13 doden bij verkeersongeluk in Samut Prakan

Door Redactie
Geplaatst in Nieuws uit Thailand
Tags: ,
30 september 2019

Camelialy / Shutterstock.com

Wederom een verschrikkelijk verkeersongeluk zaterdagnacht in Samut Prakan waarbij dertien, jonge personen, om het leven kwamen. De pickup truck waarin ze zaten sloeg over de kop. 

In de laadbak van de verongelukte pickup truck zaten twaalf passagiers. Volgens een getuige reed het voertuig met hoge snelheid. Bij het wisselen van rijstrook slipte de wagen, raakte van de weg af, botste tegen twee elektriciteitspalen en sloeg over de kop. De passagiers in de laadbak werden op de weg geslingerd en overleefden het ongeluk niet. De 5 passagiers en bestuurders in de cabine raakten zwaar gewond. In het ziekenhuis overleed één passagier.

De meeste slachtoffers waren studenten van het Si Sa Ket Technical College, de meesten stonden op het punt hun diploma te halen. Ze hadden deelgenomen aan een beroepstraining in een garage en waren op weg naar huis.

Bron: Bangkok Post

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

28 reacties op “13 doden bij verkeersongeluk in Samut Prakan”

  1. Chris zegt op

    Ik vraag me af wanneer het omslagpunt bereikt wordt voor alle weggebruikers om zich verstandiger en verantwoordelijker te gedragen in het Thaise verkeer.

    • Marc zegt op

      Beste Chris,

      Ik ben daarover zeer pessimistisch. In de 12 jaar dat ik nu in Thailand woon, wordt het alleen maar erger.

    • Kees zegt op

      Dat omslagpunt wordt bereikt als aan de volgende voorwaarden voldaan is:

      1. Accepteren van eigen verantwoordelijkheid
      2. Vermogen tot anticiperen
      3. Bewustzijn mbt oncontroleerbare risico factoren zoals regen, slechte wegen, overstekende mensen bijj markten, etc.
      4. Bewustzijn mbt controleerbare factoren zoals snelheid, alcohol, etc.
      5. Rijopleiding die niet allen uitlegt hoe een auto te bedienen maar die rijvaardigheid traint
      6. Gedegen theorie opleiding (op school al mee beginnen voor de jeugd)
      7. Strenge testen voor zowel punt 5. als 6.
      8. Politie die de regels kent en condequent toepast
      9. Geen corruptie mbt punt 8
      10. Hoge boetes t/m in beslag nemen auto voor ernstige overtredingen

      Maar zolang het merendeel van de bevolking denkt dat alle ongelukken simpelweg ‘bad luck’ zijn en iedereen zich straalbezopen achter het stuur zet – terwijl ze zelfs als ze nuchter zijn hun voertuig al nauwelijjks onder controle hebben – zal er niets veranderen, Het is 1 van die dingen in Thailand die ik echt haat…er vallen meer slachtoffers per dag in het Thaise verkeer dan in een gemiddeld oorlogsgebied. Zeer triest helaas.

  2. Ludo zegt op

    Volgens de Thaise wet is het verboden om personen in de laadbak te vervoeren.Maar wat betekent de wet in Thailand. Zelfs de politie vervoert personen in de laadbak.

    • Nee, klopt niet. Het is verboden om meer dan 6 personen in de laadbak te vervoeren.

  3. teun zegt op

    Chris,
    Zo lang velen het idee hebben (ten onrechte) dat ze Max Verstappen zijn en daarnaast ook het verhaal van Remy “alleen op de wereld” in praktijk blijven brengen, zal er vrees ik niet snel sprake zijn van een omslagpunt.

  4. Dirk zegt op

    Misschien als Expats het voorbeeld gaan geven.
    Ik zie er nu velen net dezelfde fout maken als de Thai.
    Namelijk zonder helm rijden met de brommer. Onaangepaste kledij op de brommer. En ook zie Ik ze personen in hun pickup bak laden. Waarom zouden de Thai veranderen als ze domme Farang net hetzelfde zien doen ?

    • Kees zegt op

      Ik weet niet hoe bekend je bent met de Thaise mentaliteit, maar ga er zeker ook niet automatisch van uit dat een Thai het goede voorbeeld van een farang over zal nemen. Sterker nog, als het een farang is die (domme) dingen doet zoals de Thai is het een slimme farang, als die farang dingen anders doet dan de Thai is het een domme farang. Dit staat verder los van of de actie zelf slim of dom is.

      Dat gezegd hebbende is het soms ook veiliger mee te huilen met de wolven in het bos, helaas. Een ‘slimme’ farang kan bv een enorme catastrofe veroorzaken door te stoppen voor een zebrapad op een vierbaanse weg, want de voetganger zal (verward, want onverwacht) oversteken en kan dan makkelijk geschept worden door verkeer in de baan naast je.

    • Henk zegt op

      Dirk :: denk jij nou echt dat het zou helpen als de Expats hun gedrag veranderen ?? Het is nog niet 1% van wat er op de weg zit en die moeten het voorbeeld dus geven ?? Overigens is de laatste zin heb je net omgedraaid Waarom zouden de Expats dat niet doen als de Thaien er ongestraft mee weg komen .Na 35 jaar ervaring als chauffeur in Nederland merk ik aan mezelf dat ik ook steeds onbeschofter ga rijden om toch maar een stuk vooruit te komen ,Een Thai rijd als een olifant :: De slurf bij je voorganger aan zijn staart en zorgen dat er absoluut niks tussen kan komen.IKKE eerst !!

      • chris zegt op

        Dat is wel erg negatief. Al meer dan 10 jaar ga ik met mij eigen boodschappentas naar de 7Eleven voor mijn boodschappen. Ik was waarschijnlijk de enige klant met eigen tas en werd dan ook wat merkwaardig aangestaard. Sinds een paar maanden is dat niet meer het geval. Integendeel. Ik word nu gewaardeerd om mijn gedrag.

  5. pieter zegt op

    Volgens Thaise nieuws; bestuurder zat en te snel gereden.
    R.I.P. slachtoffers

  6. Ger-Korat zegt op

    Het zijn er geen 13 maar 17 die overleden zijn. Zo stond het eerst ook in de Bangkok Post maar op zijn Thais redeneert men dat er terplaatse 13 zijn overleden en 4 in het ziekenhuis dus de 4 in het ziekenhuis tellen niet mee en werd de tekst in de Bangkok Post verandert. De 4 zaten samen met de bestuurder in de cabine en alleen de chauffeur overleefde het.

  7. Khunang Karo zegt op

    Maak je niet druk… Dat doen de Thais toch ook niet. Zij kiezen zelf voor die laadbak en laten zich graag rijden door een bezopen onervaren bestuurder. Dat hij slipte was toch niet zijn schuld. Mee met de hoge snelheidsflow. Gewoon pech gehad.
    Sanook… Sanook.

  8. Rob zegt op

    Ik vrees dat dat bij velen nog heel lang zal duren, maar het heeft natuurlijk alles te maken met het labbekakkerige handhavings beleid van de overheid.

  9. Henk zegt op

    Diep en diep triest dat het leven van 13 (heb trouwens gehoord dat het er inmiddels 17 zijn ) jonge mensen zo beeindigd is .MAAR :: zou het geen optie zijn om toch maar eens een keer te beginnen met een gedegen rijopleiding voor de chauffeurs ?? Zou het geen optie zijn om toch maar eens gaan te controleren op het drankgebruik voor de chauffeur ?? Zou het geen optie zijn om de wet van de maximaal 6 personen op een pickup te handhaven ???Thailand verzint alle soorten wetten tot zelfs de meest onzinnige maar er is 0,0 % handhaving op deze wetten ,Er word gereden zonder rijbewijs en met een fles Law Kaw achter de kiezen ,vervolgens betaal je een paar honderd Thb en je mag de rest van de dag gewoon doorrijden ,,belachelijk natuurlijk .Persoonlijk heb ik nog steeds het idee dat Thailand er TROTS op gaat om zo hoog te scoren op de lijst van de meeste dodelijke verkeersslachtoffers .En zo lang er dagelijks van die nieuwe kleine Thaikes worden gemaakt interesseert dat niemand iets ,gewoon doorjagen en op naar de volgende slachtoffers ,triest En helaas Chris :: Heb het idee dat wij het niet gaan meemaken dat er iets gaat veranderen ..

  10. Rob zegt op

    Directe maatregel als tegenreactie van politie is meer controle op mensen achter in de pick-up. Teveel mag niet.
    Echte probleem is dat de bestuurder en te snel reed maar vooral veel alcohol had genuttigd.
    Hoe je dit gedrag uit kan bannen? Het lijkt wel in hun dna te zitten.
    Wens de regering
    veel succes met hun aanpak hierin.
    Enige, zij het kleine vooruitgang, die ik zie is dat sommige het nut inzien van de veiligheidsgordel. En dan niet alleen voor het ontlopen van een boete bij een van de vele fuiken van de politie.

    • l.lagemaat zegt op

      En de rest zit los achterin!

  11. janbeute zegt op

    Wat te denken nu weer in het oogstseizoen van die pickups met twee verdiepingen gemaakt van bamboo palen in de laadbak.
    Vervolgens plaatst men een man en vrouwen of 20 meestal Myanmar werkers er in.
    Inclusief ladders en ander materiaal benodigt voor het plukken van de Logansbomen.
    Zie dit vrijwel een paar keer in de week bij ons huis voorbijkomen.
    Politie doet als gewoonlijk niks, soms rijbewijsjes kijken tussen 10.30 en 11.00 uur op de wel bekende vaste plaats.
    Voor en tijdens de morgen en avond spits zie je ze niet, ja soms op de weg naar huis toe einde diensttijd.

    Jan Beute.

  12. fred zegt op

    Alcohol….alcohol …..en nog eens alcohol…..zolang mensen niet willen aanvaarden dat dit een harddrug is zullen ongelukken als deze schering en inslag zijn.
    Wie in Thailand een jointje rookt riskeert nog heel veel. Wie liters whisky achterover slaat is een held.

  13. Paul zegt op

    Zie het eerste artikel in dit blog, de lezersinzending van RuudB. Die slaat de spijker op zijn kop. Voor de doorsnee Thai houdt de wereld op bij de grens en daarbinnen geldt: We doen het al jaren zo
    .
    Ze schijnen te bestaan, maar ik heb hier in Thailand nog nooit een rijschool gezien. Men leert het van Opa en diens kennis was al niet zo groot. Voertuigbeheersing heeft men hier absoluut niet, Spiegels zijn voor make-up. Optrekken bij groen licht? Eerst even in het boekje kijken hoe dat moet.

    In Khon Kaen staan grote borden dat langzaam rijdend verkeer links moet houden en dat de rechter rijstrook alleen voor inhalen is. Toch rijdt men er 50 km/u. Als reden wordt aangegeven dat de weg op de andere rijstrook zo slecht is. Hoe komt dat nou toch? Vrachtauto’s kennen niet de vraag hoeveel ze mógen laden, maar hoeveel er nog bij kan. Een pal naast mij rijdende vrachtauto kreeg (waarschijnlijk daardoor) een klapband. Afgezien van de schrik van de enorme knal had ik ook (lichte) schade door de explosie, die je natuurlijk nooit kan verhalen. Of ze moeten 10 km verderop de U-turn hebben en sorteren “alvast” voor. Daar ga ik dan maar van uit, want dan mag ik ze links passeren en dat doe ik dan maar. Wel eerst in de spiegels kijken, want er kan zomaar iemand anders eerder op dat idee gekomen zijn.

    Mijn zoon had ik Nederland een rijschool en ik weet wat hij moest leren alvorens bevoegd te zijn om les te geven. Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke opleiding hier bestaat. Men komt met eigen auto rijdend naar het examenpleintje waar men een paar verrichtingen moet doen. Doktersverklaring, filmpje kijken, kleuren- en reactietest en klaar zijn ze.

    Op feestjes krijg ik bier aangeboden en als ik dat afsla, dan hoor ik “No police!” Niemand lijkt te beseffen dat je zelf ook moet nadenken. Een Thaise zoonlief reed hier onlangs de gloednieuwe auto van mams even tegen drie kabelmasten total loss met een stuk in zijn 20-jarige kraag. Geen bekeuring, want een familielid regelde het even met een kennis…..

    Mijn Amerikaanse vriend en ik hebben een uitdrukking gevonden dat op vele fronten van toepassing is: “Good enough”. Wat het verkeer betreft ben ik heel blij dat ik in Nederland rijles heb gehad en zeer ruime rijervaring heb opgedaan. Ik heb mijn “engeltje op mijn schouder” maar meegenomen en die waarschuwt mij regelmatig voor aankomende stunts. Ik hoop dat mijn engeltje lang bij mij blijft. Verandering van de Thai zie ik vooralsnog niet zitten.

  14. Paul Cassiers zegt op

    En dan hebben we het nog niet gehad over de 15/20% van de brommers die zonder achterlicht rijden en bijna de helft die ’s avonds zonder helm rijden; maar ja, als er niets te beschermen valt, waarom zouden ze dan een helm dragen ? En waarom is de politie “bang” van de ondergaande zon ? Je ziet ze nergens na 19.00 uur !

  15. Johannes zegt op

    Teun, er is hier niemand die denkt dat hij Max Vestappen heet zelfs niet dat hij Albon heet, eenvoudig want die kennen ze niet. het is gewoon het niet nadenken over de gevaren en het niet beheersen van hun voertuig daar komt dan nog bij dat ze de verkeersregels niet kennen en zeker niet gebruiken.
    Hans W

  16. bert pot zegt op

    Graag wil ik reageren,over 100 jaar is hier nog alles hetzelfde,ik woon hier in Huaiyai erger mij wezenloos snotneuzen van 7 of 8 jaar rijden op de motobike,met zijspan hele familie erin,geen helm geen verlicht voertuig ga zomaar door,groet Bert Pot

  17. Henk zegt op

    Na het lezen van 23 reacties kan je er maar 1 conclusie uit trekken :: WIJ (de buitenlanders ) maken ons drukker om een ongeval met zoveel als de Thaise regering of de Thaise bevolking ,die zijn dat immers allang weer vergeten en hebben er NIKS van geleerd !!

    • chris zegt op

      Ik geloof daar helemaal niks van als ik de discussies van de Thais hier in de condo volg. Het heeft een behoorlijke impact op de mensen.
      En: het is niet zo vreemd dat expats zich er druk over maken. Het zal je zelf maar overkomen of een van je geliefden.

      • Johnny BG zegt op

        Is het niet de discussie van het nemen van een minivan?

        Neem een normale bus en het leven is een stuk veiliger. Het zal je maar overkomen is natuurlijk een kul argument want leven met mensen brengt risico’s met zich mee.
        Er zijn zat ziektes waarvan je kan denken dat je het niet moet overkomen maar simpelweg is het wel de realiteit.
        Ziektes en een samenleving staan haaks op een lang pijnloos leven.

        • Chris zegt op

          We hebben het hier NIET over ziektes (die trouwens soms ook te voorkomen zijn met een gezondere levenstijl) maar met onvoorzichtigheid en onachtzaamheid in combinatie met niet nadenken over de risico’s die je neemt.

  18. janbeute zegt op

    Cambodia had vroeger de killing fields, Thailand heeft nog steeds de killing roads.

    Jan Beute.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website