noodgedwongen het fruit beter rotten en afvallen dan te oogsten. Verleden jaar kregen zij, wegens malifiede afspraken onder de verwerkers, amper 3.5 Baht/kg . En dit is niet van “horen zeggen”, dit is uit ervaring.
lung addie
In verband met de taxichauffeur in Bangkok, mijn ervaring met de taxi-maffia in Pattaya verleden week.
Een vriendelijke 50-jarige thaise taxichauffeur, vriend van mijn Thaise vriendin, zou mij naar Suvarnabhumi voeren. Alhoewel de prijs voor een meter-taxi overal in Pattaya 800 baht plus +/- 50 baht motorway bedraagt, had ik toch met hem afgesproken voor de ronde prijs van 1.000 baht. Een half uur voor vertrek uit mijn hotel belde hij me, zeggende dat hij verhinderd was door een andere rit en dat hij een collega zou sturen. Voor mij geen probleem en iets later vertrok ik met zijn collega.
Na een tijdje rijden belde hij me, zeggende dat de prijs 2.000 baht moest zijn, met allerlei drogredenen : hij miste zijn rit, zijn vervanger miste ander ritten, het was een grotere taxi, de vervanger had geen terugrit passagier, etc. Ik bleef bij de afspraak : 1.000 baht. Na meerdere telefoontjes en toen we reeds 40 minuten aan het rijden waren, zijn laatste dreigement: 2.000 baht of hij zou de taxi terug naar Pattaya laten keren.Mijn vrees: 80 minuten verloren, een nieuwe taxi zoeken: ik riskeerde mijn vlucht te missen.
Stout gesproken heb ik geantwoord: ik heb uw naam, het nummer van de taxi, ik ken uw familie en ik verwittig de politie in Pattaya. De telefoon werd dichtgegooid.
Toen pas zei mijn chauffeur: ik rijd wel met u naar de luchthaven. Die man is maffia: hij geeft ritjes aan andere chauffeurs, maar wil zelf evenveel verdienen zonder te rijden. En terugkerende toeristen onder druk van hun vlucht te moeten halen, geven vaak toe en betalen meer.
Het is dus nog goed afgelopen voor mij, maar wat had er kunnen gebeuren als ze me bij terugkomst in Pattaya bv. met meerderen hadden staan opwachten? Na 12 jaar Thailand vraag ik me af of ik hierop nog moet reageren in het belang van andere farangs? Heeft iemand van de lezers hier ervaring mee?
Pas terug uit Thailand. Bij aankomst op Bangkok een nummer gehaald voor taxi naar Pattaya.
Alle baggage in taxi hij klokt af met pas ik zeg meter hij zegt no meter 3000 baht. Stop no way alles weer uit taxi weer het zelfde ritueel ook geen meter maar 1500 baht aangezien we geen zin hadden nog een paar keer dit te doen akkoord gegaan. Terug was 1000 baht. Veel taxi’s gehad zelfs bij uitstappen andere mensen die geen meter doen. Onze opinie niets veranderd. Bayoki tower hetzelfde hotel noteerd nummer maar hij wil geen meter aanzetten maar wil 400 baht hebben. Het ritje kost normaal niet meer dan 100 baht. En we geven altijd fooi.
Hoezo lagere tarieven bij Nok Air, vorig jaar gevlogen naar Roi Et, enkele vlucht krap 1300 Bath, en nu met die zogenaamde korting omdat ze het o’zo moeilijk hebben is de prijs in de eerste week van februari 1581 Baht.
Let wel, van dat verschil in prijs lig ik niet echt wakker, maar ik word een beetje beu van al dat geklaag door luchtvaartmaatschappijen die dan, aangekondigde kortingen ten spijt, een hogere prijs hanteren.
Mijn conclusie….., de luchtvaartmaatschappijen zijn maffia……!
En dan weten dat je voor 134 bahtjes een comfortable AC.busrit naaren van Suvharnabumi kunt hebben als Pattaya farang / tourist … , kan je hoogstens in Pattaya een taxi naar vertrekpunt Jomtien ViewTalay 1 kosten
http://www.airportpattayabus.com/