Het is vandaag 1 november en dat betekent dat Thailand weer de deuren opent voor internationale toeristen. Volledig gevaccineerde toeristen uit 63 landen mogen zonder quarantaine per vliegtuig naar Thailand reizen. Men moet zich voor vertrek laten testen, een SHA+ of AQ hotel voor 1 nacht boeken om zich daar opnieuw te laten testen. Bij een negatieve test start de vakantie en mag men door Thailand reizen.

Het is nog onduidelijk hoeveel toeristen de laatste maanden van dit jaar naar Thailand zullen reizen. Sommige overheidsinstanties verwachten dat het aantal arriverende toeristen rond de 1-2 miljoen zou kunnen zijn.

De belangrijkste internationale luchthaven van Thailand, Suvarnabhumi, zal op de eerste dag van de heropening voor buitenlandse toeristen, op een capaciteit van slechts 30 procent werken. Volgens de luchthavenautoriteit zullen op 1 november 30.000 passagiers op Suvarnabhumi Airport aankomen. De passagiers zullen aankomen met 440 commerciële vluchten, bestaande uit 230 binnenlandse vluchten, 110 internationale en 100 vrachtvluchten.

Politie-generaal Damrongsak Kittiprafat verwacht dat er gemiddeld zo’n 4.000 buitenlandse toeristen per dag in Thailand aankomen.

Economie weer opstarten

Tassapon Bijleveld, voorzitter van Asia Aviation (AAV), de grootste aandeelhouder van Thai AirAsia (TAA), zegt dat de heropening van het land noodzakelijk is om de nationale economie weer op te starten.

De Thaise bevolking is minder enthousiast, er is veel angst dat er met de toeristen ook nieuwe virusvarianten het land binnenkomen. Uit een recente peiling van het ministerie van Volksgezondheid blijkt dat 92,4% van de bevolking in de toeristische gebieden, zich zorgen maakt over de heropening van het land. Vooral de kans op een nieuwe uitbraak is de grootste zorg.

Thailand Pass het entreebewijs voor Thailand

Wie vanaf 1 november naar Thailand wil moet zijn reis eerst registreren op https://tp.consular.go.th/ Daarvoor zijn een aantal documenten noodzakelijk waaronder een kopie van je paspoort, bewijs van vaccinatie, hotelreservering en een medische reisverzekering. Eenmaal geregistreerd en goedgekeurd ontvangt men een Thailand Pass QR code. Deze QR-code kan worden uitgeprint of op je smartphone worden gezet en zorgt ervoor dat je bij aankomst op de luchthaven niet allerlei documenten hoeft te tonen. Uit een eerdere test op de luchtheven bleek dat het mogelijk moet zijn om met de Thailand Pass QR-code binnen een half uur na aankomst op de luchthaven in de taxi van je SHA plus of AQ hotel te stappen.


Ga je een Thailand Pass aanvragen denk er dan aan dat je geen .PDF kunt uploaden! Gebruik uitsluitend .jpg, .jpeg of .png!


Bron: Bangkok Post

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

43 reacties op “1 november: Heropening Thailand en Thailand Pass operationeel”

  1. Siam zegt op

    Moderator: Visumvragen moeten via de redactie.

  2. Mike zegt op

    Nou dat gaat lekker, site rammelt aan alle kanten, eerst volledig overladen… En kom nu bij laatste stap van verzekerings details op een error “Error from API server”.

    Dus bedankt Thaise Ambassade voor het niet goedkeuren van mijn COE die al een week eerder liep, en dat ik nu moet gaan stressen om reserveringen van luchtvaartmaatschappij en AQ hotel om te zetten. Het is dat ik er woon maar ik zou toch echt niemand aanraden om te reizen met dit systeem.

    • Ga er maar vanuit dat de eerste dag zo’n nieuw systeem nog bugs heeft en snel overbelast is. Op een later tijdstip nog eens proberen

      • Mike zegt op

        Net in de pers conferentie van CCSA wordt genoemd dat het alleen op desktop systemen werkt. Vanaf morgen ook op mobiel, dat speelt vast veel mensen parten. Maar ik zie de bug met API error veel langs komen, zelfs voor mensen die al succesvol hadden gesubmit voor familieleden.

        Dus we zullen zien, waarom dit zo gehaast moest en COE per direct dicht moest is mij echt een raadsel…

    • Geert zegt op

      Ik heb net dezelfde foutmelding ontvangen. Tot 6 keer toe alles opnieuw ingegeven en verschillende browsers geprobeerd, tevergeefs. Frustrerend ! Hoe moeilijk kan het zijn om alles eerst grondig te testen…

      Gegroet.

  3. Dennis zegt op

    Ik heb wat moeite met het reserveren van een SHA+ hotel. Mijn gebruikelijke hotel in Bangkok (4*, SHA+ certified) reageert keurig op mijn mail, maar een reservering bevestigen laat staan een betaalverzoek sturen ho maar. Dus na 1 week, vol excuses van de persoon van het hotel, maar zonder uiteindelijk resultaat, besluit ik een ander hotel te benaderen. Die reageren ook niet…. En voor men denkt “ze zijn erg druk”, nee hoor, Dat valt reuze mee.

    Dus ik wil mij uit nood, want het hotel betaalt forse commissie, maar richten op Booking.com of Agoda, maar daar vind ik wel SHA+ hotels, maar geen Test& Go packages (de pakketen voor 1 nacht, met luchthaventrannsfers en PCR-test). Iemand suggesties? Lieft omgeving Petchburi of Suhhumvit.

    Apropos Thaise bevolking; Net als in Nederland is de bevolking angstig. Logisch, maar niet helemaal terecht. Bovendien hangt er voor de Thais heel veel van af, ze mogen buitenlandse toeristen vervloeken tot in de hel, maar een behoorlijk deel van de bevolking leeft direct of indirect wel van die toeristen! Chinezen mogen sowieso nog niet reizen, dus die komen niet. De Westerse toeristen moeten allemaal ingeent zijn, dus het risico is niet groter dan bij elk een ander.

    • wino zegt op

      Neem eens een kijkje op https://aq.in.th , ik heb daar een hotel uitgezocht en kreeg na het betalen en opsturen van benodigde documenten een dag later een confirmatie brief toe gezonden.

    • Harry. N zegt op

      Het laatste klopt niet helemaal dat alle westerse toeristen ingeent moeten zijn. Ook ongevaccineerde toeristen kunnben komen maar gaan dan 10 dagen in quarantaine. De verwarring ontstaat veelal door de media die met grote koppen vermeld dat gevaccineerde toeristen weer welkom zijn. Dan staat verder in de meeste artikelen met een regeltje dat ongevaccineerden ook kunnen komen met de 10 dagen quarantaine.

    • Jacko zegt op

      Via volgende link kan je een test & go package boeken op de Agoda website. Heb het net zelf gedaan en gaat supersnel.

      https://www.agoda.com/

    • Teun zegt op

      kleine tip..?==> Aloft hotel binnen no time geregeld en via line AQ.in.th goede info =>https://asq.in.th/?durationSelectedItem=1+Day
      succes

    • Greet Hellemans zegt op

      Beste,
      heb gisteren via Agoda.nl geboekt met Test&Go pakket bij Siam mandarina hotel ( vlakbij vlieghaven). en zij hebben een stuk of 10 hotels in Bangkok met Test&Go formules.
      Succes verder.

      • Dennis zegt op

        Kom dit hotel vaker tegen, maar voor mijn reisdata geeft Agoda aan “geen kamers beschikbaar”. Te ver in de toekomst misschien.

        Ik heb nu, dankzij de tip van Wino, geboekt bij Lohas Residence Sukhumvit soi 2. Binnen 5 minuten een antwoord. Geen vooruitbetaling nodig, alleen een deposit van 1000 THB. Boekingsbevestiging na toesturen betalingsbewijs binnen 2 uur ontvangen (ze zullen tussentijds wel even hun bankafschriften bekeken hebben.

  4. Elton zegt op

    Zelfde probleem hier.
    Alles ingevuld en dan voor het laatste zetje :
    Error from API server.
    Wat ik ook doe.
    Benieuwd of iemand hier iets verhelderends over kan zeggen.

    • Mike zegt op

      Klinkt stom misschien maar soort van comforting om te horen dat je ook hetzelfde probleem hebt.

      Ten opzichte van COE is er 1 ding veranderd, dat is dat alles nu in afbeelding (png, jpg, etc) moet worden aangeleverd terwijl typisch dingen als hotel reservering en verzekerings polis als pdf worden aangeleverd. COE was daarin beter.

    • Alain zegt op

      Ook ik bots op hetzelfde probleem.
      Eerst waren het de files die ik moest converteren van PDF naar Jpg.
      Nu heb ik nog een probleem met het polisnummer. Staat niet op mijn document gekregen van Bond Moyson die in Thailand samen werkt met April insurance.

      En daarna de Error API server. Ik leg alles eventjes aan de kant en ga me afreageren in de gym.

  5. Koen Olie zegt op

    Net geprobeerd en inderdaad exact hetzelfde probleem: “Error from API server”
    Ik heb het 2x geprobeerd, maar zowel op Chrome als Firefox ging het daar mis…

    Nog een paar opmerkingen:

    Let op, je kan GEEN pdfs uploaden en de hotel receipts (Qui Sukhumvit voor mij) zijn meesta pdfs, dus die even overzetten op jpg of png.
    Er staat telkens dat je meerdere files kan uploaden, maar het lijkt er slechts 1 te accepteren, na de 2de blijkt de eerste upload verdwenen te zijn…

    Later maar opnieuw proberen…

  6. Daniel zegt op

    Ook bij mij en vrienden hetzelfde probleem ,API server fout na uploaden laatste document.
    Ook Richard Barrow laat dit weten op Twitter.
    Had alles voorbereid met pdf , eraan voor de moeite alleen afbeeldingen.
    Wie begrijpt dit ?
    Daniel

    • Mike zegt op

      Niemand snapt dit, en het is ook niet uit te leggen, op het laatste moment even een compleet nieuw IT systeem uitrollen… waarschijnlijk door het IT neefje van Prayut. 😉
      Vast zelfde neefje wat ook de 90 day address reporting, en het COE systeem heeft gemaakt…

      Ik had er compleet vrede mee om 7 dagen in quarantaine te zitten, ben pas vanuit Thailand naar Nederland gegaan met die gedachte.

      Toen hoorde ik over de Singapore Vaccinated Travel Lanes en dacht ik, mooi daar moet ik nog wat doen. Maar ook daar was het IT systeem niet echt goed, je moest 2 QRs uploaden terwijl je er in Nederland en Frankrijk maar 1 hebt (ondertussen is dat aangepast in de CoronaCheck App, waar je op Android helemaal geen screenshot van kan maken, op iOS wel…. handig!). Dat hadden ze even kunnen testen natuurlijk….. vervolgens, ja maar ook alleen als je gevaccineerd bent in het land waar je vanuit vliegt. Dus geen Thaise vaccinatie die geregistreerd is in NL. Maar in ieder geval was die site al wel live, lang voordat de aankondiging kwam en je er gebruik van kon maken.

      Dus Singapore maar opgegeven … en Thailand zegt, 1 dag quarantaine en 3 tot 5 dagen aanvraag tijd voor Thailand Pass… ik denk OK mooi, verplaats vlucht naar 6 November, paar weken extra wachten geen probleem. Vervolgens, nee 7 dagen… en als je in eerste 12 dagen naar Thailand vliegt toch een COE aanvragen. Ja, kom op make up your mind!

      En met tickets waar je al op hebt gevlogen kun je maar 1x aanpassen voor de terug reis… anders moet je dus bellen of naar een kantoor. En dat is niet voor elke maatschappij even makkelijk.

      Dus ik zag deze ellende vandaag al een beetje aankomen, maar ik zal maar wel heel geduldig afwachten zodat mijn hart het niet begeeft voordat ik weer in Thailand ben. 😉

  7. Jan zegt op

    Volstaat de boekingsbevestiging met bewijs van betaling van agoda om op te laden in ThailandPass?

    • Mike zegt op

      Als het hotel maar een approved AQ hotel is (of SHA wellicht?)

      Er iets bij staat dat een Covid19 RT PCR test wordt gedaan door het hotel:
      Covid-19 PCR Tests
      Inclusive of 1 x Covid-19 PCR test upon arrival

      En dat het vervoer (shared of private) vanaf het vliegveld naar hotel inclusief is. Voor hotels die geen ziekenhuis dichtbij hebben wordt je wellicht eerst naar een aparte locatie gebracht voor de test.

      • Rudi zegt op

        Als er niets bijstaat over de test bij de hotelboeking, hoe geraak je dan aan zo een test?

        • Mike zegt op

          Contact opnemen met het hotel lijkt me het beste in deze, wellicht staat het er niet bij maar zit het toch in het pakket wat je geboekt hebt.

      • Kees zegt op

        Ik had eerst via Agoda geboekt, dat was niet goed.
        Toen direct bij AQ/SHA+hotel geboekt en met visa betaald (netjes en snel geholpen door hotel);

        Confirmation letter ontvangen (boekingsreferentie nodig bij Thailand pass aanvraag)
        in de confirmation letter staat duidelijk dat het om een ASQ Rate/package gaat met de betaalde prijs (in mijn geval THB 4700)incl 1 nacht accommodatie, 3 maaltijden per dag, transport van airport naar hotel, 2x covid test tijdens verblijf (1x bij binnenkomst en 1 maal om mee te nemen en na 6/7 dagen zelf te testen)

        • Kees zegt op

          BTW Hotel was Holiday Inn Express, Sukhumvit 11……….professioneel en snel geholpen

  8. Nadia Nossin zegt op

    Halo,

    wij hebben Siam Mandarina Hotel Suvarnabhumi airport geboekt. Inclusief vervoer, testen,….
    Heb alles netjes en snel ontvangen. Maar bij aanvraag Thailand Pass met de laatste stap krijg ik ook steeds ERROR FROM API SERVER.

  9. Philippe zegt op

    Ik begrijp dit niet “Uit een recente peiling van het ministerie van Volksgezondheid blijkt dat 92,4% van de bevolking in de toeristische gebieden, zich zorgen maakt over de heropening van het land. Vooral de kans op een nieuwe uitbraak is de grootste zorg”.
    Toeristische gebieden zijn toch gebieden waar toeristen komen zoals Pukhet, Hua Hin, Koh Samui, Chiang Mai, Pattaya … of ben ik verkeerd ? In die gebieden leeft het grootste deel zoals hotels, restaurants, bars, taxi’s, shops, Malls, massage salons, reisbureaus ed. toch van toeristen … en die mensen zouden zich dan zorgen maken ? Ik denk dat er hier iets niet klopt met deze recente peiling. Ik denk eerder dat 90% van de bevolking in toeristische gebieden zich zorgen maken of het ooit terug komt zoals weleer.
    Klein voorbeeldje: in Pukhet zijn er naar verluidt 80.000 inwoners en daarvan zouden er 73.000 zich zorgen maken en op Koh Samui +/- 65.000 van de 70.000 inwoners .. begrijpen wie kan.

  10. Ton zegt op

    Na het kiezen van het abonnement wat je wenst, in mijn geval vrijstelling van quarantaine en deze geselecteerd te hebben, kom je op de volgende pagina “naleving van ziektepreventiemaatrregelen van de regering van Thailand”.

    De knop om te bevestigen dat je de informatie heb gelezen, gegrepen en aanvaard werkt niet??
    Je kunt je dus niet aanmelden voor de Thailand Pass.

    Hier wordt je dus niet vrolijk van.

  11. Klaas zegt op

    Het kan dus ook goed gaan wel pdf om moeten zetten naar afbeeldingen
    Alles in gediend en 2 uur later de thaipass ontvangen
    Ben er heel blij mee
    Ze kunnen echt wel wat de thaien
    Iedereen klaagt maar wil er wel heen
    Succes allemaal

    • Mike zegt op

      Het kan goed gaan… ja… soms… er zijn ook mensen die een halve inzending hebben. Ze kunnen geen nieuwe inzending doen maar hebben ook geen terugkoppeling of bevestigings mail gehad. Iemand had een truc gevonden om een spatie toe te voegen in het paspoort nummer, als manier om opnieuw een aanvraag te kunnen starten.

      Zelf heb ik zojuist van de Thaise ambassade toch een COE pre approval gehad, waarschijnlijk hebben die gewacht op hoe het nieuwe systeem werkt en zien ze nu toch in hoe een puinhoop het is.

      Het is wel droevig hoor, een systeem waar de informatie van elke persoon instaat die per vliegtuig het land in komt… daar zullen andere landen echt wel interesse in hebben. Maar gezien hoe slecht het in elkaar is gezet zal het met beveiliging ook wel niet best gesteld zijn.

      • Mark zegt op

        Moderator: Vervelend voor u, maar Thailandblog is geen klaagmuur.

  12. pjoter zegt op

    ERROR FROM API SERVER.

    It means that the server encountered an unexpected condition that prevented it from fulfilling the request.

    Het betekend dat de server een onverwachte fout is tegen gekomen en daardoor de aanvraag niet kan afhandelen.
    Met andere woorden in de route naar het verwerken zit een bug, programma stopt en geeft de Error.
    Einde oefening.
    Dit zal zich blijven herhalen totdat de de fout gecorrigeerd wordt in de software.
    Dus achterelkaar herhalen heeft geen zin wachten tot het is opgelost.

    Dit ter info

    succes

    Pjoter

  13. Lung addie zegt op

    Indien een nieuwe app of programma verschijnt: PROBEER NOOIT DE EERSTE TE ZIJN. Veel kans dat er nog fouten en bugs inzitten. Wacht minstens een week al voor een poging te wagen, dan zijn er al veel fouten en bugs uit. Ik zal nooit, wanneer onze Tax-on-web open gaat, deze onmiddellijk gebruiken. Ik wacht steeds een paar weken, je hebt toch tijd genoeg. Zelfde met mensen die naar Thailand willen. Ik veronderstel dat deze toch morgen nog niet gaan vertrekken….. en, indien zo, dan ben je toch al te laat.

    • Jahris zegt op

      Dit is voor mij de bijdrage van de dag! En ook fijn om bijdragen te lezen die niet vol staan met klagen, zoals zo vaak op dit forum helaas. Voor mijn werk moet ik af en toe nieuwe applicaties testen en het is vrij zeldzaam als er een vanaf de start al echt 100% functioneert, ook hier in Nederland. Vaak genoeg zitten er nog kleine foutjes in. En dat kan hier ook het geval zijn. Even wachten en gewoon later weer proberen is vaak het beste.

  14. Eric zegt op

    Mogen dit ook fotos zijn

    kopie van je paspoort, bewijs van vaccinatie, hotelreservering en een medische reisverzekering.

    • Mike zegt op

      Ik ga er vanuit dat net als de COE, het ook fotos mogen zijn. Let wel met moderne telefoons zijn de standaard fotos groter dan de maximale 2 megabyte. Dus instellingen aanpassen van de camera, of van een afstand de foto maken en dan knippen in de foto editor.

      Let er wel op dat de orientatie goed is en het hele document scherp is. Pro tip, met dag licht gaat het zoveel makkelijker.

  15. David zegt op

    TAT verwacht duizenden binnenkomende passagiers vandaag in Thailand. En honderdduizenden de komende weken in 2021. Erg optimistisch als ik de reacties hier zo lees van reageerders die geen toegang tot de app kunnen krijgen. Om de boel niettemin te vergoeilijken plaatst Bangkok Post ook nog vandaag een (photoshop?) foto van de situatie op BKK luchthaven. Dan vraag ik mij af, hebben die mensen allemaal met COE doelbewust gewacht tot 1/11? Die konden 3-4 weken geleden toch nog niet weten dat de toegangseisen versoepeld zouden worden? Mag ik hier grote vraagtekens bij zetten.

  16. Arie zegt op

    In december wil ik graag een kleine 2 weken naar Thailand. Hiervoor heb ik een ticket geboekt over Dubai (Verenigde Arabische Emiraten). In Dubai blijf ik een aantal nachten ivm de Formule 1. Wie weet of het toegestaan is om de afgelopen 21 dagen in 2 landen (die behoren tot de quarantaine vrije landen) te verblijven? Of moet dit echt 1 land zijn?

    • Mike zegt op

      Op dit moment is het mij ook niet duidelijk, er is in de Thailand Plus applicatie niet echt ruimte voor zoiets in te vullen. Plus willen ze tijdens de aanvraag weten waar je de afgelopen 14 dagen bent geweest (niet 21). Je hoeft ook niet transit vluchten aan te geven, zoals dat bij COE wel was.

      Dus in principe vul je de gegevens in van je vlucht uit Dubai en geef je aan dat je laatste 14 dagen in Nederland en UAE bent geweest en zou het goed moeten zijn.

  17. Peter de Groot zegt op

    Thailand Pass workaround for API error
    https://thethaiger.com/news/national/thailand-pass-workaround-for

  18. wino zegt op

    Zojuist is het gelukt om de aanvraag voor de Thailand Pass in te dienen.
    Nadat het al een aantal malen niet werkte, op een andere site de tip gekregen om een spatie achter het paspoort nummer te zetten, blijkbaar verwacht het systeem 10 karakters bij het veld van het paspoort nummer. Verder de bijlagen in png formaat toegevoegd.
    Kreeg een melding dat de aanvraag succesvol was ontvangen.
    Nu maar wachten of er een reactie komt.

  19. Gilliam zegt op

    Idd spatie achter paspoort nummer en het gaat.
    Thanks wino

  20. George zegt op

    Vandaag een aantal malen getracht de Thailand pass in te vullen en te verzenden, op het eind telkens eerder genoemde melding. Wat schets mijn verbazing, rond 21:30 ontvang ik mijn QR in de mail….
    Dus wees gerust het lukt dus wel…

  21. Jelle zegt op

    Moderator: Lezersvragen moeten via de redactie.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website