Nieuws uit Thailand – donderdag 2 april 2015
Op deze pagina staat een selectie uit het Thaise nieuws. Wij vermelden de headlines van de belangrijkste nieuwsbronnen waaronder: Bangkok Post, The Nation, ThaiPBS, MCOT, etc.
Achter de nieuwsberichten staat een weblink. Wanneer je daar op klikt kan je het volledige artikel lezen bij de Engelstalige bron.
Nieuws uit Thailand – donderdag 2 april 2015
The Nation opent vandaag met een artikel over de gevolgen van artikel 44 die alle besluiten van Prayut legitimeert. De junta baas zegt dat hij alleen constructief gebruik zal maken van zijn macht maar er is ook veel kritiek: http://goo.gl/6u0Au6
In ander artikel in The Nation waarschuwen mensenrechtenorganisaties voor de gevolgen van artikel 44 van de interim grondwet. Human Rights Watch dringt er bij Thailand op aan om haar buitenlandse vrienden “niet voor de gek te houden”. Het afschaven van de staat van beleg lijkt een positieve stap om de mensenrechtensituatie in Thailand te herstellen maar artikel 44 doet dat teniet. Het maakt immers niet uit of je door de hond of de kat gebeten wordt. Brad Adams van HRW en ICJ secretaris Wilder Tayler waarschuwen dat 44 zo ruim is opgesteld dat “het hoofd van de junta nu nog meer bevoegdheden heeft dan onder de staat van beleg”: http://goo.gl/Wh515U
Bangkok Post opent met het artikel dat Thailand twee maanden respijt krijgt van Japan en er tot die tijd geen landingsverbod komt voor vliegtuigen uit Thailand. Wel verbied Japan de op uitbreiding van Thaise vluchten naar het land. Ondanks het feit dat Thaise luchtvaartmaatschappijen tot eind mei lijn- en chartervluchten mogen blijven uitvoeren op Japan, worden de vliegtuigen aan een extra grondige controle onderworpen. Inmiddels heeft Thailand ook acht maanden de tijd gekregen om aan de internationale veiligheidseisen van de International Civil Aviation Organisation te voldoen. De luchtvaartorganisatie in Thailand wil ook om tafel met Zuid-Korea en China die een verbod op uitbreiding van het luchtverkeer met Thailand hebben ingesteld. Omdat Australië en Duitsland ook dergelijk plannen hebben wordt er ook met die landen gepraat. De luchtvaartautoriteit in Thailand (TCAD) krijgt het druk want ook Groot-Brittannië en de VS maken zich zorgen en gaan de toestellen van Thaise luchtvaartmaatschappijen extra controleren: http://goo.gl/QyYbtN
– Meer actueel nieuws lees je op de Twitterfeed van Thailandblog.nl: twitter.com/thailand_blog
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Economie11 januari 2025Thailand versterkt economie met ambitieus handelsbeleid
- Geld en financiën11 januari 2025SCB Financial Markets publiceert vooruitzichten voor de financiële markten in 2025
- Vliegtickets11 januari 2025Grote verstoringen verwacht op Brussels Airport door nationale protestactie maandag
- Eten en drinken11 januari 2025Kaeng panang (curry) ook een verrassing uit de Thaise keuken
De controles van China, Zuid-korea en Japan, zijn goed te noemen, maar de rest van de wereld zijn alleen maar volgers die voorheen dus geen problemen zagen bij de Thai. Rijst natuurlijk de vraag hoe goed controleren hun eigenlijk de vliegtuigen die op hun grondgebied landen en stijgen van andere maatschappijen. Van alle andere landen dus, of wacht men tot iemand iets roept.
Jozef,
ICAO is de wereldwije organisatie, die de luchtvaartauthoriteiten in alle landen controleert. ICAO kan landen niet verplichten om bijvoorbeeld Thailand-maatschappijen te weren. Elk land trekt zelf de conclusie wat te doen met op- en aanmerkingen van ICAO betreffende luchtvaartmaatschappijen uit een berispt land. En ik denk niet dat landen als VS, Engeland , Australie en Duitsland hun beslissing van die van Japan, Zuid-Korea of China laten afhangen.
Ik vloog met Thai Airways op 05 november 1976 (deze datum staat in mijn geheugen gegrift) van A’dam naar Bangkok. Bagage inchecken deed je bij de KLM en je boarding pas kreeg je uitgereikt door Thai Airways aan een soort hoge staande lessenaar ergens achter in een hoek van het vliegveld. Het vliegtuig was overbelast en vloog met de staart hangend naar beneden door de lucht. Als je naar de WC wou ging je glijend en overal aan vast grijpend naar achteren, terug was net het beklimmen van de Mount Everest.
Bij het aanvliegen van Bangkok kwamen de piloten erachter dat er geen genoeg benzine was en de tank leeg was. Er moest een noodlanding gemaakt worden op (wat ik nu weet) U-Tapoa, een militair vliegveld. Hebben daar gezeten van 0900 AM t/m 1700 PM (ook een heel verhaal) in de brandende zon want, zoals gezegd, het was een militair vliegveld waar wij als burgers geen toegang op hadden. Dus nu, na 40 jr komt men er achter dat de Thaise luchtvaart onveilig is? Lekker vlug.